PT 2.5 ? Phillips torx 2,5 mm eller?

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Håller på att förlora förståndet på en liten skruvj-vel som jag inte får bort på multifunktionsknappen innanför gashandtaget, ni vet den med startknappen på.
Ska byta till snabbgas vilket jag planerade in typ 15 minuter för...:rolleyes:

En djupt försänkt liten skruv som BMW säger skall skruvas med en " PH 2.5 x 15" och dras med måttliga 0,5 Nm. I min värld är det en Phillis Torx men jag blir inte klok på måttet 2.5. Knappast nummer 2,5 då nr 9 är typ 2,5 mm!
Snarare borde det vara just en T9 med yttermått 2,5 mm. Alternativt T25 men då är måttet uppe på över 4 mm och då stämmer inte momentet...

Jag har naturligtvis provat alla möjliga storlekar men inget greppar och jag vågar inte ta i, det har man ju provat förut...:rolleyes:

Det går inte att lysa in o se vad det är heller... suck.

Tips? Nån som tagit bort eländet o vet?

Bifogat

• Right multifunktion switch s1000rr.jpg
    Right multifunktion switch s1000rr.jpg
    15.2 KB · Visningar: 82
Last edited:
Säker på att det inte står PH 2/ 5 x 15? Det finns ju nämligen en bits som heter PH 2 men nån PH2.5 har jag aldrig stött på...
En tanke bara...

Mvh Johan

Först får du nog bestämma dig om det är en Phillips eller en Torx du ska ha..

PH finns inte i 2.5 så länge BMW inte har uppfunnit det själva. PH finns från 0-4. Prova fota med stark blixt rätt in i hålet så kanske du ser vad det ska vara.

Last edited:
Pt kan betyda "pin-in torx" eller helt enkelt en torx med en pinne mitt i.
Kräver alltså ett bits/verktyg med hål i centrum.
Phillips handlar oftast om stjärn-fattning.
2,5mm är inte helt ovanligt som storlek på torx.

PH 2 är ju den vanliga stjärnmejseln...
5x15 kan vara i millimeter, fem millimeter i diameter och 15 i längd på skruven.
Knappast mini-mini, skallen på en sådan skruv är minst 5 mm.

Du skriver både PH och PT, vad ska det vara? :)

PH2 är en vanlig x-mejsel. Ta lite ventilslippasta på toppen så det greppar bra.

/Fredde

Du skriver både PH och PT, vad ska det vara? :)

PH2 är en vanlig x-mejsel. Ta lite ventilslippasta på toppen så det greppar bra.

/Fredde

Sorry, PT skriver de i instruktionen.

Aha... PT!

Då är det insex... oftast utan skalle.

Helt enkel en 2 mm insex menar du?!

Edit; hela hojen är ihopskruvad med torx annars,,,
Edit 2; utan skalle vet jag inte - kolla på bilden. (Större klickbar version denna gång)

Bifogat

• Right multifunktion switch s1000rr 2.jpg
    Right multifunktion switch s1000rr 2.jpg
    39.5 KB · Visningar: 81
Last edited:
Nu vetefan längre... en PT-skruv är en skruv med grova gängor, typ träskruv, fast gjord för plast, men det säger inget om vilket bits som passar, endast gängtypen.
Insexskruvarna jag skrev om i förra inlägget är sk "spännskruvar" oftast med spets dessutom, de kallar ibland för PT och har alltid insex.
Av din beskrivning här går det alltså inte att hitta "spåret", men ta en liten spårmejsel, de brukar kunna lossa det mesta och passar överallt.
(utom just i säkerhetstorx, de med stift i mitten iofs)

PT står normalt för skruvar avsedda för termoplaster. PT 2,5 även kallad K25 har ytterdiameter på 2,5 mm. Det säger inget om fattningen det kan vara spår, stjärna, torx,.....

edit: för sent :)

När du skall dra i skruven igen, kom ihåga att först dra den åt fel håll med ett lätt tryck på den tills det som "knäpper" till sen drar du åt rätt håll. Om man inte gör så har man sabbat gängan efter ett par gånger.

Last edited:
Bästa bilden jag kunde få till - ser ut som en liten insexa...

Bifogat

• IMG_0282.jpg
    IMG_0282.jpg
    266.1 KB · Visningar: 104
Bästa bilden jag kunde få till - ser ut som en liten insexa...

Tycker det ser ut som en Torx och i så fall har en PT2,5 T8 (2,4) storlek

Är det Philips fattning så skall det vara PH1.

Dock brukar PH alltid paja men då kan man ofta få loss dom med en Pozidrive mejsel tex i ditt fall PZ1 eller kanske 2.

Last edited:
Tycker det ser ut som en Torx och i så fall har en PT2,5 T8 fattning

Känns logiskt med tanke på torx över allt på hojen annars. Här är ett par bilder till som mer liknar torx men som jag trodde var en synvilla pga blixten;

Edit: och den minst storleken jag har på torx är T9 vilket förklarar varför jag inte får det att lira...

Bifogat

• IMG_0284.jpg
    IMG_0284.jpg
    237 KB · Visningar: 80
  • IMG_0288.jpg
    IMG_0288.jpg
    238.9 KB · Visningar: 84
- Kolla de andra skruvarna som håller handtagen de kanske sitter grundare och det lär ju vara samma "interface" på dem :)

- Annars borde du väl kunna lysa upp med en ficklampa?

- Eller tälj till en blyertspenna eller liknande så den passar hålet och banka upp den med hammaren och kolla hur avtrycket ser ut ;)

/Fredde

- Kolla de andra skruvarna som håller handtagen de kanske sitter grundare och det lär ju vara samma "interface" på dem :)

- Annars borde du väl kunna lysa upp med en ficklampa?

- Eller tälj till en blyertspenna eller liknande så den passar hålet och banka upp den med hammaren och kolla hur avtrycket ser ut ;)

/Fredde

Den sista med tälja till träbit gillar jag!

Edit: provar nog att skaffa en T8 i morgon till att börja med!

TACK FÖR ALL HJÄLP! :tummenupp NU SOVER JAG LITE BÄTTRE...

känns logiskt med tanke på torx över allt på hojen annars. Här är ett par bilder till som mer liknar torx men som jag trodde var en synvilla pga blixten;

edit: Och den minst storleken jag har på torx är t9 vilket förklarar varför jag inte får det att lira...

PT.jpg

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...