PSB och SGB projekt!

MT Racer

...
Gick med
16 Jan 2005
Ort
skaraborg
Hoj
på spaning inför säsong 08
Kan ingen lägga in några gosiga bilder på psb lr sgb projekt.
det behövs sådant på vintern!
 
Ok, här är mitt projekt.
Triumph Bonneville 2004, Wiseco 900cc, Carrillo stakar, 8:1 i komp, Megasquirt insprutning, 48mm trottelhus och en VNT turbo. Målet är att ladda 2bar och får ut nästan 200hk på hjulet, då bör jag kunna köra en 5a på 201m.
Fler bilder kommer sen
 

Bifogat

  • psb_bonnie1.JPG
    psb_bonnie1.JPG
    139.4 KB · Visningar: 421
Svinhäftigt! Men...var klämmer du in turbon? Ser ut att bli platsbrist? Iaf framför motorn.
 
Några tankar/strategier med VNT turbinen? Reglera mot?

Variabel turbin = :drool

/J
 
RG500-Johannes skrev:
Några tankar/strategier med VNT turbinen? Reglera mot?

Variabel turbin = :drool

/J


Avgasmottrycket vore väl en lämplig parameter att reglera turbinen i mot eller??

men hur är det där med VNT och höga avgastemperaturer
jag trodde VNT tillhörde diselvärlden

Har inte hört om nåt lyckat projekt med bensinmotorer och höga effektutag
 
andersson turbo skrev:
Avgasmottrycket vore väl en lämplig parameter att reglera turbinen i mot eller??

Jo, det är en variant. Jag skulle använda WG också, även med VNT, på bensinare på grund av massflödesrangen och verkningsgradstappet på topp med VNT. WG mot laddtryck och VNT mot avgasmottryck, tja...

men hur är det där med VNT och höga avgastemperaturer
jag trodde VNT tillhörde diselvärlden

Jo, de klarar inte längre perioder med 900+ i avgastemp. Men med de tändningarna/avgasmottryck/AF ni kör med så är det lite trevligare förstås. Rent generellt så är ju kraven på en dieselladdare och en bensinladdare rätt olika, vilket kan få en att fundera lite.

Har inte hört om nåt lyckat projekt med bensinmotorer och höga effektutag

Nej, men det kanske finns lite projekt ute bland biltillverkarna. :) Det ska ju in, förr eller senare...

/J
 
Tackar.

Turbon ska sitta uppe i tanken ;-)
Den ska köras utan WG är det tänkt, styra trycket med laddtrycks styrning på VNT. Jag kör bara 201m så den bör hålla några runder. Om det funkar eller inte har jag ingen aning om, i värsta fall så har jag en vanlig turbo att sätta dit. Jag är rätt ny på turbo men försöker att prova lite udda grejor, hade man varit smart så hade man använt samma prylar som alla andra, men då måste jag ju köpa en Suzuki oxå.......inte min stil
 
jojje1963 skrev:
Den ska köras utan WG är det tänkt, styra trycket med laddtrycks styrning på VNT.

Vad är det för spec på turbon?

Keep up the good work, btw.

/J
 
stranglefoot skrev:
Jädrans tufft bygge, och dessutom en äkta brittisk hoj! :yoparty

Yeah, det är rätt coolt med en Bonnie på stripen, alla gillar ju dom även dom som får rast tycker det är coolt. Jag tror jag har världens snabbaste Hinckley Bonnie redan och denna ska bli värre :yoparty


stranglefoot skrev:
Vad är det för spec på turbon?

Keep up the good work, btw.

/J

Thanks!
Det är en Garret M42 (kan vara en VNT25?) från nån Audi, turbin AR .65 och kompressor .45 om jag minns rätt. Hittar du en mapp på en sådan så hade det varit intressant
 
Last edited:
jojje1963 skrev:
Yeah, det är rätt coolt med en Bonnie på stripen

Absolut allra coolast är framskärmen, äkta geniun gammal Engelsk tradition! Jag själv har ägt en Norton Dominator 600 och "bastard" 750 chopper med Z1-framgaffel, snyft... "har ägt".
 
