Prylgalenskap och konsumtion

imaster skrev:
En del butiker slänger kläder för att det är dyrare med lagerhållning av dem än att producera nytt - även där istället för att skicka det till behövande eller bara lämna till UFF..!

Personligen tilltalas jag inte av tanken att sponsra sekter.

Vad är du för en miljökämpe? Vet du inte att sekten som står bakom UFF använder barnarbetare i latinamerika. Dessutom besprutar de grödorna samtidigt som barnen arbetar på fälten.

Chris Ash skrev:
Finns det enbart positiva saker med "mer prylar åt folket"? Vad kommer att hända när hundratals miljoner asiater skaffar bilar, plasmaskärmar,datorer,DVD och eldrivna mixers? Jordens resurser är ändliga.

Såklart finns det missbruk av prylar/shopping -som med allt annat.

bilar, plasmaskärmar,datorer,DVD och eldrivna mixers är sånt alla ska ha, det är inte prylarna det är fel på utan materialen/bränslen ifall de skadar miljön, problem är till för att lösas, prylar räddar liv :tummenupp

hur mågna liv har ex. mobiltelefonen räddat :)

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,732560,00.html

Räddad till livet - av webbkameran

Hemma i Norge såg barnen vad som hände i webbkameran och ringde ambulans.

Fotrally skrev:
Så för att sätta på många tjejer måste man ha många prylar?..trodde det räckte med en k**. :rolleyes:
Jag tror att vi närmar oss pudelns kärna här :hihi

Det mest djupliggande mänskliga behovet är att reproducera sig ->
För att lyckas med det måste du locka till dig en lämplig partner ->
En lämplig partner är framgångsrik och har pengar ->
För att visa detta för din omgivning omger du dig med kapitalvaror ->
Du får doppa, kvinnan får en fader som kan ta hand om barnen (i teorin).

Detta leder till att människan i alla tider har "konsumerat". Anldningen till att det kallas konsumtionshysteri är kanske för att vi har mer resurser att konsumera för nu än då vi hade 5 snäckskal vi skulle göra något häftigt med för att bräcka dom andra i stammen.

:banana

SSB skrev:
Jag tror att vi närmar oss pudelns kärna här :hihi

Det mest...stammen.

:banana

Klart det är fördelaktigare för en avkomma att ha en farsa och morsa som är vackra höginkomsttagare i ett I-land än bushmän på Savannen.

Mikael Cagiva skrev:
Klart det är fördelaktigare för en avkomma att ha en farsa och morsa som är vackra höginkomsttagare i ett I-land än bushmän på Savannen.

Kör en poll: Vilka skulle byta sin morsa mot en plasma tv ?
Jag gissar på 73%

Mikael Cagiva skrev:
Nu var alltså inte min poäng vartifrån man helst vill ha sina föräldrar, utan motivet till konsumtionen av penisför...föråt mig, kapitalvaror :)

Även bushmän på savannen är säkert intresserade av att skaffa sig det snyggaste penisfodralet, det mest ornamenterade spjutet osv, just för att impa på bushkvinnorna.

Därför är min teori allmängiltig, huzzah!

Gixxer-Anders skrev:
Personligen tilltalas jag inte av tanken att sponsra sekter.

Vad är du för en miljökämpe? Vet du inte att sekten som står bakom UFF använder barnarbetare i latinamerika. Dessutom besprutar de grödorna samtidigt som barnen arbetar på fälten.

Nu var väl UFF kanske mera en symbol som alla vet om samlar in kläder, istället för att bränna rätt många ton kläder kunde man ha skänkt ut dem...

Sen hoppas jag att du inte bidrar till detta barnarbete genom att dricka kaffe?

finns väl inget bättre än att köpa massa onödigt crap och känna att livet är bra rättvist :lol

Intressant tråd. Själv skiter jag fullständigt i denna hypade konsumeringstrend. Det enda jag vill ha är en hoj och det vill jag inte ha för att visa den för polarna. Jag vill ha den för körupplevelsen. Pungt med g.

