Prylgalenskap och konsumtion

Zee skrev:
Intressant tråd. Själv skiter jag fullständigt i denna hypade konsumeringstrend. Det enda jag vill ha är en hoj och det vill jag inte ha för att visa den för polarna. Jag vill ha den för körupplevelsen. Pungt med g.

Det värsta är väl att man är 27 sommrar gammal och man känner sig gammal för att man totalt skiter i om man har en gammal mobiltelefon (T610) eller för att man kör "gammal" bil (1990). Men jag räknar kallt med att att människor som har en IQ över 60 ser igenom det och inte ser en som en looser för att soffan inte finns med i IKEAs senaste katalog. Och ser de inte igenom det så är det skitsamma för då är de loosers i mina ögon. Även om jag har pengar så varför i helvete ska jag lägga det på massa skit jag absolut inte behöver?!? Någon som känner igen sig?

Ta detta med 3-G telefonin. VARFÖR ska jag lägga 4000-6000kr på en ny mobil när jag har en mobil redan? För att se den andra? Idiotiskt är vad det är. Jag är inte imponerad.

/G. Ammal

Det är väl ingen som tvingar dig att köpa nån ny jävla soffa, eller en 3G-telefon. Det är ditt eget val, precis som det är andras val om de vill ha en 3G-lur, en ny soffa eller whatever.
Att kalla andra för loosers eller idioter bara för de tycker annorlunda eller prioriterar andra saker än dig är inte särskilt imponerande det heller.
Du kanske skall sluta oroa dig så mycket för vad andra tror och tycker om dig och din soffa... :7peta

har aldrig ens tänkt på dom som svälter och har det jävligt, men nästa gång jag käkar på donken ska jag köpa dubbelt och slänga hälften och skratta, fan vikket svin jag är, utom såna som mig stannar världen, köp mer skit så vi kan klaga mer

McFille skrev:
Det är väl ingen som tvingar dig att köpa nån ny jävla soffa, eller en 3G-telefon. Det är ditt eget val, precis som det är andras val om de vill ha en 3G-lur, en ny soffa eller whatever.
Att kalla andra för loosers eller idioter bara för de tycker annorlunda eller prioriterar andra saker än dig är inte särskilt imponerande det heller.
Du kanske skall sluta oroa dig så mycket för vad andra tror och tycker om dig och din soffa... :7peta

1) Jag känner mig inte tvingad o köpa något alls. Men det verkar som andra känner ett socialt behov att ha nya prylar för sakens skull, bara för att de ska känna sig accepterade socialt. Många köper säkert en ny 3G telefon "för 1 krona" :näsblod för att de ska va coolast nere på det lokala fiket.

2) Jag har inte kallat andra loosers för att de prioriterar annorlunda eller köper grejer. Jag kallar folk loosers om de inte ser igenom att jag inte känner behov av konsumtionsfrenesi. Läs om, läs rätt.

3) Poängen är just att jag skiter i vad andra tycker o tänker om mig. Men det måste du väl endå ha förstått? Väl? : 7 p e t a

Vi lever i ett konsumtions samhälle, bara att inse.
Men efter att tag blir man bara blaze, se bara vad som hände i Tokholm när H&M tror jag det var, släppte någon ny kolletion. Hysteri, för lite kläder...
Ja jösses vilka problem en del hade..
Har mer å mer blivit åt det hållet tat det är inte prylar som är viktiga, utan vi människor, vänner, familj.

Förvalta det du har, gräv där du står, finns ett par uttryck som är användbara.

Visst är det kul med en ny hoj, en hjälm, en bil, eller vad det kan vara.

man många glömmer bort vad som är viktigast, att LEVA..........

*Bump*

Någon kommentar, McFille?

Mickez77 skrev:
Ehhh, Kina får mer och mer av produktionen i världen, toppmoderna fabriker, en urmakare menade ex. att de flesta precisionsur tillverkas där nuförtiden, med samma höga kvalité

Wal-mart mfl. beställer så mycket de orkar från Kina och säljer i USA.

Tror inte USA skulle lyckas med att styra över 1,4 miljarder Kineser, de har ju provat i ex. vietnam och Irak, pytteländer jämfört med Kina
Nu menar du väl inte att Wal-mart = kvalitet?

