Puckel på ryggen!

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Ni vet den aerodynamisk pucklen som finns på många raceställ, fyller den verkligen någon funktion??? Eller är det bara en modegrej? Jag funderar på att ta ur stoppningen i min, klipa bort lite tyg i mitten och sy igen. Då kan man ha nått plagg över stället (regnjacka, vindjacka, något varmt) utan att det ser idiotiskt ut.

Du svarade på din egen fråga: aerodynamik.

Och jo, jag håller med om att det är praktiskt att slippa den.

jag har märkt att det rycker mycket mindre i hjälmen när man kör sporthoj, kan inte uttala mig om hur det funkar för andra hojar, med andra körställningar. tyvärr finns det väldigt få raceställ utan puckel.

Ur ett rent samhälleligt perspektiv ser skinnställ jävligt fåniga ut. Då kan man lika gärna ha puckel också, för att ytterligare spä på skammen.

Jag kör med Hoodie tröja över mitt ställ ibland när det är kallt ute. Inga problem med puckeln, men visst det ser säkert lite "udda" ut.

Tror för övrigt att puckelns övriga funktion är till för att skydda nacken något. Blir ju som en nackkrage då huvet inte kan kränga bakåt!!

aerodynamic, rygg/nackskydd. det är skönt att ha när man vurpar :fakta

Ta inte bort den på en retta drar den ner topphastigheten från 294 km/h till 293.75 km/h:mad:

finns gott om ställ, även race, utan puckel, e det inte lättare och köpa ett sånt om inte raceställ med puckel passar?
Personligen gillar jag dom, både utseende och funktion.

Jag köpte nytt ställ i förrgår eftersom mitt gamla blev sönderklippt av ambulans samt sjukhuspersonal. Jag ville egentligen inte ha med puckel men det blev ett sånt ställ iaf. Använde det första gången igår och var riktigt nöjd. Var inte alls lika jobbigt att köra som tidigare. Vinden sög inte tag i en lika mycket. Visserligen kör jag motard och den kanske hjälper mer när man sitter upprätt. Kanske inte gör lika stor skillnad när man ligger över en sporthoj.

Endast för aerodynamiken och för att det ska funka ska du vara i "race crouch" och det ska gå fort.

Säkerhetsmässigt är puckeln en nackdel då den tydligen ökar risken för nackskador.

Gick av på åsen i måndags och tycker det var rätt skönt att jag hade puckel.. lite mer att glida på samtidigt som det håller uppe skallen från marken när man åker på rygg..

Organisera er i ngn sorts tröjklubb!

Quasimodo Racing? :va

Bifogat

• uglyoz2.jpg
    uglyoz2.jpg
    22.3 KB · Visningar: 88
Last edited:
Den har en aerodynamisk fördel. Den skyddar inte nacken något extra, förhindrar inga whiplash eller liknande.

Den ända nackdelen jag hört är att den är ivägen för spineboard'en. Har till och med hört från vissa sjukvårdare att de måste såga av den för att kunna få på en spineboard.

Fast min puck har alltid fått sitta kvar och jag har ändå suttigt på ett gäng spineboards/scoopbår.

Men såga inte av den, 50% av ballheten hoss gatåkare lär sitta i hooden och vad vore hooden utan kamelpuckeln.

Jag tyckte det såg otroligt löjligt ut när dom först kom ut på marknaden, men nu köpte jag precis ett nytt ställ, med puckel, och tycker dom utan ser gammaldagsa ut. Fick tag på ett Spidi ställ, och det har en behållare i puckeln så man kan ha vätska i (vilken vätska får du välja själv ;-). Som någon annan sa tidigare, så ser man ju rätt rolig ut i ställen, då de är sydda för racingsittställningen. But who cares what you look like? "Du ser ut som en jävla Power Ranger" (en barn tv serie i USA) sa en tidigare flickvän...

Ur ett rent samhälleligt perspektiv ser skinnställ jävligt fåniga ut. Då kan man lika gärna ha puckel också, för att ytterligare spä på skammen.

Håller med , Röstar emot Puckel ! :)
Varför inte sy in ett typ halvarsson ryggskydd istället då skulle jag slå till direkt på en schysst ställ .

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing