Pulserande ljus: Bluff eller bra?

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2018 Honda SH300i, 2009 Yamaha XV1900
Såg en annons i senaste Bike från detta företag:

http://www.vibra-lys.dk/indexeng.htm

Någon som provat? Idén i sig verkar helt ok om det är någon märkbar effekt, men hemsidan ger inte direkt något seriöst intryck och det är ju inte jättebilligt...

Annars är jag ute efter alla bra idéer som kan få mig att synas bättre. Xenonkonvertering blir lite väl dyrt när man behöver 2 st H4dual, så nu i vinter har jag monterat Philips MotoVision som kanske får mig att synas lite bättre iallafall.

Jag har faktiskt en neongul väst med reflexer, men man känner sig lite som en övningsförare i den :rolleyes:

HelLjuset på JÄMT!!!:tummenupp

blinkar dom på mig så har dom iallfall sett mig.

farbror polisewn får ha lite förståelse. har dom inte det så är 600 någon gång /år ändå en rimlig peng att betala för att slippa sitta i rullstol.:näsblod

Jag har svårt att tänka mig att det ljuset skulle vara lagligt i Sverige. :va

farbror polisewn får ha lite förståelse. har dom inte det så är 600 någon gång /år ändå en rimlig peng att betala för att slippa sitta i rullstol.:näsblod

Sant. Enda nackdelen är att man inte vet om de irriblinkar eller snutvarningsblinkar..? Har hänt mig, kom körandes med helljus och alla jävlar blinkade. Lite längre fram hade polisen kontroll, som tur var nykterhetstest och inte hastighet..:rolleyes:

Det var väl uppe på förslag, jag trodde tom att det hade gått igenom en lag på att motorcyklister var tvugna att använda helljus dagtid. Men eftersom man inte bor i Sverige längre är det svårt att veta vad som egentligen hände. :va

Du vet att det finns tuta för både ljus och ljud på hojen va?
Varningsblinkers och heljus är phedt om man ska rusha lite i tunnlar...

Hmmmmm ... 20Hz tror jag inte på. Det är för snabbt för att man inte ska förväxla det med fast ljus vid en snabb titt. Den som tittar så länge på ljuset att frekvensen framträder ser också att fordonet närmar sig med en viss hastighet.
Jag skulle inte köpa det.

Jag har svårt att tänka mig att det ljuset skulle vara lagligt i Sverige. :va

Jag har oxå svårt att tänka mig att det skulle vara godkänt i Sverige, har för mig att blinkande ljus endast får användas som blinkers iom att det uppfattas som svängande fordon.
Finns det någon här som vet om det är så? :va

Tanken är ju iof bra med en framlyckta som lättare uppfattas av övriga medtrafikanter.

//Budde

Jag har oxå svårt att tänka mig att det skulle vara godkänt i Sverige, har för mig att blinkande ljus endast får användas som blinkers iom att det uppfattas som svängande fordon.
Finns det någon här som vet om det är så? :va
//Budde

De nya SAAB 93 har ju blinkande bakljus. Det finns även på en del andra nya bilar. Jag tycker det är störande så det borde vara förbjudet.
20 Hz verkar vara lite för snabbt också. Och påståendet att lampan håller 20 ggr så länge kan väl inte stämma?

20 Hz verkar vara lite för snabbt också. Och påståendet att lampan håller 20 ggr så länge kan väl inte stämma?

De kanske menar 20 blinkningar, så man får verkligen välja rätt tidpunkt att starta blinkningen på, sen måste man ju spara den sista annars så slocknar ju lampan.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back