Pulserande vibrationer VFR750F 1987

VFR1987

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2024
Hoj
1987, Honda, VFR750F RC24
Tjena!

Har då en VFR750F rc24 från -87. Den går överlag bra, men har lagt märke till att på 6ans växel, om jag kör det minsta under 90 och/eller varvet går ner under 4000rpm(om jag minns rätt), så uppstår rytmiska pulserande vibrationer, märks mest i vänster fotpinne har jag för mig. Vibrationerna kommer med 1-1,5 s sekunders intervall.
Detta är inget jag lagt märke till på de andra växlarna eller i högre hastighet.

Hoppas tråden hamnade på rätt ställe!

Mvh
 
Tjena!

Har då en VFR750F rc24 från -87. Den går överlag bra, men har lagt märke till att på 6ans växel, om jag kör det minsta under 90 och/eller varvet går ner under 4000rpm(om jag minns rätt), så uppstår rytmiska pulserande vibrationer, märks mest i vänster fotpinne har jag för mig. Vibrationerna kommer med 1-1,5 s sekunders intervall.
Detta är inget jag lagt märke till på de andra växlarna eller i högre hastighet.

Hoppas tråden hamnade på rätt ställe!

Mvh
Testa med ett rejält slack på kedjan.
Skiljer det med smord vs osmord kedja?
Diffar det mycket på hur spänd kedjan är om du kollar hela varvet?
Sitter hjulet rakt?
Börja med att kolla yttre, utbytbara delar. Sen är det hjul och drevhubens lager samt ryckutjämnare. Att alla delar och distamser sitter där de ska.
Det är garanterat något av dessa grejer, eller någon av 1000 sndra möjluga felkällor. Jag fick det senast när jag fått kedjan stämd till trestrukna ciss på vältenommerad märkesverkstad.
Det blir liksom ett rungande med en viss kadens, eller?
 
Testa med ett rejält slack på kedjan.
Skiljer det med smord vs osmord kedja?
Diffar det mycket på hur spänd kedjan är om du kollar hela varvet?
Sitter hjulet rakt?
Börja med att kolla yttre, utbytbara delar. Sen är det hjul och drevhubens lager samt ryckutjämnare. Att alla delar och distamser sitter där de ska.
Det är garanterat något av dessa grejer, eller någon av 1000 sndra möjluga felkällor. Jag fick det senast när jag fått kedjan stämd till trestrukna ciss på vältenommerad märkesverkstad.
Det blir liksom ett rungande med en viss kadens, eller?
Inte hunnit prova än, men som du säger är väl kedjans spänning kanske närmast till hands. Bytte ju bakdäck häromsistens och skulle mycket väl kunna ha uppstått efter det.

När jag började fundera så slog det mig att mellan 5-6000 varv händer ju i princip ingenting, för att sen pipa iväg när man kommer upp mot 8k. Har inte reflekterat över det förut, och inte kört nån annan vfr, men det kanske är så den ska gå?

Mvh
 
Låter som skurna kedjelänkar för mig.
Lätt kolla. Lyft upp bakhjulet med depåstöd. Lägg i Nollan, Snurra bakhjulet så kedjan rör sig framåt på ovansidan svingen, runt främre kedjedrev och kommer ut från främre kedjedrev på undersidan. Är kedjan helt rak där den kommer ut på undersidan är inte skuren, är det knyckar på kedjan så är det skurna länkar. Tre varv på bakhjulet kan räcka för att granska hela kedjan.
Finns de "knyckar", dags för nytt drivpaket. Men det här funkar givetvis endast med normalt slack på kedjan, typ 30 mm eller mer. Är kedjan hårt spänd kan det bli problem se "knyckar".
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top