Publiksiffror

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Hur många människor brukar komma och titta på våra SM-tävlingar här i Svedala?

Kan man hitta info om detta någonstans, förutom från er, som vet allt.

/tvålen
 
Ställde denna fråga till Helena på Falken efter senaste racet;
"Inte många" blev svaret.
 
Drygt 300 betalande på Knudan, men det var nog 600 på plats, många har mekpass och fribiljetter från sponsorer.
 
Men fribiljetterna är ju betalade av förarna/teamen också väl?
Förarna får mekbiljetter och några köper sponsorbiljetter så 300 betalande i kassan samt 300 övriga kan nog stämma ungefär.

Vi har haft 800 betalande plus övriga (2005) men intresset är ganska svalt nuförtiden och är vädret för bra eller för dåligt så kommer det inte så många.

Reklam kostar pengar, ingen reklam ger liten publik, moment 22 typ.

SM i RR 2007 på Knudan blev dock i övrigt ett väldigt lyckat arrangemang, vi ska försöka att göra 2008 ännu bättre.

Stuntuppvisning, Sveriges starkaste man osv ger underhållningsvärde och show för publik och deltagare.

Humlan & Skalman som speakers är gjutet :tummenupp

Hur mycket la ni på marknadsföring?
Vi hade anlitat en reklamfirma som tyvärr inte gjorde ett speciellt bra jobb. Det blir nya tag 2008.
 
Last edited:
Jo vi tar gärna emot all hjälp vi kan få :)
Hur man ska göra reklam för RR har vi ju diskuterat några gånger men bara en så enkel sak som en gemensam affisch att klistra/sätta upp borde det väl gå att ta fram. Eller blir det problem när tävlingarna körs ihop med SO?
 
Det man slås av som norrlänning är att läktarna gapar tomma. Man kan ta nästan vilken liten skruttskotertävling som helst så är det mer publik, konstigt? Är roadracingfolket så mkt sämre på att marknadsföra sig eller gör man på fel sätt? En sak till som är konstig är att man väljer att lägga kungaklassen först (superbike) och gärdsgårdsserien sist (rookie). Man brukar väl spara det bästa till sist? Borde väl vara bra att försöka hålla kvar publiken så länge som möjligt, kaffe och korv är väl det som ger pengar? På Knutstorp var upplägget riktigt enl. min mening man börjar med de lite långsamare klasserna och avslutar med grovgasarna! :tummenupp Dessutom bjöds det ju på annan underhållning också. Sedan en liten sak som vi märkte på Falkenberg när tältet hade gått sönder var att då vågade de sig folk fram med frågor och de fotades till höger och vänster, man kände sig nästan som en kändis, men bara nästan... Kan ju vara värt att tänka på att inte stänga in sig för mkt i sitt tält utan kunna bjuda på sig själv! :tummenupp
 
En sak till som är konstig är att man väljer att lägga kungaklassen först (superbike) och gärdsgårdsserien sist (rookie). Man brukar väl spara det bästa till sist? Borde väl vara bra att försöka hålla kvar publiken så länge som möjligt, kaffe och korv är väl det som ger pengar? På Knutstorp var upplägget riktigt enl. min mening man börjar med de lite långsamare klasserna och avslutar med grovgasarna! :tummenupp
Det där har jag också funderat på och håller med. Lite som att köra Rolling Stones först på en konsert och sedan Electric Banan Band direkt efter.

När det gäller försäljning av korv mm kändes Falken som ett skräckexempel. Usel skyltning, dagens serverades en bra bit från banan osv.
Kanske dags för SO/SM-arrangörerna att gå ihop och ta in en cateringfirma som är van att langa hamburgare och korv på stora arrangemang?
 
Det där har jag också funderat på och håller med. Lite som att köra Rolling Stones först på en konsert och sedan Electric Banan Band direkt efter.

?

har faktiskt gått från en konsert när "huvud" bandet gick upp:D




många av A-förarna har sen så bråttom hem åxå.....(så dom vill kanske köra först)


Rookie förare värkar vara en "trognare" publik:tummenupp

på Gelleråsen satt Backlund på läktraren direkt efter målgång för att kolla på standard 600....
 
Det man slås av som norrlänning är att läktarna gapar tomma. Man kan ta nästan vilken liten skruttskotertävling som helst så är det mer publik, konstigt?

Intresset för skotrar är nog större i Norrland än vad roadracing är någonstans i Sverige. RR intresset i Sverige är nog tyvärr extremt litet.
 