Det jag gillar med den nya Bonnevillen är att dom ser gamla ut, är 2 cylindriga och tål rätt mycket trim, det gjorde inte dom gamla, jag har provat!! Sen kostar ju en rent ny Bonnie inte mer än runt 70,000 så det är bara att handla

Skulle korta gaffelbenen nu i kväll men dom är 1mm för tjocka för min svarv, tur polaren har en mekanisk verkstad..

Här är min webcam, om det inte är nått kul på TV :D
 
Last edited:
Va?

? antingen är jag rätt pantad :kocko eller sänder du direkta bilder från din verkstad ut på nätet? i sådanna fall COOLT! :yoparty

Finns det nått mar projekt kanske?
 
Jag har ett projekt på G oxå.

Håller på för fullt att renovera/bygga om min Vmax. Här är lite om vad som pågår/ingår:

* Carillostakar, magnafluxade och kulbombade
* Vevaxel balanserad till mycket noggranna toleranser
* Balansaxeln kommer svarvas ner till en rund stång
* Oljekylda kolvar (spridare under som sprutar olja upp under kolvarna)
* Modifierad oljepump för högre tryck
* Kraftigare ventilfjädrar
* 10,5:1 komp
* 1,3 bar laddtryck
* O-ringad cylinder
* ARP toppbultar för att kunna dra med mer moment
* Ändrat vattenflöde för att få en jämnare temp i motorn
* Trycksättning av oljesystemet FÖRE start (för att spara lager)
* Laddtrycksstyrning från insugssidan för bättre och exaktare respons
* Mitsubishi TD04HL16 turbo
* Dynatek 3000 tändning
* Malpassi sopparegulator
* Kedjekonvertering (sparar 30 kg vikt på det)
* Sving från en GSX-R1000 -01
* Konvertering till centraldämp
* Kolfibertank
* Toppkåpa komplett med lyse från Ducati 916, lätt modifierad
* Kommer viktbantas maximalt, målvikt 200 kg (cykeln alltså, inte jag :) )
* Måleffekt: 300 hk på slangen

Vet inte vad för klass den platsar i men jag kommer köra där jag får :)

Jeffrey
 

Bifogat

  • projekt1.jpg
    projekt1.jpg
    122.5 KB · Visningar: 155
  • projekt2.jpg
    projekt2.jpg
    107.8 KB · Visningar: 158
TurboVmax skrev:
Vet inte vad för klass den platsar i men jag kommer köra där jag får :)

Låter som en kul hoj!

Är den 1500 mm eller kortare kan du köra SDC/Tullinge ProStreetBike.
Är den längre än 1500 mm lär du köra i SDC/Tullinge Super Pro Street Bike.
Är den i kördugligt skick kan du köra i NDRS SuperGasBike.
Är den gatlaglig kan du köra på Borlänge/Falun Street Open eller
förhoppningsvis den turboladdade gatklassen på Bike Weekend.
 
Man kan ju undra om det här kan bli nåt till sommaren.
Bygger efter ProStreet reglementet, men vi får se vad det blir för klass när asfalten är torr.
Receptet är än så länge hemligt :)
 

Bifogat

  • IMAG0026 (Small).JPG
    IMAG0026 (Small).JPG
    50.1 KB · Visningar: 178
Byggen

Jahaja..........moddad ram ala Borgh....alltså uppflyttat styrhuvud, flyttat sving infästning......börjar så får vi se, snurran är fräsch, föraren inte lika fräsch....men till sommarn så !!

Satsar på 5,60/8,70...........215/265 blås.....!! :tummenupp
 

Bifogat

  • ramen1.JPG
    ramen1.JPG
    54.3 KB · Visningar: 161
  • snurra.JPG
    snurra.JPG
    52.6 KB · Visningar: 159
  • sving.JPG
    sving.JPG
    58 KB · Visningar: 168
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top