"-Things you own end up owning you"
Tyler Durden

Någon skrev att konsumtion av kapitalvaror är en form av penisförlängning. Jag har därför valt att konsumera så lite som möjligt för att flytta fokus från min enorma k*k.

/ Johan

Fakkverk skrev:
"-Things you own end up owning you"
Tyler Durden

Någon skrev att konsumtion av kapitalvaror är en form av penisförlängning. Jag har därför valt att konsumera så lite som möjligt för att flytta fokus från min enorma k*k.

/ Johan

Edit: se fakkverks signatur, tur man läser :)

Last edited:
Zee skrev:
*Bump*

Någon kommentar, McFille?

Vill du ha en kommentar?
Min kommentar är att när jag läser ditt första inlägg så får jag verkligen inte ett intryck av att du "skiter i vad andra tycker och tänker" om dig.
Du försöker spela oberörd och försöker att inte bry dig, men det lyser igenom.

Det värsta är väl att man är 27 sommrar gammal och man känner sig gammal för att man totalt skiter i om man har en gammal mobiltelefon (T610) eller för att man kör "gammal" bil (1990)

Varför känner du dig då gammal om du inte bryr dig vad andra tycker och tänker?
Om du verkligen inte hade brytt dig så hade du heller inte känt att det är någon som säger att du SKA köpa en ny soffa, eller SKA köpa en 3G-lur.
Låt folk köpa en lur om de vill, eller den senaste soffan från IKEA. Det är ingen tävling att man skall bräcka andra, eller måste köpa samma saker som dem.
Har aldrig någonsin känt att jag måste köpa något för att alla andra köper det, men uppenbarligen känner du så.
Som jag skrev innan;
Du kanske skall sluta oroa dig så mycket för vad andra tror och tycker om dig och din soffa...

McFille skrev:
Vill du ha en kommentar?
Min kommentar är att när jag läser ditt första inlägg så får jag verkligen inte ett intryck av att du "skiter i vad andra tycker och tänker" om dig.
Du försöker spela oberörd och försöker att inte bry dig, men det lyser igenom.

Varför känner du dig då gammal om du inte bryr dig vad andra tycker och tänker?
Om du verkligen inte hade brytt dig så hade du heller inte känt att det är någon som säger att du SKA köpa en ny soffa, eller SKA köpa en 3G-lur.
Låt folk köpa en lur om de vill, eller den senaste soffan från IKEA. Det är ingen tävling att man skall bräcka andra, eller måste köpa samma saker som dem.
Har aldrig någonsin känt att jag måste köpa något för att alla andra köper det, men uppenbarligen känner du så.
Som jag skrev innan;

Se inlägg #44 med betoning på läs om läs rätt. Om du inte förstår skriven svenska är tyvärr hoppet ute för att vi ska kunna förstå varandra.

Kanske gör du dig dum (igen) och isf rekommenderar jag ett annat forum som kanske passar dig bättre.

Last edited:
Apropå prylgalenskap och konsumtion. Här kommer lite skrämmande siffror. :skrämd

Till Kronofogdemyndigheten i Stockholms län, har det under EN VECKA (vecka 45) inkommit skulder på 4 989 749 kr fördelat på 117 personer.

Vilken typ av skulder är det då privatpersoner får? Många är så kallade "snabblån" skulder. GE-Money Bank hade på en vecka bara i Stockholms län gjort kreditförluster på 579 000 kr på 13 kunder. Det blir ca 44 000 kr i snitt per låntagare.

