Ps3 bakåtkompatibelt?

Jim G™

Nu med hoj igen :-)
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Färjestaden
Hoj
none
Har lite funderingar angående första generationens PS3.
Har själv en konsol (60gb versionen med 4 USB-portar på fronten), tänkt sälja den och min lillebror sa att det är en av få versioner som är bakåtkompatibel med PS1/PS2-spel och således är värt mer?

Stämmer detta och är verkligen någon villig att betala mer för att kunna lira gamla sunkiga PS1/2-spel?
 

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Dom riktigt första är bakåtkompatibla så Ja det finns kanske ett mervärde på dom. Kolla först att det stämmer innan du kränger den.
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
11qnzg2.jpg
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
60GB och 4 USB-portar är klockrena tecken på att du har den första versionen, och ja den är lite mer eftertraktad eftersom det är den enda modellen som startar PS2 spel.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har exakt samma konsol och jag kan lira ps2 utan problem. Ps1-spel har jag inte testat, bara haft kopior på den fronten så de åkte i tippen med den konsollen.

Nån som vill köpa :crash
 

Jim G™

Nu med hoj igen :-)
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Färjestaden
Hoj
none
Grymt. Tack för svaren, tror dock jag får testa så det funkar innan man har det som säljargument.

Kan man få en 100 extra liksom ;)
 

Jim G™

Nu med hoj igen :-)
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Färjestaden
Hoj
none
Någon som har en susning vad det kan tänkas inbringa?

Är det värt att sälja det eller ligger det bra hemma som hyllvärmare?
:confused:
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jim G™;5926141 skrev:
Någon som har en susning vad det kan tänkas inbringa?

Är det värt att sälja det eller ligger det bra hemma som hyllvärmare?
:confused:


En tusing mer än vanliga, cirka.

Men nu är ju inte 3an så het längre.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
En vanlig PS3a är väl ungefär lika het som en glass just nu men en fungerande av den tidiga bakåtkompatibla versionen kommer troligen alltid inbringa en slant.
Dock tror jag nästan den är mer värd om några år.
 

Jim G™

Nu med hoj igen :-)
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Färjestaden
Hoj
none
Kan meddela att den var bakåtkompatibel.
Tydligen var den värd 2000:- också, vilket för mig är en gåta, trodde mer på en femhundring, men jag klagar inte :)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Intressant hur man bantade PS3an för varje uppdatering. Har också en tidig PS3 som går att spela PS2 spel på. Har dock aldrig utnyttjat möjligheten. Man ska nog vara ett Playstation fan för att betala premium för en tidig PS3 idag. Hur många har äldre PS1/PS2 spel idag i sin samling?
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Intressant hur man bantade PS3an för varje uppdatering. Har också en tidig PS3 som går att spela PS2 spel på. Har dock aldrig utnyttjat möjligheten. Man ska nog vara ett Playstation fan för att betala premium för en tidig PS3 idag. Hur många har äldre PS1/PS2 spel idag i sin samling?

3000kr borde inte vara omöjligt.

Jag har lite PS2-spel men inga PS1-spel.
Köpte däremot lite PS1-spel på PSN..
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
3000kr borde inte vara omöjligt.

Jag har lite PS2-spel men inga PS1-spel.
Köpte däremot lite PS1-spel på PSN..

Tror du att folk kommer att betala så mycket framöver nu när man släppt PS4? Själv gjorde jag av med mina PS2 spel efterhand och bytte in de sista tillsammans med PS2 konsolen när jag köpte min PS3 på introduktionen. Man hade ett bra introduktionserbjudande. Sitter man på en samling PS2/PS3 spel kanske man tycker att det är värt att försöka få tag i en tidig PS3. Har inga planer på att sälja/byte in min i nuläget. Det är mycket möjligt att jag behåller den.

Jag ångrar t ex idag att jag gjorde mig av med mitt 8 bit Nintendo, Commondore 64 och Amiga 500. Hade lika gärna kunnat ha dem nerpackade och undanstoppade i någon kartong som pengarna jag fick för dem även om jag fick bra betalt när det begav sig. Nu tror jag inte att man kommer att ha samma nostalgiska minnen till en PS3, PS2 eller PS1. Man ska nog tillhöra en yngre generation då. De som är ännu äldre än en själv föredrar säkert VIC20 framför 8 bit Nintendo. Fanns ju även Atari.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Tror du att folk kommer att betala så mycket framöver nu när man släppt PS4? Själv gjorde jag av med mina PS2 spel efterhand och bytte in de sista tillsammans med PS2 konsolen när jag köpte min PS3 på introduktionen. Man hade ett bra introduktionserbjudande. Sitter man på en samling PS2/PS3 spel kanske man tycker att det är värt att försöka få tag i en tidig PS3. Har inga planer på att sälja/byte in min i nuläget. Det är mycket möjligt att jag behåller den.