Det värsta är väl att man är 27 sommrar gammal och man känner sig gammal för att man totalt skiter i om man har en gammal mobiltelefon (T610) eller för att man kör "gammal" bil (1990). Men jag räknar kallt med att att människor som har en IQ över 60 ser igenom det och inte ser en som en looser för att soffan inte finns med i IKEAs senaste katalog. Och ser de inte igenom det så är det skitsamma för då är de loosers i mina ögon. Även om jag har pengar så varför i helvete ska jag lägga det på massa skit jag absolut inte behöver?!? Någon som känner igen sig?

Ta detta med 3-G telefonin. VARFÖR ska jag lägga 4000-6000kr på en ny mobil när jag har en mobil redan? För att se den andra? Idiotiskt är vad det är. Jag är inte imponerad.

/G. Ammal

SSB skrev:
Nu var alltså inte min poäng vartifrån man helst vill ha sina föräldrar, utan motivet till konsumtionen av penisför...föråt mig, kapitalvaror :)

Även bushmän på savannen är säkert intresserade av att skaffa sig det snyggaste penisfodralet, det mest ornamenterade spjutet osv, just för att impa på bushkvinnorna.

Därför är min teori allmängiltig, huzzah!

Ja, då är vi överens.

Jag menar att om man visar att man har råd med extra skräp så tolkas det undermedvetet att man redan har det bra ställt med det mera vitala; föda, trygghet, hälsovård, utbildning, konkurrenskraft o.s.v. Ju mer kapital man kan uppvisa att man lagt ner på saker i sin omgivning, desto bättre ställt från förr.

Last edited:
Mikael Cagiva skrev:
Yes, annars vinner de starkaste ->kineserna.
inte så länge jänkarna styr oljehandeln, vill dom kan dom få kineserna på knä imorrn förresten bygger kina bara skit

robbandalal skrev:
vill dom kan dom få kineserna på knä imorrn förresten bygger kina bara skit

Ehhh, Kina får mer och mer av produktionen i världen, toppmoderna fabriker, en urmakare menade ex. att de flesta precisionsur tillverkas där nuförtiden, med samma höga kvalité

Wal-mart mfl. beställer så mycket de orkar från Kina och säljer i USA.

Tror inte USA skulle lyckas med att styra över 1,4 miljarder Kineser, de har ju provat i ex. vietnam och Irak, pytteländer jämfört med Kina

har jag säkert inte men det jag har vart i kontakt med kina är det inga positiva intryck, har vart iväg å grejat med kinabygda fartyg i miljardklassen som är ett jävla smäck, det som kan fuskas med fuskar dom med. Lära och kopiera är samma ord på kinesiska och tyvärr blir det skit istället.

robbandalal skrev:
har jag säkert inte men det jag har vart i kontakt med kina är det inga positiva intryck, har vart iväg å grejat med kinabygda fartyg i miljardklassen som är ett jävla smäck, det som kan fuskas med fuskar dom med. Lära och kopiera är samma ord på kinesiska och tyvärr blir det skit istället.
Så sa man väl ungefär om den japanska bilindustrin för 15-20 år sedan också

robbandalal skrev:

finns väl många varianter, de kanske lär sig fort, på mobiltelefonsidan sägs de göra bra grejer, sägs kopiera Ericsson mfl. men tar bort buggarna och förbättrar svagheterna osv.

uppkopplingen verkar inte va den snabbaste dock :)

blankt golv i utställningshallen

http://www.huawei.com/cn/files/MT001/huawei1scene/005.jpg

modernt

http://www.huawei.com/cn/files/MT001/huawei1scene/006.jpg

RD Center

http://www.huawei.com/cn/files/MT001/huawei1scene/001.jpg

Last edited:
Ingen konst att ta sig till toppen. Svårare är det att hålla sig kvar där :3freak

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden