Pulserande vid bromsning efter byte av skivor och belägg.

dubbelv

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2020
Hoj
Tiger 955i
Tjenare!
Jag har stött på problem och hoppas att någon kan hjälpa mig med idéer.

Jag har nyligen bytt skivor och belägg fram och bak på en tiger 955i 2001. Efter monteringen så uppstod kraftiga pulseringar vid inbromsning och jag antog då att skivorna var skeva eftersom jag köpte de billigaste kinaskivorna som fanns tillgängliga på ebay.
Men nu börjar jag tveka om det verkligen är så att skivorna är skeva eftersom jag fick en ny bakskiva hemskickad som jag monterade varefter problemet kvarstod.

Jag har plockad lös alla skivor och lagt dom på spishällens glas och kan inte konstatera någon skevhet överhuvudtaget. De ser raka ut.
Andra saker jag testat är att jag plockat isär oken och smort upp alla rörliga delar, tvättat både skivor och belägg ordentligt med bräkleen, varit väldigt noggrann vid montering, luftat systemet ordentligt.
Kan tilläggas att det ej är flytande skivor.

Är det någon som har erfarenhet av detta bekymmer? Kan det vara så att beläggen och/eller skivorna är av så dålig kvalitet att pulsationer uppkommer trots att skivorna är raka eller ska man utgå från att skivorna är skeva?
Jag har inte tillgång till en sån där klocka för att mäta ifall dom är skeva.

Tacksam för idéer och förslag!

Gjorde du rent noga noga noga på navets in fästning och anläggnings yta? Lite skräp under 1 skruv räcker mer än väl för att få skivan att kasta lite på ytterkant. Flytande skivor är mer förlåtande än massiva.

Gjorde du rent noga noga noga på navets in fästning och anläggnings yta? Lite skräp under 1 skruv räcker mer än väl för att få skivan att kasta lite på ytterkant. Flytande skivor är mer förlåtande än massiva.

Jag rengjorde väldigt noggrant med tandborste. Det är möjligt att det är där problemet ligger men jag tänkte på det när jag monterade dom andra gången och var som sagt väldigt noggrann.

Pulserar pedalen eller bara bromsverkan?

Mät upp skivan med en klocka. Kanske har postnord kört över den med en truck eller nått.

Jag upplever att vissa kinaskivor pulserar/hugger pga för aggressivt mönster i skivan. Hur ser dina ut?

Last edited:
Mät upp skivan med en klocka. Kanske har postnord kört över den med en truck eller nått.

Jag upplever att vissa kinaskivor pulserar/hugger pga för aggressivt mönster i skivan. Hur ser dina ut?

Haha ja inte omöjligt. Men kruxet är att jag har försökt med en annan likadan bakskiva och den studerade jag ordentligt innan för att se att den var rak och vibrationerna var kvar även med den.

Rostporer kan ge pulsering och de räcker med knappt synliga. Jag tänker att de kan ha varit rostiga strax efter tillverkning eller rentutav när du fick dem?

ta en /låna en micrometer o mät tjockleken ,tror inte de är jämntjocka (tänk så här - 2hundringar skiva halva varvet + 2 hunringar andra ,) både vibrerande o puslerande huggande resultat,, men dom kastar inte i sidled

Egen erfarenhet av Sprint RS 955.
Frambromsen börjar pulsera.
Märker upp skivornas "varv" från 1 -10 (det är ju 10 nitar)
Mäter upp slaget på varje skiva med indikatorklocka och skriver ner värdet vid de 10 mätpunkterna under tre varv för att kunna se hur bra / dåligt jag mäter. Alla tre mätvärdena ligger för samma läge på skivan inom 0,03 mm, vilket jag tycker är OK.
Slaget är som mest ena skiva 0,1 mm. Vilket är långt under toleransgränsen enligt Haynes 0,3 mm.

Beställer ny skivor från world of triumph
https://www.worldoftriumph.com/collections/100066571-0-2?type=sprint-rs-upto-vin-139276

Monterar och mäter slaget, Den ena "nya" slår 0,15 mm, den andra 0,1mm. Dvs de nya slår mer än original.
Ut och kör.
Inga pulsationer alls.
Jag har dragit två slutsatser
1) Att skivan slår betyder inte att det blir pulsationer
(i varje fall inte med rengjorda bromsok där bromskolvarna rör sig lätt i cylindrarna, bromskolvarna kan lätt tryckas in med fingrarna)
2) Gissning: Slag på bromsskivorna innebär bara att beläggen/kolvarna trycks ut när man kör.
Dvs bromshandtaget rör sig mera innan bromsen tar.