Jag ångrar t ex idag att jag gjorde mig av med mitt 8 bit Nintendo, Commondore 64 och Amiga 500. Hade lika gärna kunnat ha dem nerpackade och undanstoppade i någon kartong som pengarna jag fick för dem även om jag fick bra betalt när det begav sig. Nu tror jag inte att man kommer att ha samma nostalgiska minnen till en PS3, PS2 eller PS1. Man ska nog tillhöra en yngre generation då. De som är ännu äldre än en själv föredrar säkert VIC20 framför 8 bit Nintendo. Fanns ju även Atari.

Antar att det finns några få som vill ha 2 maskiner som klarar PS1-4 spel istället för 4 :)
Men det är ju inte många generation 1 PS3or i liv i dag.

Största problemet är väl hur länge det kommer finnas Blurayläsare till den, Nintendo 8-bit var ju lite mindre känsligt :hihi

Ångrar att jag sålde mitt 8-bitars med, Zapper, F-15 joystick och drygt 30 AAA-titlar i perfa skick.
Fick 2500kr för det, säkert värt 10-15.000kr idag :)
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Tror du att folk kommer att betala så mycket framöver nu när man släppt PS4? Själv gjorde jag av med mina PS2 spel efterhand och bytte in de sista tillsammans med PS2 konsolen när jag köpte min PS3 på introduktionen. Man hade ett bra introduktionserbjudande. Sitter man på en samling PS2/PS3 spel kanske man tycker att det är värt att försöka få tag i en tidig PS3. Har inga planer på att sälja/byte in min i nuläget. Det är mycket möjligt att jag behåller den.

Jag ångrar t ex idag att jag gjorde mig av med mitt 8 bit Nintendo, Commondore 64 och Amiga 500. Hade lika gärna kunnat ha dem nerpackade och undanstoppade i någon kartong som pengarna jag fick för dem även om jag fick bra betalt när det begav sig. Nu tror jag inte att man kommer att ha samma nostalgiska minnen till en PS3, PS2 eller PS1. Man ska nog tillhöra en yngre generation då. De som är ännu äldre än en själv föredrar säkert VIC20 framför 8 bit Nintendo. Fanns ju även Atari.

Jag betalade knappt 3000 för mitt PS3 när det var nytt :gnissla

Min flickvän har för övrigt ett gammalt PS1 med spel i en påse på vinden upptäckte jag häromveckan. Frågan är om hon vet om det själv. Jag tror hon är en horder.. :näsblod
 

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Ort
Väsby
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Sälja till lillbrorsan.. ingen vidare storebror du. :arsele
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Antar att det finns några få som vill ha 2 maskiner som klarar PS1-4 spel istället för 4 :)
Men det är ju inte många generation 1 PS3or i liv i dag.

Största problemet är väl hur länge det kommer finnas Blurayläsare till den, Nintendo 8-bit var ju lite mindre känsligt :hihi

Ångrar att jag sålde mitt 8-bitars med, Zapper, F-15 joystick och drygt 30 AAA-titlar i perfa skick.
Fick 2500kr för det, säkert värt 10-15.000kr idag :)

Ett 8 bit Nintendo är nog mindre känsligt som du säger i och med att det är så primitivt. Vet inte vad det sitter för blu ray läsare i en PS3. I huvudtaget kan det nog bli problematiskt att hitta reservdelar till optiska läsare. Man ser redan idag att det är en bristvara hos vissa tillverkare. Underleverantörer som upphört att tillverka delarna i fråga och lagerhållningen som börjat ta slut. Det är väl en sådan sak som gör att folk tillslut är beredd att betala lite mer för att få tag i prylar i fint skick där man dessutom köper på sig ett gäng reservdelsmaskiner.

Sålde nog mitt Nintendo för något liknande summa när det begav sig med massor med spel och tillbehör. Allt i perfekt skick. Visst var man nöjd då med att man fick bra betalt. Många fick betydligt mindre betalt minns jag när de sålde. Sett ur ett vuxet perspektiv var det ju småpengar på den tiden.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Som sagt, om jag hade en ps3a av den bakåtkompatibla sorten så skulle jag nog vara lite rädd om den.
Intresset är nog som sagt inte det högsta just nu med ps4 utrullandes men man får redan idag ganska bra betalt men tror värdet bara kommer stiga mer ju mer nostalgi som kommer in i bilden samt att fler o fler kommer gå sönder.
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Jag tror att bakåtkompatibiliteten inte blir så viktig när nyare konsoler pumpas ut på marknaden i allt snabbare takt. Tror inte många väljer att spela PS2-spel när det finns mängder med Ps3- och snart Ps4-spel. Endast folk med fetish för unika titlar till Ps2 är intresserade av bakåtkompatibiliteten. Fast å andra sidan äger dom förmodligen en ps2-maskin redan.

Medelsvenssons som har drivor av Ps2-spel hemma och ställs inför valet att köpa en gammal och sunkig bakåtkompatibel Ps3:a till överpris eller att sälja skiten på Blocket och investera i annat format väljer nog det senare och investerar i en nyare variant av kraftigt prissänkt Ps3:a istället när Ps4 fått fäste på svenska spelmarknaden.
 
Nyheter
ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

Top