Prutmån hos grå importörer

snakerider

Medlem
Gick med
8 Apr 2005
Hoj
Kawa Z1000
Har en grå importör av hojar någe stora marginaler vid nyhoj försäljning, hur stor prutmån kan man fixa vid fabriksnya hojar?

Tex en 06a gsxr1000 kostar enligt general agentens prislista 131900:-
medans grå importören tar 119900:-

Redan här försvinner 12000:- Går det att ytterligare slipa på den redan låga priset? Så vad har ni för erfarenheter av ny hojköp.

-97 köpte jag mig en RF900 -97. Då fick jag den 17.000 under listpris. Borde väl gå att få samma "rabatt" idag.

snakerider skrev:
2256174 Va det från en grå importör?

Jag tolkade det som sidoimportör. Dvs importerad av annan firma än generalagent. I mitt fall MC-Kompaniet istället för KGK.

Finns väl massa sånna importörer, du kan själv importera på samma sätt, problemet blir din garanti, vem tar emot den? ;)

vbg_snake skrev:
2256692 Finns väl massa sånna importörer, du kan själv importera på samma sätt, problemet blir din garanti, vem tar emot den? ;)

Garantin gäller ändå sålänge man uppfyller kraven med service och dyl, tillverkarna måste erbjuda samma garanti inom hela EU och man skall kunna få garantijobb utförda hos sin lokale auktoriserade verkstad oavsett om cykeln är importerad av svensk generalagent eller ej.
Dock är där vissa fall där den svenska importören ger bättre garantier än Europanormen och då gäller det endast svensksålda exemplar (vanligt på bilar vet ej på MC)

Boris JR skrev:
2257055 Garantin gäller ändå sålänge man uppfyller kraven med service och dyl, tillverkarna måste erbjuda samma garanti inom hela EU och man skall kunna få garantijobb utförda hos sin lokale auktoriserade verkstad oavsett om cykeln är importerad av svensk generalagent eller ej.
Dock är där vissa fall där den svenska importören ger bättre garantier än Europanormen och då gäller det endast svensksålda exemplar (vanligt på bilar vet ej på MC)

Jopp, jag fick sedvanlig garanti på hojen, MEN, ifall det var av större art så skulle den som sålt hojen till den svenska firman åtgärda felet. Dvs i mitt fall så skulle hojen skickas till Italien.

snakerider skrev:
2255011 Har en grå importör av hojar någe stora marginaler vid nyhoj försäljning, hur stor prutmån kan man fixa vid fabriksnya hojar?

Tex en 06a gsxr1000 kostar enligt general agentens prislista 131900:-
medans grå importören tar 119900:-

Redan här försvinner 12000:- Går det att ytterligare slipa på den redan låga priset? Så vad har ni för erfarenheter av ny hojköp.

Tror av erfarenhet att >5% är svårt att komma under. Men du har större möjlighet att få större rabatter om du behöver utrustning d v s slip-on, skinnställ, hjälm etc.
Lycka till :tummenupp

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back