Pulsationer gissar jag beror
på varierande friktion
eller
varierande tjocklek på bromsskivan,
varierande tjocklek som uppstått genom att bromskivan slitits ojämt.

De nya skivorna var slipade i ett XXXXXXX mönster med 400(?) slippapper,
vinkel mellan slipriktningar 90 grader.
bromsbelägget kommer här => XXXXXXXXXXX
mot XXXXXXXXX slipningen. Så bromsbelägget träffar XXXXXXXXXX slipningen med samma vinkel runt hela skivan.

Är inte dina nya bromsskivor XXXXXX slipade, prova att gör det.
Har själv funderat på om det hade räckt med att jag XXXXXXXXX slipat de gamla skivorna för ny yta ????

https://www.biltema.se/bil---mc/ver...oga-testinstrument/indikatorklocka-2000024034

Magnetfästet till indikatorklockan fick dra sig fast på en 2,5 kg hantelvikt på golvet.
Framhjulet i luften med ABBA superbike stand med front lift arm
Styret låst på båda sidor med spännband från styre till passagerarfotpinne triangeln på vänster respektive höger sida.

Last edited:
Min erfarenhet av skivor som kastar ut o in axiellt typ snebrutet centrum ger inga pulseringar och då talar jag om flera mm kast. Jag höll på bli tokig när ktm 990ien pulserade som ett tok efter vinterdvalan så jag försökte bryta skivornas centrum rakt men till en början blev själva bromsytan (yttre skivdel) mer skeva men de gav ingen pulsering. Efter x ant brytningar fick jag dem rak inom 1mm men den pulserade ändå. Jag förtog att de hade göra med rost som bildats under klossarna när den låg i vinterdvala jag tvättade den men va förmodligen inte ute och bromsade skivorna varma innan undanställning :gnissla:huvet Jag provade även att slipa skivorna med sandpapper på rondell monterade på hojen med snurrande hjul de blev bara 10% bättre. Jag körde säkert 100 mil men de pulserade ändå om än mindre. Tillslut vred jag ena skivan 90 grader vs andra sidan och då blev pulseringen halverad så man stod ut med det. 500 mil senare pulserar dem inte :) Rostporerna va så små att man absolut inte tror de kan göra något vi pratar om små nålstickliksnade gropar i form av bromsklossar. De är knappt synliga för blotta ögat.

Men menar ni verkligen att handtag/pedal pulserar pga rostporer/föroreningar från belägg?
Jag har varit med om pulserande bromsverkan pga detta (vilket avhjälptes till 90% med slipning) men när handtag/pedal pulserar har det varit skevhet.

Flytande skivor är ganska förlåtande men nu lär det vara en fast skiva och då är min erfarenhet att det räcker med <1mm för att det ska märkas.

Jag hade mätt tjockleken runt om med mikrometer och kast med indikatorklocka. Saknas klocka kan man rigga upp en penna eller ett buntband som sitter fast i svingen och har spetsen så nära skivan det bara går. Helst ska det inte vara mer än ett kopiatorpappers tjocklek mellan spets och skiva.
Ser man då inte att det kastar när hjulet snurras är det ok.

Boost3 har rätt tar man en bil med fasta skivor som stått still över vintern så brukar det dunka bra i bromsarna och det är i princip alltid under bromsbeläggen som det är grav rost.. därför kör jag enbart med rostfria skivor nu mera på hojarna.

Men menar ni verkligen att handtag/pedal pulserar pga rostporer/föroreningar från belägg?
Jag har varit med om pulserande bromsverkan pga detta (vilket avhjälptes till 90% med slipning) men när handtag/pedal pulserar har det varit skevhet.

Flytande skivor är ganska förlåtande men nu lär det vara en fast skiva och då är min erfarenhet att det räcker med <1mm för att det ska märkas.

Jag hade mätt tjockleken runt om med mikrometer och kast med indikatorklocka. Saknas klocka kan man rigga upp en penna eller ett buntband som sitter fast i svingen och har spetsen så nära skivan det bara går. Helst ska det inte vara mer än ett kopiatorpappers tjocklek mellan spets och skiva.
Ser man då inte att det kastar när hjulet snurras är det ok.

Olika godstjocklek på skivor runtom skivan lär märkas i handtaget och om själva skivan längst ut är skev lär de pulsera men om centrumet är skevt så att de tvångsbryter skivan skev märks inte för centrumet på fasta skivor är mjuka. Som jag skrev försökte jag rikta mina fasta skivor och trots att de blev enormt skev typ 2mm svaj så märktes de inte centrumet riktade sig just under bromsning antar jag.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!