Publiksiffror

sandstream

Guest
Tror det var STCC som faktiskt ska köra på Etanol nästa år..
Volvo har gjort det hela året och Flash BMW-team har testat på slutet.
Ett problem med Etanol som börjat uppdagas är att det kanske inte alls är så miljövänligt som man först trodde plus att det pressar upp matpriserna i vissa länder så de fattiga får det ännu sämre.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Som sagt, kan STCC och Späddwäjen så borde vi också kunna. Den stora skillnaden är väl att STCC drivs privat av folk med vinstintresse och att späddwäjen säkert också tjänar bra med pengar (förarna har iaf bra löner om man tror på det som står i pressen).

Det har tidigare föreslagits att någon/några som kan få tjäna pengar på RR får ta hand om det. Varför kör tex inte Mike Luffs organisation alla tävlingar? De kan ju turnera runt och skapa ett koncept likt SO men med SM-klasserna också.

Bra idé, men är inte så säker på att Luff ska styra all RR i landet. Det kan behövas alternativ, monopol har aldrig gjort nån glad. Problemet är att kortsiktigt skulle startavgifterna behöva höjas ordentligt om man ska skapa bättre arrangemang för att locka mer publik och medieuppmärksamhet. Man måste ju sätta snöbollen i rullning innan den genererar intäkter. Det alla kan göra är att kontakta lokalblaskan med färdigskrivna pressreleaser som dom kan publicera efter racen. Detta är enklare än många tror att få publicerat. Får man tidningarna att skriva så kommer folket till racen också. Syns man inte så finns man inte heller.
 

sandstream

Guest
Förstår vad du menar men jag tror ändå att en så pass liten sport som RR är i Sverige skulle tjäna på att ha en organisation som arrangerar alla tävlingar. Det behöver inte vara just Luff men han är den förste jag kommer att tänka på då SO-arrangemangen brukar vara bra plus att han gör reklam för dem i tex Bike, MC-Folket mm där det finns en potentiell publik.

Visst kan jag ta kontakt med min lokalblaska men problemet är att folk här i motorsportens ödemarker inte har någon större lust att åka 25 mil enkel resa för att se ett race (vi orkar inte ens åka till Globen för att se på hockey...). Marknadsföringen ska göras mer lokalt för att locka folk till tävlingarna. Folk som är beredda att betala lite för entrén och dessutom stannar ett par timmar och gör av med pengar. Att visa den populäraste klassen först är ingen bra lösning.
 

trille

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Mitt i sverige
Hoj
R1 + 2x GRC
Som det är i nuläget så kommer ju "dom när och kära" plus ett fåtal mycket intresserade människor på SM/SO.
Till STCC helgerna kommer det 20000 besökare och dom flesta man pratar med blir mest imponerade av MC- racet.

Varför kommer inte det folket till SM/SO helgerna?

En av anledningarna enligt mig är att halva nöjet med STCC är att gå och kolla i depån och bli IMPONERAD av alla snyggt uppradade ekipage.

Ett flygfoto över en SM depå kan lika gärna jämnföras med ett över hultsfredsfestivalens kampingområde, och går man runt i depån så ser det ut som skit i många tält. ( INTE ALLA, JAG VET)

Vill man ha publik måste man få medias intresse och imponera på den stora massan, vilket många ggr kan vara svårt, när det är många klasser som en "icke-mc-intresserad" människa tycker är ett riktigt sömnpiller.
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
ZZR
Som det är i nuläget så kommer ju "dom när och kära" plus ett fåtal mycket intresserade människor på SM/SO.
Till STCC helgerna kommer det 20000 besökare och dom flesta man pratar med blir mest imponerade av MC- racet.

Varför kommer inte det folket till SM/SO helgerna?

En av anledningarna enligt mig är att halva nöjet med STCC är att gå och kolla i depån och bli IMPONERAD av alla snyggt uppradade ekipage.

Ett flygfoto över en SM depå kan lika gärna jämnföras med ett över hultsfredsfestivalens kampingområde, och går man runt i depån så ser det ut som skit i många tält. ( INTE ALLA, JAG VET)

Vill man ha publik måste man få medias intresse och imponera på den stora massan, vilket många ggr kan vara svårt, när det är många klasser som en "icke-mc-intresserad" människa tycker är ett riktigt sömnpiller.

