pulserande bromsar

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
gsx 1100
den här tråden har säkert vart uppe förut , men då jag är ny på forumet har jag inte så stor koll.
hur som helst jag har en gixxer 1000 från 01 problemet framhävs när man brosmar (fram) känns som det pulserar min första tanke var att det kan va skivorna ,men då det inte finns c-stöd eller depåstöd kan det ju va lite marrigt o kolla . har även funderat på om hjullager kan va slut .
tacksam för svar

Det lär ju vara skivorna. Det är inte säkert att du ser det med blotta ögat. En typisk grej är att någon har glömt skivbromslåset i när de ska iväg. Brukar stuka skivan ganska enkelt.
:näsblod

Du bor ju i Linköping, så en liten tripp till Biltema ger dig en komplett uppsättning depåstöd (både bak och fram) för 380:- :)

Låter troligast att det är någon av skivorna som slagit sig.

Har samma sak på min blade så det blir till att byta skivor :-(

Hur kollar man vilken skiva som är vind?

Är det en plan yta som gäller och så ser man med blotta ögat eller?

Hur kollar man vilken skiva som är vind?
Ta bort ena skivan och ta en runda, pulsar det fortfarande så är skivan som sitter kvar skev. För att vara extra säker, sätt tillbaka den lösa skivan, och kör en sväng utan den andra istället, båda skivorna kan ju vara dåliga!
Tänk bara på att sätta något mellan beläggen på det ok som inte har någon skiva :fakta Tex något som är runt 4mm tjockt, stenhårt och går att tejpa fast så att det inte ramlar loss. Du vill inte trycka ut kolvarna ur oket när du kör :näsblod

biltema är bra , man borde ju kunna palla upp den på depåstödet o rulla däcket o höra om skivan skrapar i, men det är ju inte säkert att det slagit sig så mkt ,, satan va snabba folk var på o svara,, bikers är hjälpsamma

Ta bort ena skivan och ta en runda, pulsar det fortfarande så är skivan som sitter kvar skev. För att vara extra säker, sätt tillbaka den lösa skivan, och kör en sväng utan den andra istället, båda skivorna kan ju vara dåliga!
Tänk bara på att sätta något mellan beläggen på det ok som inte har någon skiva :fakta Tex något som är runt 4mm tjockt, stenhårt och går att tejpa fast så att det inte ramlar loss. Du vill inte trycka ut kolvarna ur oket när du kör :näsblod

Ibland är dom enklaste lösningarna dom bästa!

biltema är bra , man borde ju kunna palla upp den på depåstödet o rulla däcket o höra om skivan skrapar i, men det är ju inte säkert att det slagit sig så mkt ,, satan va snabba folk var på o svara,, bikers är hjälpsamma
Nja...
Du har ju flytande skivor på den, och dom rör sig ju lite i nitarna, dvs skivan ligger inte alltid rakt. Så när du snurrar utan belastning så kan de skrapa i lite här å var, utan att skivan för den sakens skull är skev. Tvärs om kan den verka ok, fast den inte är det. Så för att vara på säkra sidan måste man testa under verkliga förhållanden :)
Självklart är bikers hjälpsamma, i synnerhet mot märkesbröder! :tummenupp

Ibland är dom enklaste lösningarna dom bästa!

Ännu enklare blir det när du inte ens behöver ta bort skivan, utan bara lossa ena oket och hänga upp det på något bra sätt så det inte åker in i hjulet :tummenupp

På ett par Buell-forum har jag hört om att vissa typer av bromsbelägg lämnar kvar en beläggning som i vissa fall kan "klistra sig" lager på lager - det behövs inte mycket till tjocklek för att det ska kännas som ett pulserande vid inbromsning. Byt bromsbelägg till ett annat märke och kör några mil och se - det lär vara både billigare och mindre jobb än att byta skiva/or...

Ang "semiflytande skivor" gör rent mellan nit o skiva/nav på något fiffigt vis (jag använder tryckluft o bräkleen) så kan det ge sig med vibrationerna.
ofta blir det stumt mellan skiva/nav bara för att det är bromsdamm där o då kan skivan fastna i ett icke centrerat läge.
lycka till
// Jocke

Nja...
Du har ju flytande skivor på den, och dom rör sig ju lite i nitarna, dvs skivan ligger inte alltid rakt. Så när du snurrar utan belastning så kan de skrapa i lite här å var, utan att skivan för den sakens skull är skev. Tvärs om kan den verka ok, fast den inte är det. Så för att vara på säkra sidan måste man testa under verkliga förhållanden :)
Självklart är bikers hjälpsamma, i synnerhet mot märkesbröder! :tummenupp

När du säger att bromsarna pulserar, är det i handtaget du känner det? Känns det inget i handtaget och du inte hittar något fel på skivorna så kan ett glappt styrlager ge en liknande känsla vid inbromsning.

känns i handtag o framdäck , men det blir så här , första åtgärden blir o testa nya belägg samt en rengöring,, andra steg blir skivor,, får tacka för alla svar:)

Som redan sagt har du flytande skivor. Se till att dom verkligen är flytande så inte vissa nitar skurit.

har samma problem med min cbr 929 hoppas det gick bra för dig o du slapp byta skivor :)
ska lämna in min i morgon ......hoppas det e beläggen bara.
har även en läckande packbox som ska bytas....kan det vara olja på skivan som spökar ???
någon som vet?

har inte kommit så långt än , men nitar ser ok , skriv en rad om det hjälper med o byta belägg

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!