PSB längder?

1000R

Dragracer
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
GSXR 1000 -01 samt en PSB Turbo Hayabusa.
Varför har man olika max längder på hojen beroende på om man åker turbo eller inte?
Om dom som är snabbast i PSB vill försöka köra samma tider som dom gör
i USA måste man väll få till en regel ändring som gör att man kan tävlar på samma vilkor. 60 inch klassen i staterna är ju överöst med turbo snurror.
60 inch= 1524 mm medans max längden i PSB med turbo är 1500.
Är jag helt ute och cyklar eller!!!!!
Vilka fler skillnader är det mellan PSB och 60 inch?
 
Reglerna finns på http://www.mirockracing.com/rules/

I korthet, det ska vara en hoj som är inreggad och laglig att köra på gatan med, inklusive kylning, startanordning och lyse. I samband med besiktningen brukar man ha en "road course", dvs man kör ett par mil på gatan (alla hojar i ett led) och sen ska man stänga av den och starta hojen igen för egen maskin utan extern hjälp. Funkar inte hojen då är man torsk.
 
Okej då vet jag lite mer om 60 inch klassen. :tummenupp

Men hur är det möjligt!!
Mike Slowe 7,75 och 305 km/h :Bugar :Bugar :Bugar

Han måste komma från en annan planet :confused:
 
1000R skrev:
Okej då vet jag lite mer om 60 inch klassen. :tummenupp

Men hur är det möjligt!!
Mike Slowe 7,75 och 305 km/h :Bugar :Bugar :Bugar

Han måste komma från en annan planet :confused:



HAHA passande namn på en så snabb man

Jag håller med om reglerna, Bättre å ha samma regler tycker jag med

kopiera även shootout reglerna så blire roligt

Kurt å Anders hojar skulle väll klassa in där med lite mods

å vem vet en lååång swing har man väl knåpat ihop förr heehe :tummenupp
 
Hej om man skulle ha samma längd på sug&turbo i PSB skulle man förstöra klassen,det innebär att alla måste åka turbo för att ha en chans att vinna,det går ju redan för fort tycker svemo å det är ju lite tråkigt men klassen är ju ganska jämn som den är.Man kan ju tillägga att ronny åkte 8,39 290km/h med turbo och jag har åkt 8,61 265km/ med sug så man får ju absolut inte stå och sova i starten om man ska ha en chans att vinna, sen kan ni ju förstå vad som händer sen om det skulle vara lika hjulbas jo sug motorn blir död...:( Och sen kan vi aldrig jämföra oss med dom i usa för dom har helt andra förutsättningar en vad vi har,dom har mycket bättre banor och en bättre ekonomi, eller vad säger du Brink?
 
Sugmotorn är ju i princip död i USA sen 1996 när det sist fanns en specifik sugmotorklass i 60". Vem har råd att ha en 300,000 kronors reservmotor liggandes i skuffen? Inte ens jänkarna tyckte det var kul nog att ha det. Ingen av jänkarna tycker längre att det är roligt att köra på en sur och slö sugmotorhoj längre. :D

Men för att hålla nere kostnaden i Sverige är ju 1540/1500 ett hyffsat bra alternativ/kompromiss. Men slänger du på lite mer pengar på din motor kan även du köra 8.10 och 280 km/h. :hihi
 
1000R skrev:
Men hur är det möjligt!!
Mike Slowe 7,75 och 305 km/h

Effektmässigt är det snarlikt som t.ex. Ronny kör med i sin hoj. Däremot - är det kopplingshemligheter som man inte får ser något alls av. Slider är förbjudet så de har hittat på andra saker som efterliknar en sådan. Chassit... Ryan Schnitz var först att köra med blyvikter påhäktade längst fram på ramen och han körde låga 8.10'or på en av de första reporna med den från 68" till 60" avkortade hojen.

Man sitter relativt långt bak på de där hojarna för att maximera greppet och låter vikterna i fram agera som hjullyft-motstånd. Men lixom, deras säsong pågår året runt med ett litet kort uppehåll runt julen. Där jag bodde i Virginia kunde jag köra till andra veckan i December och börja provköra igen helgen efter nyår. Det var öppettiderna på Piedmont Dragway - om vädret tillät - vilket det oftast gjorde. Finns hur mycket tid som helst där att trimma in sina hojar.
 
