Publiksiffror

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Folk vet inte hur racen kommer att bli och det spelar nog inte så stor roll eftersom det i första hand gäller att få dit dem, till banan. Går de hem och har sett en eller två grejer som var häftiga på något sätt så kanske de kommer tillbaka nästa år.

Av ekonomiska skäl lär vi inte se delade tävlingar annat än i undantagsfall, som tex på Sviestad. Arrangören har helt enkelt inte råd att ha med för få klasser.

Att ta in en classic-klass var ingen dum idé. Om jag förstått folket på Sviestad (LMS) rätt så brukar deras classic-helg/tävling locka mycket folk.

Locka folk och locka folk, Årsracet har väl under ett antal år varit SVERIGEs största roadracingtävling.

Spelar ingen roll om du väljer storleken efter antal startande, antal heat eller publik.

Det som nog gör att det kommer folk dit är att det en tradition, samt att det görs ordentligt reklam över hela Sverige för den tävlingen.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Nu låter jag grymt negativ... och det är inte vanligt!
MEN... är RR-SM en produkt som överhuvudtaget KAN få massorna att välla in till banorna? Efter att ha kört en säsong i STCC så kan jag konstatera att det ÄR FETT! Att gå i depån och kolla in alla coola bilar i STORA FETA uppställningar i depån är stort. Minns på torpet så var hela infarten till banan kantad av företag med snygga tjejer och killar som krängde coola grejor. Väl i depån så stod det en hel depågång med Ferrari Challange-bilar! 24 stycken! Och bara det faktum att det var MYCKET folk var coolt.:tummenupp Sådant gillar folk!!! Det är fest!!!
Och så jämför man det med en helg på Falken. Hmmmmm.....:va Man får tammefan vara hardcoreentusiast för att gilla läget där! Visst var det kul race men det handlar om frånvaron av en helhetsupplevelse som gör att den dubbla entreavgiften till STCC känns billig i jämförelse. Inget ont om de som jobbade där, de gjorde ett kanonjobb men för en vanlig åskådare var det inte så himla kul! Tror jag.
Jag tror att det man kan göra är att försöka locka de verkliga entusiasterna dvs MC-åkare. Annars tror jag att det är svårt. Få dit Svensson... aldrig.

Flera här har klagat på att det inte annonseras. Inför Falken gjorde det det. Trespaltare i lokalpress och viss affischering i närliggande städer. Och trots det kom knappast någon...

Fan vad trist jag är.....
 

sandstream

Guest
Det beror på att vi redan hört alla dessa förslag, och engagerat oss för att genomföra det i bättre form än föregående säsonger. Jag, och några andra, har kommit fram till att det är enklare att förändra om man är en del av organisationen än om man står som "kund" och bara är med och betalar. Istället för att starta nåt från noll, utan att använda den erfarenhet som trots allt finns i klubbarna av att arrangera racing, så prövar vi gradvisa förändringar, såsom gratis inträde på anderstorp, försöka styra så det blir ordning och reda i depån som knutstorp, påverka i andra former med målet att det ska bli bättre än innan. Bättre inte bara för förare, utan för publik, media, osv...
Självklart är det kanon att det finns folk i klubbarna som lägger sin fritid på att annordna tävlingar och träningar. Men om vi tar STCC som exempel, tror du att de hade lyckats nå dit de är i dag om de fortfarande hade varit olika klubbar som skötte varje tävling från scratch?

Det tror inte jag och därför är jag fortfarande övertygad om att det första steget som svensk RR skulle behöva ta är att hitta en samarbetspartner som styr upp formalian för alla tävlingar eller så går klubbarna ihop för att sätta sig ner och gå igenom hur tävlingarna ska genomföras. Vad Svemo gör i dag har jag ingen aning om men det känns inte som något vinnande koncept direkt.
 

trille

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Mitt i sverige
Hoj
R1 + 2x GRC
Reklam hit och reklam dit.
Det spelar ingen roll hur mycket man annonserar om man inte kan erbjuda något extremt och det kan man inte i dagens läge.

Självklart är det kanon att det finns folk i klubbarna som lägger sin fritid på att annordna tävlingar och träningar. Men om vi tar STCC som exempel, tror du att de hade lyckats nå dit de är i dag om de fortfarande hade varit olika klubbar som skötte varje tävling från scratch?

