Psst... Watz. Wildcard. VM. Assen. 250cc.

Sådärja, nu fick jag mfl en (mycket bra) pressrelease i alla fall så snart ser löpsedlarna ut såhär kanske? :D

Bifogat

• watzassen2008.jpg
    watzassen2008.jpg
    59.3 KB · Visningar: 70
KLM flyger direkt mellan Linköping och Amsterdam för 2000 kr. Sedan hyrbil 2 timmar till Assen. :)

Är du med Torkel, du får ändå inte köra b-rejset?

KLM flyger direkt mellan Linköping och Amsterdam för 2000 kr. Sedan hyrbil 2 timmar till Assen. :)

Är du med Torkel, du får ändå inte köra b-rejset?

Nope, sorry mate, men vi släpper inte iväg er, ni ska vara med och knega på B racet, (om du inte kör förstås :yoparty )

Nä, vi får se till att fixa en projektor samt box så att vi kan rigga en biograf i garaget för besktningen, lovar att jag bjuder på popcorn:D

Jag får en känsla av att DORNA har en konstig politik här. Holländarna har unga förare (18-20 år) i bra team med bra cyklar i 250GP och dom kan den banan bra med bra tider. Men dom får inga wildcard nu till sitt hemma-GP. Watz måste dom ha lyckats smusslat in genom ett undantag i reglerna för att han tidigare kört som ordinarie i VM eller nått? Finns nog minst en av dom nya reglerna han inte borde klarat sig igenom för att ha fått ett wildcard annars misstänker jag.

Normalt sett får topp 5 i föregående års ONK250 rätt att söka wildcard om dom kan ha en chans att uppfylla tider som klarar en 107%. Alternativa krav är topplaceringar i IDM eller EM föregående år för att kunna ansöka på Assen från det Hollänska förbundet. Men nya regler från DORNA i år verkar bara vara till för att få bort wildcards i 250GP.. Assen ska ha fulla wildcardplatser som dom alltid haft. Finns material där till det. Nya reglerna har tom strypt klasserna nationellt pga att förare inte kunnat få in sponsorpengar för dom inte får sina wildcards längre.

Men kul att Holländarna ev kunnat hittat kryphålen till Watz iaf! :)

Last edited:
Hur som helst ska det bli jakligt kul att se Fredde pa en aprilia ;)
Hollandarna brukar ju dessutom ha ratt vassa grejer, skulle vara kul om korningen slapper
ordentligt for fredde pa cykeln med 2005-tempo i kroppen sa kan han ju ta poang..

Om jag kan deras aprilia rätt så är det en ex Alex Hofmanns i grunden. Uppdaterad till iaf 2005 motorspec och med S-DAS2 tändbox med aprilias 2007 tändkurvor mm. 2006 Öhlinsgasgaffel och bakdämpare. Finns mycket erfarenhet och grejjer i det teamet. En bra hoj och bra team för att köra som ett wildcard.

Ah!! Nu såg jag! Dom lyckades få in Watz på ett wildcard sökt genom FIM. Då slapp dom tex åldersgränser mm som man måste haft om man sökt via det arrangerande förbundet. Men ändå lustigt att KNMW inte gett några wildcard till sina egna förare?? Måste höra varför med nån som kan fatta det..

Last edited:
Stod det inte någonstans att Dorna inte tyckte att Holland hade någon förare som platsade? I så fall spelar det ju ingen roll att man har rätt att söka wildcard enligt reglerna, man blir i alla fall nekad när man gör det.

Stod det inte någonstans att Dorna inte tyckte att Holland hade någon förare som platsade? I så fall spelar det ju ingen roll att man har rätt att söka wildcard enligt reglerna, man blir i alla fall nekad när man gör det.

KNMW ställer 4 olika krav på att kunna få söka ett wildcard på Assen. Jag kan se att 2st Holländare skulle klara dom som kör deras nationella 250GP. Eventuellt kanske dom förarna/teamen själva tycker att dom vill vänta med sina wildcard pga dom nya reglerna om max 3 wildcard på samma bana mm. Är enda jag kan se som anledning isf att inga som hade rätt kvalifikationer sökt.

Varför kommer det sig att inte herr Wats kör Pro Superbike här hemma?

Är väl mer stålar i utländska rejs, tror jag. Skulle inte förvåna mig om det är lättare att få chans på större team där med.

Varför kommer det sig att inte herr Wats kör Pro Superbike här hemma?

Väldigt snabb gissning är att han vill köra racehojar, inte bogsera runt gathojar.
Men skulle någon generalagent/team erbjuda honom ett bra kontrakt skulle han nog kunna fundera på ny karriär som bärgare.

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...