PU-samtal med chefen

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Är det som kvartsamtalet i skolan?

Förbereder man sig för sådana?

Pratar man lön?

:va

Utvecklingsamtal...
Vad vill du förbättra hos dig, din tjänst mm....Vill du gå någon kurs eller bla, bla, bla....
Chefen kan komma med tips, råd eller förväntningar på dig.

Normalt inget lönesamtal.

Man brukar väl inte prata lön vid PU-samtal utan snarare om allt annat som rör tillvaron.

Framförallt är det då man har chansen att förska lägga fram vad man har för mål och förhoppningar inför framtiden på bygget. Man försöker helt enkelt reda ut vad man har för ambitioner och vilka möjligheter som finns.

Så det lönar sig att förbereda sig. Med bra argument och väl valda ord kan man få chefen att hjälpa till att underlätta att man kommer in på rätt spår i karriären.

Chefen kanske inte har någon susning om vad du egentligen skulle vilja göra och väljer man sina ord kan man kanske få möjlighet till vidareutbildning eller nya ansvarsområden så man steg för steg går åt det håll man själv önskar....

PU-samtal är precis som beskrivits i inlägget ovan, men det man ska tänka på är att PU-samtalen ofta ligger som en grund för kommande löneförhandlingar (även om det sägs att de inte ska göra det), så det är inte fel att förbereda sig lite mentalt och fundera över vad man vill lyfta fram.

våra samtal med chefen går till så här
först frågar han lite allmänt vad man tycker och hur man trivs
sen kommer ett formulär med färdiga frågor, med precis samma frågor som man just svarat på.
kan ta ett ex :
chef - trivs du bra
jag- nej jag tycker att det här är fel och det borde ändras osv
chef -då skriver jag i att du trivs
jag-men det sa jag ju att jag inte gör pga bla bla

chef- jo men så kan man inte skriva för företag kommer läsa dessa o då kan inte du som ensam individ sitta o klaga på en massa saker ..

slutar alltid med att jag tycker det hela är ett stort skämt o ett spel för galleriet.

Jag jobbar som konsult och känner knappt till mitt eget företag. Eftersom jag nästan aldrig är på konsultkontoret. Eller ja, kanske 4-5 ggr sen i mars -08.

Är mer insatt i kundens situation.

Har lite svårt för sånt här. För att generalisera lite så känns dom här frågorna lite tjejiga och jag är mer grabbig i mitt sätt att på jobbet.

Exempel några frågor...

Arbetsplatsens utveckling
  • Vad är verksamhetens mål, och hur bidrar jag till det
  • Hur planerar och utvecklar vi verksamheten?
  • Vad ska hända framöver, och hur påverkas jag?
  • Arbetsfördelning och organisation

Det känns inte alls som min kopp av te :va

våra samtal med chefen går till så här
först frågar han lite allmänt vad man tycker och hur man trivs
sen kommer ett formulär med färdiga frågor, med precis samma frågor som man just svarat på.
kan ta ett ex :
chef - trivs du bra
jag- nej jag tycker att det här är fel och det borde ändras osv
chef -då skriver jag i att du trivs
jag-men det sa jag ju att jag inte gör pga bla bla

chef- jo men så kan man inte skriva för företag kommer läsa dessa o då kan inte du som ensam individ sitta o klaga på en massa saker ..

slutar alltid med att jag tycker det hela är ett stort skämt o ett spel för galleriet.

:rofl

Plis skriv var du jobbar eller skicka PM.

Din cheif kommer betygsätta dig. vad du är bra på och vad du behöver förbättra, frågar dig vad du har för visioner i företagat mm...

Ex:
Företagetkännedom 3
Social förmåga 4
Arbetskygghet 10
osv osv osv

Sen skall du betygsätta din chef!

Var ärlig ;)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...