Kan inte tyckas vara så svårt att styra upp några sorts riktlinjer osv som man ska följa i depån... Kanske bör vara krav men det ska väl inte vara så svårt att kunna få folk att visa sig lite mer proffsionella..(stavningen sviker)
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Kan inte tyckas vara så svårt att styra upp några sorts riktlinjer osv som man ska följa i depån... Kanske bör vara krav men det ska väl inte vara så svårt att kunna få folk att visa sig lite mer proffsionella..(stavningen sviker)
Som depåchef styrde jag hela SM i RR på Knudan med järnhand, men vad hjälper det när depån vimlar av rostiga bussar, fulsläp och rustatält :tungan

Brandgatorna var raka och snyggt skötta av deltagarna :tummenupp
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Problemet är att kortsiktigt skulle startavgifterna behöva höjas ordentligt om man ska skapa bättre arrangemang för att locka mer publik och medieuppmärksamhet. Man måste ju sätta snöbollen i rullning innan den genererar intäkter.

Det är precis vad jag menar. :)

Som depåchef styrde jag hela SM i RR på Knudan med järnhand, men vad hjälper det när depån vimlar av rostiga bussar, fulsläp och rustatält :tungan

Brandgatorna var raka och snyggt skötta av deltagarna :tummenupp

Jag tyckte ändå att det var ett bra 'fall framåt' jämfört med de andra - få till antalet ska tilläggas - tävlingar jag varit på.

Ett lätt och billigt sätt att göra det snyggt är att alla har en skylt på tältet med namn, klass och startnummer. Och givetvis har alla likadana skyltar - direkt stulet från STCC. ;)
Det tillsammans med avdelade depåområden för varje klass - kan ju tänjas lite på med tanke på att flera delar tält men generellt - tror jag skulle göra mycket för 'utseendet' i depån. Skylten är nog nåt jag själv ska satsa på till nästa år faktiskt.
 
Last edited:

sandstream

Guest
Vill man ha publik måste man få medias intresse och imponera på den stora massan, vilket många ggr kan vara svårt, när det är många klasser som en "icke-mc-intresserad" människa tycker är ett riktigt sömnpiller.
Vilka klasser menar du är sömnpiller för "svensson"?
Ett lätt och billigt sätt att göra det snyggt är att alla har en skylt på tältet med namn, klass och startnummer. Och givetvis har alla likadana skyltar - direkt stulet från STCC. ;)
Det tillsammans med avdelade depåområden för varje klass - kan ju tänjas lite på med tanke på att flera delar tält men generellt - tror jag skulle göra mycket för 'utseendet' i depån. Skylten är nog nåt jag själv ska satsa på till nästa år faktiskt.
Med en(1) ansvarig arrangör för alla race skulle sånt här vara mycket lättare att genomföra.

Ta tex skylten du efterfrågar. Den kan arrangören ta fram och sedan säga att den här ska alla förare ha utanför sitt tält, den kostar 1000:-.
 

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
Hur mycket publik var det på EM? Då tycker jag helt klart att publiksiffran överskred en kritisk massa (och då var det ändå Wtcc samma helg på Anderstorp), det var ju inte knökat men helt godkänt.

Den enda "reklam" jag hörde om EM:t var kommentatorerna på eurosport som nämnde det flera gånger:tummenupp .
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jag tror att förarna har en stor del i det hela. Inget är intressant innan man känner till de som kör. Det är inte lätt men man får marknadsföra sig själv på något sätt, sporthoj.com är ett utmärkt ställe att börja på. Hur många hade vetat vem den där Sandström är om det inte vore för sporthoj.com :tungan
 

Gabor

Guest
Efter lite , "fråga runt" bland unga som äldre...

....utan att vara allt för elak...men efter 5 varv somnar man enkelt. Väldigt händelselöst att se på Runtrunt...så tycker de flesta man pratar med. Mc körning är bara kul om man själv kör, att se på ett lopp är helt enkelt dötrist.
 

sandstream

Guest
Hur många hade vetat vem den där Sandström är om det inte vore för sporthoj.com :tungan
Inte en jävel :D
Här på SH tycker jag att Swedie gör bra reklam på förstasidan för RR-tävlingarna vilket säkert lockar ett par stycken iaf.

När det gäller EM i somras så gjorde Mike reklam i diverse tidningar samt att det fanns info på "infartsskyltarna" till Karlskoga om att det skulle vara en EM-tävling. Det gäller ju att väcka intresse i första hand.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
3206607 ....utan att vara allt för elak...men efter 5 varv somnar man enkelt. Väldigt händelselöst att se på Runtrunt...så tycker de flesta man pratar med. Mc körning är bara kul om man själv kör, att se på ett lopp är helt enkelt dötrist.
Eum... vid brist på intresse är allt tråkigt. Inget konstigt med det.
 

sandstream

Guest
125jr, 250sp och till viss del 125r och 250r när det är 5 startande... Men det är bara min åsikt...
Det där är tyvärr ett väldigt känsligt ämne, speciellt här på SH, och nästan omöjligt att diskutera.

