Pulver eller våtlack?

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Låt säga att jag vill lacka om ramen eller gaffelbenen på en hoj, vilket är då den bästa varianten på lack? Vill höra argument för och emot för att bilda mig en uppfattning. :)

Från början trodde jag att pulverlack var överlägset, att den hade en yta hård som glas och omöjlig att slita ned.
Någonstans läste/hörde jag dock att visst är ytan hård, men om det ändå blir ett litet hål, t.ex. efter ett stenskott, är det bara en tidsfråga innan färgen ramlar bort som ett äggskal. Kan det stämma? :va

Så, ni som vet, vilket är bäst? Och vad kan det kosta att pulverlacka en blästrad ram?
 
Pulverlack till ramen alla gånger. Det är vansinnigt svårt att våtlacka en ram med alla skrymslen utan att det blir rinningar och / eller partier där lacken inte når in.

Gaffelben och sving man man ju ge sig på att våtlacka om man vill. Våtlack är inte lika hård, men å andra sidan upplever jag det som att den inte heller släpper, eller snanare spricker vid stenskott. Det blir ett märke, men man slipper lacksläpp.
Att pulverlack spricker som ett äggskal är överdrivet, men lite åt det håller är det väl.
 
Pulverlack till ramen alla gånger. Det är vansinnigt svårt att våtlacka en ram med alla skrymslen utan att det blir rinningar och / eller partier där lacken inte når in.

Gaffelben och sving man man ju ge sig på att våtlacka om man vill. Våtlack är inte lika hård, men å andra sidan upplever jag det som att den inte heller släpper, eller snanare spricker vid stenskott. Det blir ett märke, men man slipper lacksläpp.
Att pulverlack spricker som ett äggskal är överdrivet, men lite åt det håller är det väl.

Just det, hade nästan glömt... Lackade rätt mycket på jobbet till- och från, och just att få färg överallt var lite pyssligt, minst sagt. :huvet Men då måste det vara klart smidigare med pulver.

Frgan är ju också hur mycket det bygger vid fästen och så? Kanske måste maska sånt själv för säkerhets skull? :va

Och vad kan det kosta?
 
Frgan är ju också hur mycket det bygger vid fästen och så? Kanske måste maska sånt själv för säkerhets skull? :va

Och vad kan det kosta?

Du måste ju maska tex infästningarna till svingen, motorn och allt annat kritiskt så att det inte tränger in pulverlack där och stökar till. Men det löser man ju hyfsat enkelt själv om man har ramen lös. Jag pulverkackade min hojram själv också, Det är busenkelt! Men det var för att jag hade kontakt med en kille som hade egen blästerfirma och lät mig hållas i hans lokaler på kvällstid mot kaffebröd. Kostnad för blästring (också jag själv) och lackering av en hel motorcykel var ett par vetelängder och en flaska whisky.

Själva lackeringen går snabbt om man har gjrt förberedelserna innan (blästrat eler slipar och maskat). Det kostar nog inte så mycket. Set stora jobbet är ju demontering, slipning och maskning.
 
Pulverlackade en bakfälg, som sedan höll typ minst 1500 mil utan synbart slitage, sprickor eller annat. Det gick på 300 spänn inkl blästringen, men det är också tio år sen drygt. Har också pulverlackat en cykelram för några år sen, gick på 500 inkl blästring och underbehandling. Brukar inte vara så dyrt.
 
Lät vinterfälgarna till bilen bli pulverlackade och de måste ha rullat några tusen mil vid det här laget utan nämnvärt slitage. Kostade då, 2014, 600 pengar per fälg inkl. blästring men visst bygger det så en del efterarbete bör man kallt räkna med.
 
Jag har lämnat in min dr600 för blästring och pulverlack. 2013 kan det ha varit. Minns inte vad det kostade men 1000/1000 eller 1100/900 kr. Då var det ingen sving med men fyra motorfästen. Pulverlackaren sa att det går att bättra om det behövs senare, från stensprut t ex. Skruvhål maskerades av dom men fick köra gängtapp för M6 och M8. Jag har fyra skruvar till fotpinnarna som är M10x?. Tre av fyra funkade men en skulle behöva rensas. Biltemas gängtapp funkade inte. Projektet ligger på is igen.
Att jag inte blästrade svingen var för att jag inte villa byta svinglager. Styrlagret byttes.
Jag hade inte problem med att pulverlacken byggde. Någonstans skrapade jag för jordningen.
Gaffelbenen är polerade. Torsk på blank aluminium.
Blästringen utan kvitto i Barkarby, pulverlacken med kvitto i Lilla Ursvik nära Hallonbergen.
Jag gillar min pulverlackade ram.
 
Du måste ju maska tex infästningarna till svingen, motorn och allt annat kritiskt så att det inte tränger in pulverlack där och stökar till. Men det löser man ju hyfsat enkelt själv om man har ramen lös. Jag pulverkackade min hojram själv också, Det är busenkelt! Men det var för att jag hade kontakt med en kille som hade egen blästerfirma och lät mig hållas i hans lokaler på kvällstid mot kaffebröd. Kostnad för blästring (också jag själv) och lackering av en hel motorcykel var ett par vetelängder och en flaska whisky.