Det tror inte jag och därför är jag fortfarande övertygad om att det första steget som svensk RR skulle behöva ta är att hitta en samarbetspartner som styr upp formalian för alla tävlingar eller så går klubbarna ihop för att sätta sig ner och gå igenom hur tävlingarna ska genomföras. Vad Svemo gör i dag har jag ingen aning om men det känns inte som något vinnande koncept direkt.

Och helt plötsligt kostar det 6000:- i startavgift... hur många skulle anmäla sig då?
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Här på www.svemo.se kan man läsa om vad Svemo i huvudsak jobbar med, Roadracing är bara en av Svemos tio sektioner, Svemo har dessutom sex olika distrikt.

Svemo sysslar b.l.a med utbildning av tävlingsledare, domare, licenstagning, funktionärsutbildning samt övrigt som behövs för sporterna.

Svemo arrangerar inga tävlingar, det är motorklubbarnas uppgift att arrangera tävlingar.

Svemo går inte ut och kommersiellt promotar en enskild sektion eftersom alla sektioner skall ha samma rätt till resurserna.
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Svemo går inte ut och kommersiellt promotar en enskiljd sektion eftersom alla sektioner skall ha samma rätt till resurserna.

Men ändå satsas det mer pengar i vissa sektioner, eller hur?

Jag tycker inte Svemo ska göra så mycket, det här är helt enkelt en fråga om hur mycket vi är beredda att betala för att få vår sport att växa. Inget annat.

Hur får man utställare till en inte så välbesökt tävling? Inte genom att erbjuda dem 3x5 m för 3000 kr den här helgen - special price, only for you - utan genom att erbjuda dem den BÄSTA platsen i depån alldeles gratis. Släng med 10 - 15 fribiljetter + utställarna så har man genast ett event på plats. Bjud in fem såna med fribiljetter så har man kanske fått nåt mer än bara en roadracingdepå. Och förhoppningsvis ett femtital besökare som gärna vill ta med en fru eller en unge.

Jag tror att utställare i depån kan generera en del och i och med storleken på sporten kan man knappast räkna med att de vill komma in betalandes som på t.ex. STCC.

Vem blir lidande då? Jo, vi. Mindre plats i depån - kanske lite högre anmälningsavgifter. Är vi beredda att betala det för att sporten i framtiden ska vara en inkomstgenererande sådan istället för tvärtom?
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Det år många redan idag som tycker att startavg. & serieanmälan är för hög, en rejäl höjning skulle bli spiken i kistan för dessa.

Det finns en billig lösning på publikproblemet, vi förare måste engagera oss mera och vara mera aktiva i våra egna klubbar.

Kontakta din klubb och erbjud din hjälp, har du ideer om hur man kan förbättra tävlingarna och göra eventet mera spänande för publiken så framför du detta till din klubb.

Hjälp till med att jaga gratisreklam, sätta upp posters, värva funkisar samt allt annat som behövs för sportens överlevnad.

Brinner man för Roadracing så ser man till att göra vad man kan för att hjälpa till.
 

sandstream

Guest
Och helt plötsligt kostar det 6000:- i startavgift... hur många skulle anmäla sig då?
Varför skulle startavgiften mer än tredubblas bara för att man har en arrangör :va
Det finns en billig lösning på publikproblemet, vi förare måste engagera oss mera och vara mera aktiva i våra egna klubbar....
Jag är inte så gammal i den här sporten så rätta mig om jag har fel, men är det inte så att ni har kört den här modellen flera år och det har i princip inte lett till mer betalande publik?
Är det inte dags att tänka om och fundera på nya lösningar?

Om vi fortsätter med dagens upplägg där den enskilda klubben står för hela arrangemanget har jag svårt att se hur man ska kunna få det att bli bättre.

Sen måste nog både Svemo och klubbarna tänka om när nya förmågor erbjuder sina tjänster. Om någon som är duktig på tex reklam, har bra nätverk osv erbjuder sig att utan betalning ta fram en plan för marknadsföring så kan man inte be den personen att börja med att komma på en träning och flagga.
 

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.


