Pulserande bromsar trots nya skivor och belägg

Jag lyfte cykeln så att framhjulet var i luften och så tog jag bort bromsoken och sen så snurrade jag framhjulet, och då var det ganska uppenbart. Vart i Karlstad bor du??
 
Jag bor inte i Karlstad längre utan i Kil, men det är ju inte så stor skillnad :)
 
Nej, jag har ingen mc-lyft. Det jag har gjort hittills är att ställa den på centralstödet och tvingat ner bakdelen med spännband så att framhjulet lyfter.
 
Prova och gör så igen med hojen så att framhjulet går fritt,sen så kan du göra så som jag gjorde för att utesluta fälgen alltså. Annars så får du svänga förbi så kan jag slänga ett öga på hojen.
 
Jag ska prova när jag får tillgång till grannens garage här igen (vilket borde bli vilken dag som helst, grannen är borta just nu). Annars hör jag av mig via PM och ser ifall du har lust att göra en snabbkoll vilket skulle uppskattas mycket!
 
Uppdatering: Pga av diverse ursäkter (nytt jobb med veckopendling, byte av bakhjul osv) så har det dragit ut på tiden. Det enda jag har provat hittills är att rotera ena frambromsskivan ett halvt varv. Detta verkar ha hjälpt för stunden i alla fall. Jag märker fortfarande av pulserandet, men inte alls lika mycket som tidigare. Nu är det helt ok. Däremot är jag rädd för att problemet kommer tillbaka med tiden, men då får jag väl helt enkelt uppdatera denna tråd.
Tack för alla tips och all hjälp så här långt!
 
För att kolla om något är snett kan du se till så själva styret är helt still (exempelvis genom att vrida det helt åt sidan) och sen ställa något så det precis inte når fram till det du vill kolla. När man då snurrar däcket så ser man betydligt lättare om avståndet ökar eller minskar.

Funkar även för att se om fälgen blivit lite oval som ju kan vara svårt att se med blotta ögat.
 
Uppdatering: Pga av diverse ursäkter (nytt jobb med veckopendling, byte av bakhjul osv) så har det dragit ut på tiden. Det enda jag har provat hittills är att rotera ena frambromsskivan ett halvt varv. Detta verkar ha hjälpt för stunden i alla fall. Jag märker fortfarande av pulserandet, men inte alls lika mycket som tidigare. Nu är det helt ok. Däremot är jag rädd för att problemet kommer tillbaka med tiden, men då får jag väl helt enkelt uppdatera denna tråd.
Tack för alla tips och all hjälp så här långt!

Felet kommer snarare försvinna sakta men säkert om de nu är rostangrepp som jag hade. När jag roterade min ena skiva ett halvt varv som du gjort så halverades genast huggandet men nu några hundra mil senare hugger de inte alls. Huggandet har sakta men säkert försvunnit för skivorna har helt enkelt nött ner sig på djupet. Ju hårdare man kör desto fortare blir de bra så bromsa gärna in hårt från 200+ några ggr då o då.
Och inför vinterdvalan sprutar jag numera på tunn oljesparay för jag är livrädd för dessa dyra fel som kan uppstå av rost. Man bör dock torka bort de inför första provturen på våren :rolleyes:
 
Här kommer ytterligare en uppdatering: det blev mycket mindre pulserande när jag roterade ena skivan ett halvt varv och det har inte blivit värre. Jag körde en del under sensommaren och har även provat lite nu när det var så fint väder. Blir det inte sämre så är jag helnöjd!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top