Själva lackeringen går snabbt om man har gjrt förberedelserna innan (blästrat eler slipar och maskat). Det kostar nog inte så mycket. Set stora jobbet är ju demontering, slipning och maskning.

Tja-a, det kanske lutar åt pulver isf. Trodde det skulle vara dyrt som ---, men är det inte värre så. Och allt övrigt jobb hoppas jag kunna tjata till mig, eller hur Hayabusaking? :Bugar

Tack för svaren! :)
 
Maskera noga där motorn ligger emot ramen, skruvhål och lagersäten, samt hålen för gaffeln om du lackar styrkronorna med är mitt enda tips :fyllisar

Vart en hel del pyssel att sätta ihop polarens hoj efter att han och lackeraren fuskade bitvis med maskeringen..:crash
 
Har en släkting som jobbar med både våt samt pulver och han säger pulver utan tvekan när det gäller ramdetaljer etc.
 
Har en släkting som jobbar med både våt samt pulver och han säger pulver utan tvekan när det gäller ramdetaljer etc.

Ja, om det nu blir att lacka ram så är det pulver det lutar åt så småningom. :tummenupp

Maskera noga där motorn ligger emot ramen, skruvhål och lagersäten, samt hålen för gaffeln om du lackar styrkronorna med är mitt enda tips :fyllisar

Vart en hel del pyssel att sätta ihop polarens hoj efter att han och lackeraren fuskade bitvis med maskeringen..:crash

Det verkar som att bara maskningen blir ett projekt. Men om man stoppar dit skruvar i alla skruvhål för att skydda, "spricker" inte lacken när man skruvar bort dem för att sen använda snygg-skruv? :va
 
I England verkar de förtjusta i att pulverlacka det mesta. På den senaste hojen jag tog hem så har jag stora bubblor på fälgarna. Kan trycka in färgen, än har det inte spruckit. Så helt klart finns risken med äggskalseffekt. Men det är nog som med all typ av lackering. Det är det bedövande tråkiga förarbetet som är det viktiga.
Så det som blir min fundering så småningom. Hur få bort pulverlack på bästa sätt.
 
I England verkar de förtjusta i att pulverlacka det mesta. På den senaste hojen jag tog hem så har jag stora bubblor på fälgarna. Kan trycka in färgen, än har det inte spruckit. Så helt klart finns risken med äggskalseffekt. Men det är nog som med all typ av lackering. Det är det bedövande tråkiga förarbetet som är det viktiga.
Så det som blir min fundering så småningom. Hur få bort pulverlack på bästa sätt.

Blästra.
 
Pulver är överskattat. Det har då jag erfarit, men kan säkert skilja på jobb, typ och underlag som allt annat. Men bra på svåråtkomliga ytor som ovanstående skrev

Tycker den sitter bättre på stål än aluminium i alla fall
 
Pulverlacka min fälgar till gamla banhojen och var som du orolig att de skulle spricka när man höll på o krängde däck själv. Men den färgen satt som berget inte en skråma trotts hur oduglig jag är med ett däckjärn:gnissla
Men de blästrades först och sedan pulverlack tror jag betala 1500kr :va
 
Pulverlacka min fälgar till gamla banhojen och var som du orolig att de skulle spricka när man höll på o krängde däck själv. Men den färgen satt som berget inte en skråma trotts hur oduglig jag är med ett däckjärn:gnissla
Men de blästrades först och sedan pulverlack tror jag betala 1500kr :va

Kör du inte med fälgskydd i plast?:7peta
 
Pulverlacka min fälgar till gamla banhojen och var som du orolig att de skulle spricka när man höll på o krängde däck själv. Men den färgen satt som berget inte en skråma trotts hur oduglig jag är med ett däckjärn:gnissla
Men de blästrades först och sedan pulverlack tror jag betala 1500kr :va

Vet du vad för medel blästrades de med? Blästern vi hade på jobbet (visserligen i dimension brandslang) avverkar ju grymt med material, så den skulle jag inte våga köra alugrejor med. Glas, plast eller is är väl snällare mot aluminium, kanske för snällt?
 
Kör du inte med fälgskydd i plast?:7peta
sånt trams :gnissla tycker de är ivägen och bara krånglar till livet:huvet

Vet du vad för medel blästrades de med? Blästern vi hade på jobbet (visserligen i dimension brandslang) avverkar ju grymt med material, så den skulle jag inte våga köra alugrejor med. Glas, plast eller is är väl snällare mot aluminium, kanske för snällt?
Tror de var glas men ej säker. Lämna iväg dem till legolack i katrineholm trevliga grabbar de hade någon som skötte blästring åt dem. Oavsett så höll fälgarna och blev som nya:D
 
Tror de var glas men ej säker. Lämna iväg dem till legolack i katrineholm trevliga grabbar de hade någon som skötte blästring åt dem. Oavsett så höll fälgarna och blev som nya:D

Jag får väl göra nåt liknande när/om det blir dags.

Glasblästring kan ju va lämpligt på motordetaljer, har jag förstått. Läste nåt reportage i Classicbike om olika medel och vad de har för verkan. Rätt intressant, får nog rota fram tidningen tror jag... :)
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top