Om det är så här illa nu, hur ska det då bli när räntorna börjar gå upp? :eek:

Skulderna fördelar sig på följande sätt:

ACN Communications AB 3 742 kr
AK Finans AB 3 301 kr
AK Finans AB 5 932 kr
AK Hansa AB 175 871 kr
American Express 94 843 kr
American Express 17 543 kr
Banque Invik 7 547 kr
Banque Invik 10 143 kr
Citifinancial Group AB 26 257 kr
Citifinancial Group AB 19 047 kr
Citifinancial Group AB 23 213 kr
Citifinancial Group AB 19 910 kr
Citifinancial Group AB 139 128 kr
Citifinancial Group AB 77 050 kr
Conoco Philips (Jet) 12 831 kr
Diners Club AB 22 714 kr
Diners Club AB 7 925 kr
Diners Club AB 16 297 kr
EuroCard AB 26 594 kr
EuroCard AB 49 581 kr
Expert Konto AB 6 581 kr
Finaref AB 10 452 kr
Finaref AB 17 536 kr
Finaref AB 9 077 kr
Föreningssparbanken AB 700 000 kr
Föreningssparbanken AB 10 549 kr
GE Moneybank AB 35 042 kr
GE Moneybank AB 26 578 kr
GE Moneybank AB 17 821 kr
GE Moneybank AB 16 815 kr
GE Moneybank AB 17 534 kr
GE Moneybank AB 3 257 kr
GE Moneybank AB 127 189 kr
GE Moneybank AB 21 750 kr
GE Moneybank AB 44 428 kr
GE Moneybank AB 84 857 kr
GE Moneybank AB 79 216 kr
GE Moneybank AB 27 636 kr
GE Moneybank AB 77 136 kr
Halens Finans AB 26 991 kr
Halens Finans AB 6 163 kr
Handelsbanken Finans AB 24 565 kr
Handelsbanken Finans AB 19 780 kr
Handelsbanken Finans AB 32 656 kr
Handelsbanken Finans AB 5 623 kr
Handelsbanken Finans AB 7 578 kr
Handelsbanken Finans AB 15 422 kr
Handelsbanken Finans AB 9 355 kr
Handelsbanken Finans AB 12 684 kr
Handelsbanken Finans AB 21 649 kr
Handelsbanken Finans AB 3 522 kr
Handelsbanken Finans AB 4 583 kr
Handelsbanken Finans AB 5 216 kr
Hi3G Access AB 4 631 kr
Hi3G Access AB 3 286 kr
Hi3G Access AB 11 235 kr
Hi3G Access AB 7 080 kr
Ica Banken AB 10 359 kr
Ica Banken AB 21 698 kr
Ica Banken AB 61 948 kr
Ica Banken AB 3 245 kr
Ica Banken AB 106 663 kr
Ica Banken AB 52 270 kr
Ica Banken AB 31 634 kr
Ikanobanken AB 20 280 kr
Ikanobanken AB 14 625 kr
Ikanobanken AB 17 350 kr
Ikanobanken AB 13 279 kr
Ikanobanken AB 17 825 kr
Nordea Bank AB 98 148 kr
Nordea Bank AB 25 814 kr
Nordea Bank AB 53 403 kr
Nordea Bank AB 10 943 kr
Nordea Bank AB 7 202 kr
Nordea Bank AB 5 380 kr
Nordea Bank AB 16 853 kr
Nordea Bank AB 136 875 kr
OK-Q8 Finans AB 5 890 kr
OK-Q8 Finans AB 10 337 kr
Optimal Telecom AB 12 591 kr
PMO Finans AB 147 579 kr
Redcats Finans AB (Josefssons) 5 546 kr
Redcats Finans AB (Josefssons) 4 832 kr
Resurs Finans AB 6 304 kr
Resurs Finans AB 22 211 kr
SEB Bolån AB 250 750 kr
SEB Kort AB 3 285 kr
SEB Kort AB 14 438 kr
SEB Kort AB 16 196 kr
SEB Kort AB 40 125 kr
Spintab AB 82 500 kr
Spintab AB 472 500 kr
Spintab AB 521 250 kr
Statoil Detaljhandel AB 14 842 kr
Svenska Shell AB 8 015 kr
Tele2 AB 12 126 kr
Tele2 AB 3 267 kr
Telenor Mobile 6 375 kr
TeliaSonera AB 15 359 kr
TeliaSonera AB 15 599 kr
TeliaSonera AB 3 987 kr
TeliaSonera AB 18 219 kr
TeliaSonera AB 3 215 kr
TeliaSonera AB 3 585 kr
TeliaSonera AB 4 621 kr
TeliaSonera AB 4 572 kr
TeliaSonera AB 4 324 kr
TeliaSonera AB 4 898 kr
TeliaSonera AB 6 528 kr
Wasa Kredit AB 53 258 kr
Wasa Kredit AB 52 255 kr
Wasa Kredit AB 15 193 kr
Vodafone AB 7 216 kr
Vodafone AB 5 476 kr
Vodafone AB 16 208 kr
Volkswagen Finans AB 42 666 kr
Volvo Finans Konto AB 10 875 kr

Zee skrev:
Se inlägg #44 med betoning på läs om läs rätt. Om du inte förstår skriven svenska är tyvärr hoppet ute för att vi ska kunna förstå varandra.