Med rätt marknadsföring tror jag att intresset går att öka. Det var nästan 25000 pers på Mantorp igår på STCC-finalen. Vi får börja nånstans och sen jobba för bättre publicitet, det är bara att man organiserar sig och börjar. Och kanske får in SM/SO på Mantorp för det är helt klart Sveriges bästa anläggning. Att börja med att nån som åker på alla tävlingar skickar in små notiser om resultaten till de större tidningarnas sportredaktioner - färdigskrivna och redo att publiceras dagen efter.

Och framförallt. Reklam, annonser och publicitet INNAN tävlingarna så folk faktiskt vet att det är. Det måste kosta innan det smakar, vi får inga storsponsorer om vi inte syns och att synas kostar pengar. Vill vi synas i framtiden får vi lägga pengar, vill vi inte det så fortsätter vi som idag.
 
Intresset för skotrar är nog större i Norrland än vad roadracing är någonstans i Sverige. RR intresset i Sverige är nog tyvärr extremt litet.
Nja håller nog inte riktigt med dig där! Visst är intresset för skoter stort i norrland men mycket handlar nog om marknadsföring. Inför riktigt stora skotertävlingar annonseras det i alla lokala tidningar, alla branschtidningar, reklam i radion, affischer på stan och jag har t.o.m sett reklam i TV. Detta gör att den med medelmåttigt intresse åker på en sådan tävling för att "alla andra" gör det, tror nog att hamburgaren med rostad lök och samvaron drar mer än våghalsiga hopp. Lyckas Sveriges tråkigaste racingserie STCC dra folk och den måttligt roliga speedwayen så nog måste det väl gå att få folk att titta på SM i roadracing!
 
Med rätt marknadsföring tror jag att intresset går att öka. Det var nästan 25000 pers på Mantorp igår på STCC-finalen. Vi får börja nånstans och sen jobba för bättre publicitet, det är bara att man organiserar sig och börjar. Och kanske får in SM/SO på Mantorp för det är helt klart Sveriges bästa anläggning. Att börja med att nån som åker på alla tävlingar skickar in små notiser om resultaten till de större tidningarnas sportredaktioner - färdigskrivna och redo att publiceras dagen efter.

Och framförallt. Reklam, annonser och publicitet INNAN tävlingarna så folk faktiskt vet att det är. Det måste kosta innan det smakar, vi får inga storsponsorer om vi inte syns och att synas kostar pengar. Vill vi synas i framtiden får vi lägga pengar, vill vi inte det så fortsätter vi som idag.
Min *oro* är för framtiden att man kommer få kämpa hårt för att få reklam och sponsorpengar då mycket är fokuserat på klimathotet och RR är allt annat än klimatvänligt.
Pressen har en förmåga att lista olika saker som är ett hot för miljön och icke klimatvänliga företag. Mat ska börja klimatmärkas som klimatvänligt producerat.
Detta kommer bli en svår uppgift men som man måste vara medveten om redan nu. Svår nöt att knäcka.
 
Tog idag kontakt med lokaltidningen och frågade om dom var intresserade av att göra ett reportage om mitt team, samt om sporten som helhet inför nästa vår. Dom var mycket positiva och väldigt intresserade. Och detta var kvinns jag pratade med! :rolleyes:

Det är exempel på vad vi som förare kan göra för sporten! Uppmärksamhet!

Kan ni inte köra på etanol då?

Tror det var STCC som faktiskt ska köra på Etanol nästa år..
 
Last edited:
Som sagt, kan STCC och Späddwäjen så borde vi också kunna. Den stora skillnaden är väl att STCC drivs privat av folk med vinstintresse och att späddwäjen säkert också tjänar bra med pengar (förarna har iaf bra löner om man tror på det som står i pressen).

Det har tidigare föreslagits att någon/några som kan få tjäna pengar på RR får ta hand om det. Varför kör tex inte Mike Luffs organisation alla tävlingar? De kan ju turnera runt och skapa ett koncept likt SO men med SM-klasserna också.
 
3205728 Tog idag kontakt med lokaltidningen och frågade om dom var intresserade av att göra ett reportage om mitt team, samt om sporten som helhet inför nästa vår. Dom var mycket positiva och väldigt intresserade. Och detta var kvinns jag pratade med! :rolleyes:

Det är exempel på vad vi som förare kan göra för sporten! Uppmärksamhet!



Tror det var STCC som faktiskt ska köra på Etanol nästa år..
Bmw kör iaf på det redan och dom verkar ju ha fått extra publicitet pga detta.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top