Sen måste nog både Svemo och klubbarna tänka om när nya förmågor erbjuder sina tjänster. Om någon som är duktig på tex reklam, har bra nätverk osv erbjuder sig att utan betalning ta fram en plan för marknadsföring så kan man inte be den personen att börja med att komma på en träning och flagga.
Det är jättebra med en plan men förmodligen så ska den planen betals på ngt sätt oxå i ett senare skede.
Man måste komma ihåg att RR är en liten sport då det finns c:a 600 licensierade förare varav 300 har löst ut sin licens och runt 175-200 av dom är aktiva. Att öka intresset för sporten handlar mycket om att få profiler inom sporten. Kanske Gull kommer bli den personen om tex han skulle få inom ngt år köra inom MotoGp.
Rally som alltid har lockar publik har oxå stora problem. En deltävling i RallySM fick ställas in pga av ekonomi trots att det var 3 klubbar som var involverad i detta arrangemang.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Varför skulle startavgiften mer än tredubblas bara för att man har en arrangör :va

Någon som har korrekta uppgifter på vad grabbarna i PRO SBK betalar per race, samt vad det pröjsar för fredagsträning. Tid på banan är också intressant att få höra.

Jag tror att de pröjsar 50.000kr för racen samt 1500kr/st för de två tillfällen som de fick en liten fredagsträning.
 
Last edited:

sandstream

Guest
Någon som har korrekta uppgifter på vad grabbarna i PRO SBK betalar per race, samt vad det pröjsar för fredagsträning. Tid på banan är också intressant att få höra.

Jag tror att de pröjsar 50.000kr för racen samt 1500kr/st för de två tillfällen som de fick en liten fredagsträning.
Har hört ungefär samma siffror.

Min jämförelse med STCC var dock bara för att visa att de inte kommit dit de har om de inte hade haft en egen organisation som står för arrangemangen.

Det är jättebra med en plan men förmodligen så ska den planen betals på ngt sätt oxå i ett senare skede.
Man måste komma ihåg att RR är en liten sport då det finns c:a 600 licensierade förare varav 300 har löst ut sin licens och runt 175-200 av dom är aktiva. Att öka intresset för sporten handlar mycket om att få profiler inom sporten. Kanske Gull kommer bli den personen om tex han skulle få inom ngt år köra inom MotoGp. Rally som alltid har lockar publik har oxå stora problem. En deltävling i RallySM fick ställas in pga av ekonomi trots att det var 3 klubbar som var involverad i detta arrangemang.
Visst är vi en pytteliten sport men trots det verkar klubbarna gå med vinst på sina tävlingar så med en moderat höjning av anmälningsavgiften borde det inte vara några problem att förbättra arrangemangen.
 
Last edited:

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Har hört ungefär samma siffror.

Min jämförelse med STCC var dock bara för att visa att de inte kommit dit de har om de inte hade haft en egen organisation som står för arrangemangen.

Ok, och jag ville bara visa att det med stor sannolikhet blir dyrare med en bra promotor. :)
 

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
Visst är vi en pytteliten sport men trots det verkar klubbarna gå med vinst på sina tävlingar
FEL och detta VET jag. Man kan inte få allt serverat här på SH och enligt tidigare inlägg så skulle du bla ta in uppgifter på hur det låg till.Jag VET som sagt hur det gick på Knudan och sitter inte och spekulerar.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Skilj på arrangör och promotor. Även STCC/veidec använder sig av klubbar/svemo för arrangemangen, funkisar, domare, besiktningspersonal etc.
Sen får man inte glömma bort att om vi skulle fixa en superpromotor, så slåss vi om ungefär samma pengar som STCC AB vill ha, så det är konkurrens om pengarna..


Visst är vi en pytteliten sport men trots det verkar klubbarna gå med vinst på sina tävlingar så med en moderat höjning av anmälningsavgiften borde det inte vara några problem att förbättra arrangemangen.

Det är inga småsummor som behövs för att marknadsföra sporten. Ska allt
se ut som i STCC ska både promotorn och teamen ha rejält mycket mer pengar.
Det kostar för teamen att se fräscha ut också, inga kvaddade kåpor, ingen risig utrustning, tält som ser fräscha ut etc. Bara ordning och reda med raka led i depån har vart omöjligt på typ alla arrangemang jag vart på sen 2001..
 
Last edited:

sandstream

Guest
Verkar som att jag får förtydliga igen att jag inte gjorde jämförelsen med STCC för att påvisa att vi ska göra exakt likadant för exakt lika mycket pengar. Det är ju helt orimligt så jag förstår inte riktigt varför den diskussionen kommer upp.