Eum... vid brist på intresse är allt tråkigt. Inget konstigt med det.
Precis.
10 vuxna män som jagar en gummigrej, det hörs ju att det blir trist efter 2 minuter... :rolleyes:
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
....utan att vara allt för elak...men efter 5 varv somnar man enkelt. Väldigt händelselöst att se på Runtrunt...så tycker de flesta man pratar med. Mc körning är bara kul om man själv kör, att se på ett lopp är helt enkelt dötrist.
Ja om man inte har en favorit eller ännu bättre någon man känner och rent av mekar eller hjälper på något vis så kan nog RR upplevas som långtråktigt.

Jag har kuskat runt ett par år och både kört RR, mekat och allt annat man kan tänka sig och då är det roligt att gå på race, det är som en stor släktträff fast utan svärmor och dryga kusiner dårå.

Själv har jag noll koll på hockey och fotboll och skulle aldrig få för mig att betala för att se en sport som jag inte är insatt i.

/Bensin i blodet

Jag tror att förarna har en stor del i det hela. Inget är intressant innan man känner till de som kör. Det är inte lätt men man får marknadsföra sig själv på något sätt, sporthoj.com är ett utmärkt ställe att börja på. Hur många hade vetat vem den där Sandström är om det inte vore för sporthoj.com :tungan
Ja SH har verkligen öppnat dörrarna för Svensk RR, det kan vi tacka Sweedie för.

:tummenupp
 
Last edited:

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
Det där är tyvärr ett väldigt känsligt ämne, speciellt här på SH, och nästan omöjligt att diskutera.
Överlag för den som är oinnsatt så blir det lite tråkigt i alla klasser att se på eftersom det är rätt stora skillnader på förare i alla klasser. Folk vill se spännade race men oftast så handlar det om ett par stycken som har fight i toppen sen hamnar vi i den berömda varva situationen.
Jag personligen tycker att det är riktigt skoj att se en förare som är snabb och skicklig och tar en överlägsen ledning men det är inte direkt det publiken vill se.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
Hojsverige ser bara en kort säsong framför sig när våren kommer och är det fint väder sitter man inte och pressar 25-30 mil för att se hoptejpade b-förare tampas runt utan tar hellre än sväng själv, är vädret knasigt så ser man hellre moto-gp hemma i soffan än står med blött skinnställ på Anderstorp.

Använd den skrala reklambudget till de lokala förmågorna i klubbarna som får göra reklam i närområdet med affischering och torgskoj än rikstäckande banners i fackpress, förra året var jag i skåne en vecka innan Knutstorp men såg inte en rad i lokaltidningar eller affischering om tävlingen i förväg.

Låt supportklasser gå egna tävlingar som div2 och ta med ett classicrace på SM istället. Höj startavgifterna och skaffa fram en promotor(en Don King typ) som kan hetsa fram lite spänning via media. Sist jag läste om svensk RR i dagspressen var lite hetsning mellan Lindström och Cralle i början av tjugohundratalet...
 

sandstream

Guest
Jag personligen tycker att det är riktigt skoj att se en förare som är snabb och skicklig och tar en överlägsen ledning men det är inte direkt det publiken vill se.
Folk vet inte hur racen kommer att bli och det spelar nog inte så stor roll eftersom det i första hand gäller att få dit dem, till banan. Går de hem och har sett en eller två grejer som var häftiga på något sätt så kanske de kommer tillbaka nästa år.

Låt supportklasser gå egna tävlingar som div2 och ta med ett classicrace på SM istället. Höj startavgifterna och skaffa fram en promotor(en Don King typ) som kan hetsa fram lite spänning via media. Sist jag läste om svensk RR i dagspressen var lite hetsning mellan Lindström och Cralle i början av tjugohundratalet...
Av ekonomiska skäl lär vi inte se delade tävlingar annat än i undantagsfall, som tex på Sviestad. Arrangören har helt enkelt inte råd att ha med för få klasser.

Att ta in en classic-klass var ingen dum idé. Om jag förstått folket på Sviestad (LMS) rätt så brukar deras classic-helg/tävling locka mycket folk.
 
Last edited:

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
Folk vet inte hur racen kommer att bli och det spelar nog inte så stor roll eftersom det i första hand gäller att få dit dem, till banan. Går de hem och har sett en eller två grejer som var häftiga på något sätt så kanske de kommer tillbaka nästa år.
Så sant så. Det var kommenater från dom som vart första gången på RRtävling. men som sagt gäller att jobba som 17 på att få dit publiken inför nästa säsong för uppförsbacke och motvind är det.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top