Kanske gör du dig dum (igen) och isf rekommenderar jag ett annat forum som kanske passar dig bättre.

Jag kan mycket väl läsa vad du skriver, men mellan raderna står det annat.
Det är iaf. vad jag tycker och kan tolka genom några få korta rader text på ett forum.
Verkar vara en öm tå, så det kanske ligger nåt i det.

McFille skrev:
Jag kan mycket väl läsa vad du skriver, men mellan raderna står det annat.
Det är iaf. vad jag tycker och kan tolka genom några få korta rader text på ett forum.
Verkar vara en öm tå, så det kanske ligger nåt i det.

Ingen ömma tåar här inte. Jag har skor med SH-stålhätta, vettu. Tricket för föståelse är att läsa de faktiska raderna, inte mellan dem. Det är bara kwinnor som läser mellan rader...

Hur kan du tro dig veta en sak om mig när jag uttryckligen säger motsatsen flera gånger? Det finns ju ingen som helst logik i ditt resonemang ffs!

Antingen gör du dig dum, eller så är du dum. Jag hoppas det är det tidigare, men jag är inte övertygad än.

Last edited:
Zee skrev:
Ingen ömma tåar här inte. Jag har skor med SH-stålhätta, vettu. Tricket för föståelse är att läsa de faktiska raderna, inte mellan dem. Det är bara kwinnor som läser mellan rader...

Hur kan du tro dig veta en sak om mig när jag uttryckligen säger motsatsen flera gånger? Det finns ju ingen som helst logik i ditt resonemang ffs!

Antingen gör du dig dum, eller så är du dum. Jag hoppas det är det tidigare, men jag är inte övertygad än.

Du motsäger dig själv i ditt första inlägg, och därför tolkar jag det som att du innerst inne bryr dig trots att du desperat försöker att inte göra det.

Det värsta är väl att man är 27 sommrar gammal och man känner sig gammal för att man...
Men jag räknar kallt med att att människor som har en IQ över 60 ser igenom det och inte ser en som en looser...

Trots att du här skrev att du känner dig gammal och oroar dig för att folk ska se dig som en looser, så påstår du att;
jag skiter i vad andra tycker o tänker om mig

Det tycker jag är motsägelsefullt, och därför reagerade jag.
Hänger du inte med, läs det sakta ett par gånger till.

Zee skrev:
Hur kan du tro dig veta en sak om mig när jag uttryckligen säger motsatsen flera gånger?

Du är i förnekelsefasen. :tungan

McFille skrev:
Trots att du här skrev att du känner dig gammal och oroar dig för att folk ska se dig som en loose...

HAHAHAHA!
Finns du paw ricktigkt? Du har precis ställt dig i skaran med Gulleplutt och Brassarn. Helt otroligt alltså. Det är så att man blir häpen föffan, hehehe.. :D :D :D

VAR
skriver jag att jag oroar mig för att folk ser mig som en looser?

Den enda rimliga förklaringen jag kan hitta för dig är att du ligger på fel sida av IQ-60-gränsen. :dummer

Edit: Kom igen nu, erkänn att du gör dig dum? Du kan väl inte va så korkad på riktigt... va? Jag kan fan inte låta bli att skratta åt dig, grabben! Pinsamt föffan..

Markus skrev:
Du är för otydlig, repetera igen.

Även om vi har våra tvister Mackan så förstår du svenska iaf! :nicka Man behöver inte upprepa saker o ting för dig, och inte heller förtydliga långt in i absurdum.

Du ser att SFI-undervisningen börjar ge lite pay-off, huh? :)

Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...