En bra promotor/arrangör/eller vad ni nu vill kalla det behöver inte kosta en förmögenhet. Det går säkert att hitta en eller flera personer i de egna leden som redan i dag är involverade i arrangemang och som har den erfarenhet som behövs för att sy ihop ett bra paket som klubbarna kan använda sig av vid de enskilda arrangemangen (jag kan inte skriva ut något exempel för då är jag tydligen kär).
FEL och detta VET jag. Man kan inte få allt serverat här på SH och enligt tidigare inlägg så skulle du bla ta in uppgifter på hur det låg till.Jag VET som sagt hur det gick på Knudan och sitter inte och spekulerar.
Angående vinsterna vid SM-tävlingar har jag fått uppfattningen, som även Humlan har bekräftat, att tex ARCs tävling gick med vinst (dock inga 400.000:). Min egen klubb, LMS, ska även de ha gjort vinst på sin tävling. Om HMS gör förlust betyder inte det per automatik att alla andra också gör det.
 

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.

Angående vinsterna vid SM-tävlingar har jag fått uppfattningen, som även Humlan har bekräftat, att tex ARCs tävling gick med vinst (dock inga 400.000:). Min egen klubb, LMS, ska även de ha gjort vinst på sin tävling. Om HMS gör förlust betyder inte det per automatik att alla andra också gör det.
Absolut inte men jag kan bara tala om det jag vet inte spekulera i andra klubbars vinster/förluster. Det var väldigt viktigt tidigare att få veta summan och innan man vet hur det står till i dom olika klubbarna som arrangerar SM/SO vilket LMS inte gör så kanske man bör veta detta innan man tror att lösningen kan vara tex en gemensam arrangör eller promotor.

Dom fasta utgifterna kommer alltid finnas där.

EDIT: Har du en aning om vad det kostar att arrangera ett SM per dag? Då tänker jag på Mat/boende åt funkisar TL Domare banhyra el dvs dom fasta kostnaderna.
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Absolut inte men jag kan bara tala om det jag vet inte spekulera i andra klubbars vinster/förluster.

Men om det nu är så att tre arrangemang går plus och två minus på en säsong så har ju det ev. jämnat ut sig - det innebär att de klubbar som går plus på sina arrangemang får vara med att betala arrangören, promotorn för de andra tävlingarna också. Inte så de går med förlust men en del av vinsten, för att avlasta de klubbar som gick minus.



Kan nån här inne ge ett bra argument MOT en ensam arrangör för hela SM - ett argument som inte är ekonomiskt bundet? Titta på björn.e:s räkneexempel ovan, det är inte helt ute och snurrar, eller?
 

sandstream

Guest
EDIT: Har du en aning om vad det kostar att arrangera ett SM per dag? Då tänker jag på Mat/boende åt funkisar TL Domare banhyra el dvs dom fasta kostnaderna.
Nej, jag har inte en susning om vad det kostar (även om jag skulle kunna göra en grov uppskattning) men kan inte förstå vad det har med resonemanget att göra :va

Tanken är att klubbarna OCH promotorn/arrangören ska gå med vinst och detta genom att få mer betalande publik till tävlingarna (eller finns det några andra stora inkomstkällor förutom anmälningsavgifterna som jag inte känner till?)
 

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
Nej, jag har inte en susning om vad det kostar (även om jag skulle kunna göra en grov uppskattning) men kan inte förstå vad det har med resonemanget att göra :va

Tanken är att klubbarna OCH promotorn/arrangören ska gå med vinst och detta genom att få mer betalande publik till tävlingarna (eller finns det några andra stora inkomstkällor förutom anmälningsavgifterna som jag inte känner till?)
Lite av resonemanget har det med att göra då olika banor/klubbar har olika utgifter per tävlingstillfälle. Och eftersom du har vid flera tillfällen uttalat dej om vinsterna klubbarna måste göra på dessa höga startavgifter.

Man kan sitta här i evigheter o diskutera om man ska ha en Promotor/arrangör och tycka det måste vara lösningen på problemet med för lite publik. Återigen så har olika klubbar olika förutsättningar och frågan är väl är klubbarna villiga att gemensamt jobba för varandra ev täcka upp varandras utgifter osv.. så någon borde då kolla upp dessa saker om det finns ett intresse för detta bland dom olika klubbarna. För är intresset lika med noll så är det inte så mycket att diskutera längre. Men vem denna någon är har jag ingen aning om.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top