Pulserande bromsar

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Hoj
Cbr600rr -05
Jag har märkt att jag har pulserande bromsar vid lite svagare inbromsningar i högre hastiheter (någonstans runt 100 börjar det komma och i 150-200 kommer det kraftigt). I lägre hastigheter eller om jag bromsar hårdare så tycker jag inte att det finns något. Tex senast på tuvängen fanns inte problemet. Vet inte om skivan är sned men tycker då att jag alltid borde känna det och att jag inte kan trycka bort det. Så har suttit och sökt lite om det kan vara luft eller liknande och hittade lite trådar om det men ingen har svarat om det löst problemet eller ej.
Jag har en liten skada på plasten vid bromsskivan från tidigare ägare.
Det här låter konstigt men jag tycker mig känna att bromsen kan ha lite dagshumör och ibland så tar den bättre och ibland sämre men detta vet jag inte om det bara är en inbillning eller om det faktiskt kan vara så...

Kan det vara luftning? Gjorde det för inte allt för länge sedan(maj) och då kom det ut en jävla massa men kan ha missat lite kanske? I samband med det bytte jag även bromsvätska

Hade skivan varit krokig hade du känt mer. Troligast är att du har gnuggat in en massa bromsdamm i skivan så den blir lite ojämn. Rengör med smärgelduk och T-röd.

Okej då tar jag och försöker med det, ska man köra fin, medium eller grov? Antar att break cleaner (något starkt skit som man blir helt yr av) fungerar istället för t-röd då jag redan har det hemma?

Break Cleaner fungerar alldeles perfekt, det är precis sånt man ska ha den till :)

Hur ofta bör man rengöra bromsarna egentligen? Jag köpte den till gamla hojen för bromsarna började tjuta i låga farter när de vart smutsiga men har aldrig använt den till nya hojen än

Satt idag och läste lite mer på jobbet och hittade någon fråga i r1/r6 tråden och där löste det sig genom att han ändrade returen två click. I alla fall så testade jag och rengöra med bromsrengöringen väldigt noggrant, typ 30min satt jag och putsade och försökte rengöra överallt och även vid nitarna (ingen smärgelduk då jag inte hann, tänkte fixa det imorgon) och kan inte säga om det blev bättre drog bara upp i 160 men jag tror att det inte vart någon skillnad. Försökte även att känna om det verkligen var bromshandtaget eller om det var styret som vibrerade men det var lättare sagt än gjort.
Tog då och kollade i manualen vad standardinställningarna var på pre-load, compression och rebound och pre-load ska vara 4, var 5. rebound ska vara 6 och var 7 tror jag och compression ska vara 10 och var 2 dvs nästan hårdast! Vart rätt chockad när jag såg detta då jag har något minne av att man oftast bara ska ändra typ 1-2 click från standard. Jag tog i alla fall och ändrade allt till standard och testkörde och även nu var det svårt att säga. Gjorde dock flera test nu men det var en helt annan hoj att köra, kan inte ens säga om jag gillade det mer, men jag tror att detta kan ha hjälpt. Kändes som det var mer starkare vibrationer nu än pulserande. Vill vänta tills jag kör på bana innan jag vågar testa ordentligt men kan detta teoretiskt vara problemet?

Har nu tagit och slipat en del på skivorna samt ändrat bakfjädringen till standardinställningar också och känner fortfarande av det. Så tog bort bromsbeläggen och kollade kolvarna. På vänster sida verkade några sitta lite hårt men de rörde på sig i alla fall och på höger verkade det vara bättre men samma syndrom där. Vänster skivbroms blir varmare än höger så detta kan vara anledningen till det men borde inte kunna ha något med pulserandet att göra va? Råkade dock tömma behållaren på vätska och slangen vart tom så det kan ha tryckts ner luft så ska köpa ny bromsvätska och lufta på nytt. På vägen till jobbet idag tyckte jag dock att pulserandet hade ökat. Kan det göra det av att det är luft i systemet? Låter konstigt men kan bara varit en ren tillfällighet att jag bromsade "fel" för att få fram pulserandet

Nej luft ger inte pulsationer det ger svampig känsla och handtag som tar långt in.

Uppkommer problemet direkt när du kör snabbt eller tar det ett tag på exempelvis bana? isåfall kanske det är dags att byta bromsvätskan.

Vart fullt upp så tog lite tid men nu har jag äntligen tagit en bild på skivbromsen. Sen senast har jag också bytt bromsvätska för jag tyckte de kändes lite svampiga och nu är de betydligt bättre, dock är vibrationerna klara. De uppstår redan vid första inbromsningen så det är inte bromsvätskan.
Kollar man på den nedre delen så ser man tydligt tre stycken områden.
WP_20130716_001.jpg

Blir skivorna varma vid normal körning,nya belägg,lyft upp och snurrat på hjulet ?

bytte mina belägg för några veckor sedan och fick riva ner 3-4 gånger lufta, tvätta osv innan jag blev nöjd
skivorna blev lite för varma tyckte jag och små vibrationer (borta nu )

Så irriterande men tyvärr är det ju oftast sne bromsskiva (gärna efter att man sabbat framskärmen med skivbromslåset) ta av däcket och kolla skivan nu.

Blir skivorna varma vid normal körning,nya belägg,lyft upp och snurrat på hjulet ?

bytte mina belägg för några veckor sedan och fick riva ner 3-4 gånger lufta, tvätta osv innan jag blev nöjd
skivorna blev lite för varma tyckte jag och små vibrationer (borta nu )
Vänster sida blir varmare än höger, höger är där plasten är trasig. Kollade detta när jag körde uppsala-täby förut och då var de ljumna, var inga problem alls att hålla i dom. Jag har rullat hjulen på marken gåendes och när det går sakta så låter det ojämnt. En på jobbet som köpte en helt ny hoj för en månad sen säger att det låter likadant så det fick mig att bli osäker.
Så irriterande men tyvärr är det ju oftast sne bromsskiva (gärna efter att man sabbat framskärmen med skivbromslåset) ta av däcket och kolla skivan nu.
Börjar anta att det är skivorna då en person i en fb grupp failade med låset idag och upplevde samma sak. Hade hoppats på att förra ägaren fixat till detta problem. Funderar på om man ska köpa nya eller om man ska köra på rgbrakes och renovera dom. Känns dock lite onödigt att lägga 3-6k på nya när jag inte märker av det så mycket :( Har inte semester förens om två veckor o då jag pendlar med hojen så vill jag gärna ha lite tid. Saker har en tendens att ta 4ggr längre tid än vad det "bör" ta när jag meckar :D

Nyheter
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT