"Pulsande" frambroms

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Behöver lite råd om vad som ger upphov till en pulsande frambroms. Jag har försökt kolla så bromsskivorna är raka och ser inget fel där. Men med tanke på att det är kopplat med hastighet så vet jag inte vad mer det kan vara. Vid låg hastighet blir perioden längre så att säga och vid hög hastighet så darrar/vibrerar det ordentligt när man försöker bromsa.

Kan någon av skivorna vara lite skev så att det är svårt att se med ögat? Sitter oken fel på något vis?

Det är en hoj jag precis köpt så vet inte mycket om dennes historia, vet att han hade tappat den någon gång när han skulle köra ut från parkering med djup singel.
 
Med tanke på att det är hastighets relaterat så känns det som om det skulle vara lite småskevt... Vet även att vissa hojar haft problem med att deras ABS pulserar med ett dåligt batteri?
 
Kontrollera nitarna som håller skivorna vid navet, oftast är det de som kärvar när skivor "har slagit sig". De ska inte vara stumma utan lite rörliga, tyvärr samlar de på sig bromsdamm och annat skit vilket gör att de fastnar ihop med följd att skivan inte kan röra sig.
 
Med tanke på att det är hastighets relaterat så känns det som om det skulle vara lite småskevt... Vet även att vissa hojar haft problem med att deras ABS pulserar med ett dåligt batteri?

Det finns ingen ABS så däri ligger inte problemet iaf. Går det att mäta om en skiva är skev? Hojen ska in för att byta packboxar, tänkte om man kunde be dom kolla det då samtidigt.

Kontrollera nitarna som håller skivorna vid navet, oftast är det de som kärvar när skivor "har slagit sig". De ska inte vara stumma utan lite rörliga, tyvärr samlar de på sig bromsdamm och annat skit vilket gör att de fastnar ihop med följd att skivan inte kan röra sig.

Jag var och kände på alla nitar och försökte röra dom lite med fingrarna men kunde inte rubba en enda på någon av skivorna. Det är kanske något som kan lindra problemet men är det verkligen något som är orsaken? Kände på två andra hojar i garaget och tyckte deras var lika stumma. Jag är klart öppen för en lösning om det kan vara en orsak. Går det att spruta på med något, vad är lämpligt när man är vid bromsskivorna så man inte gör skivorna verkningslösa?
 
Du kan göra rent med Bräkleen eller annan bromsrengöring. Nitarna har en bricka på baksidan som belastar lite, lossa skivorna så du kommer åt att röra/lossa dem med skruvmejsel. Nitarna ska naturligtvis sitta kvar, men blir det stumt kan skivan fastna skevt varvid alla tror att det är fel på skivan...

Dra fast en skruv igenom varje nit mha två muttrar så får du också bättre möjlighet att röra dem lite samtidigt som du rengör. Börja iaf kolla på detta innan du funderar på nya skivor.

Det kan också vara så att skivorna har ojämn beläggning ifall den stått eller körts med dåliga belägg, kanske en rengöring av ytan räcker?
 
Last edited:
Hade pulserande frambroms på min gamla hoj. Bytta nya bromskivor och det fortsatte pulsera. Tog och smörjde upp kolvarna i oken som hade kärvat lite. Tror att ett par ok satt t.o.m fast. Efter en rejäl smörjning av kolvarna så var problemet löst:glömdet
 
256065.jpg
En sådan här behöver du sen tar du och mäter precis bakom niten på aluminium godset.
Så får du klara besked om dina skivor slår.
 

Hmm, intressant. Jag har ju faktiskt upplevt att speciellt vänster handtag är väldigt darrigt när man är under 4 krpm. Sen är det ju så att packboxarna läcker just nu, kanske ska vänta tills det är fixat. Jag kan ju gå försöka känna om man märker av något glapp i styrlagret.

View attachment 403948
En sådan här behöver du sen tar du och mäter precis bakom niten på aluminium godset.
Så får du klara besked om dina skivor slår.

Vad kallas en sådan? Jo indikatorklocka juh
 
Last edited:
Det finns en ytterligare möjlig orsak. Om man har tagit bort hjulet och inte gjort rätt vid återmontaget. Komprimera gaffeln några gånger innan axeln låses mot gaffelbenen. Detta för att gaffelbenen ska vara parallella. Om inte kommer ett ok att sitta offset mot skivan, därav pulseringen.
 
Har samma på min Ktm 950sm, pulserar kraftigt.
Ska öppna o kolla ok, beläggen är ok, skivor lika så.
Ska även kolla styrlagret.
Man litar inte riktigt på bromsarna när det gör såhär........
Bromsar man hårt upphör det, mycket konstigt......
 
Har samma på min Ktm 950sm, pulserar kraftigt.
Ska öppna o kolla ok, beläggen är ok, skivor lika så.
Ska även kolla styrlagret.
Man litar inte riktigt på bromsarna när det gör såhär........
Bromsar man hårt upphör det, mycket konstigt......

Han jag köpte hojen av sa också att det skulle upphöra efter att man gjort en ordentlig inbromsning men jag hade fortfarande problem efteråt.

Jag har även testat att bromsa ordentligt i "motorvägsfart+" och då vibrerade det lite väl mycket så hoppas jag inte behöver bromsa i den farten innan det blir fixat.
 
Vibrationer när man bromsar kan vara:
Luft i hydralsystemet
Dåliga/snedslitna bromsbelägg
En eller fler kolvar som inte vill gå ut/fastnar i utfällt läge
Skev bromsskiva (skevt bromsskivenav)

Sedan kan det också vara styrhalvan/styret som inte riktigt sitter som det ska.
 
Fick tillbaka hojen idag efter att jag fått packboxarna bytta. Kunde inte känna av samma pulsande under det lilla jag åkte iaf.
 
"Fläckar" på skivorna endera beroende på läckande packboxar (punkter med lägre friktion) eller på "minnen" från bromsbeläggen (punkter med förhöjd friktion) då du parkerat bågen efter körning i fuktig väderlek och avslutat med att hålla den med handbromsen så att beläggen ligger emot skivan under upptorkningen är två vanliga orsaker.
Det senare löses med försiktig slipning av hela ytan (finkornig smärgelduk) + bräkleen.

Åsså kan jag skriva under på detta med nitarna - en flytande skiva måste få flyta som tänkt.

Det byts en del skivor helt i onödan...
 
Hur pass lösa ska nitarna sitta då? Har rengjort nitarna på min 950 nu. De satt stenhårt innan, gick inte att rubba på med hand. Nu går dom (knappt) att skruva på för hand men det går ganska enkelt att vicka på dom. Fortfarande pulseringar... kan ju vara mycket annat också.
 
Back
Top