Effektmässigt är det inte jämnt, 530hk ungefär ger Velocity kiten på max,
våra (NLR) ger ca 575hk, vilket dom använder delvis under repan.Tricket är att få effekten så progressiv som möjligt. Datalogger,dubblerade
laddstyrningar,eftermarknadssprut är avgörande ingridienser. 2 step är
förbjudet ,så dom lattjar med bränsle-tändning för att få hojen konsekvent.
Kopplingen är multistage lockup som inte är unik på något sätt ,vanliga
justeringar för att anpassa för den individuella hojen så klart, men det käkar
koppling att köra så fort , koppling ur efter varje repa mäta "stackheight"
justera och byta innersta lamellen som är bränd.
Chassie vis så är det förbjudet med extra vikter nu, men så mycket vikt som
möjligt fram givetvis, framhjulet flyttas bakåt via speciella styrkronor så att
svingen blir så lång som möjligt,sittplacering får inte ändras tror Jag men
sittdynan modifieras så att man hamnar så långt fram som möjligt.
300000kr får man nog räkna med för att bygga likadant med "bolt on" prylar.
/Christer
 
visst kan man åka med samma hjul bas om man vill, men då tycker jag att man ska ta bort laddtrycks styrningen + lockup. då är det lika för alla...!
det skulle vara roligt att se en turbo hoj med 400+ hk att komma i väg starten med orginal koppling och som sedan håller i hela vägen, det är så jag åker, det ska ju gälla på förarens kör skicklighet inte hur mycket elektronik man har..:) men det är ju bara vad jag tycker.
 
NLR skrev:
Effektmässigt är det inte jämnt, 530hk ungefär ger Velocity kiten på max,
våra (NLR) ger ca 575hk, vilket dom använder delvis under repan.

Hastigheten vid Mike's 60" rekord tyder på ett maximalt nyttjande av ca 400 hästar då deras 60-fötter är så pass snabba som höga 1.30. Effekten är väl egentligen oväsentligt då de allra flesta (även i Sverige) har mer än vad man har kunskap/förmåga att nyttja.

Extravikter är tillåtna så länge det inte är på framhjul, framgaffel eller gaffelkrona och inte anses som farliga. "MIROCK does, however, reserve the right to deem any non-ballast component to be illegal, if its excessive weight creates a safety hazard." Vanliga NHRA säkerhetsregler gäller ju även för 60".

Mig veterligen har inte reglerna på http://www.mirockracing.com/rules/ ändrats under året som gick utan gäller.

Ivfsh är det helt jäkla otroligt hur snabbt en liten kort hoj kan köra 402! Man måste ha sett det själv in persona för att fatta hur snabbt det egentligen går.
 
Nja ,kanske om du teoretiskt kan utnyttja 400hk hela vägen då,
men dom lägger på mera laddtryck tidigare än va man tror, det går inte
mycket fortare med dom sista 100+hk men för att få till mördar tiderna så
krävs det mumma. Tro mig jag vet, Steve Knecum med NLR turbo kittad
60" hoj körde 7,97 188mph (inte samma repa) 4:e repan efter Seb (polarn)
tunade den.
 
bjud hit mike slowe så ska vi se hur fort han åker på vår banor....?
 
Hur många gånger vann Turbo hojarna i somras ? (1)
Vad är det för fel med elektronik ? utvecklingen går framåt det bara är så,
kan man sen kompensera med det so be it.
Ska det bara vara körskickligheten som gäller då får det väl bli bracket.
 
man kan väll slå i hop psb och supergasbike och sen dela upp sug&turbo från dom båda klasserna,då får man två stora klasser...?
 
Jag själv tror inte på någon ihopslagning.

Super Gas Bike åker man för att det är kul att tävla mot hojar som går precis exakt lika fort och det är enbart förarskickligheten (och mekanikerns skicklighet) som avgör vem som vinner. I SPSB/PSB är det 75% skicklighet och 25% pengar... och inte alls så kul när det nästan alltid är samma fyra fem stycken som slåss om pokalen. I SGB är det hugget som stucket vem som vinner, oftast. Heads-up-bracket är ungefär som handikappsystemet i golf, alla kan vinna. Vill man definitivt vinna går man den stora Masters touren, dvs SDC. :D

Hårddraget: bracket = familjärt fritidsnöje, heads-up = blodig tävling
 
Dom flesta supergas hojarna är lika mycket trimmade som psb hojarna, men får man inta åka fortare en 9.50 så blir det så. Men åker man med ett chassie som är stumt så lär man inte åka så mycket fortare heller, varför vi åker så mycket fortare är inte bara pga. att vi har mer pengar, det är så att vi tänker mer på att man ska ha ett chassi som fungerar, som jag alltid har sagt man behöver inte så mycket effekt för att åka fort bara ett fungerande chassi.. :)
Ps. inget ont om SGB åkarna!
 
Mr Race skrev:
Dom flesta supergas hojarna är lika mycket trimmade som psb hojarna, men får man inta åka fortare en 9.50 så blir det så.

Precis, SGB är en tjyv-å-rackar-spel-klass där man måste hålla full koll vem man kör emot - om man nu inte åker 9.50 på tusendelen från gång till gång.

Trackningstillfällena i SGB är många fler än i t.ex. PSB, som bäddat för kul eftersnack. Jag tycker själv att det är en lite gemytligare atmosfär i NDRS-depån än SDC. Helt å hållet beroende på klassens utforming, alla kan köra tiden - och många gör det... för bra. Det finns lixom inga förlorare, bara mer eller mindre usla bortförklaringar till varför det gick som det gick. :D
 
*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Back
Top