Pruta, hur?!

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Har alltid haft svårt för det här med pruta, både att göra det själv och när folk prutar på mina grejer så nu vill jag veta hur ni gör! När jag sålde 125an prutade jag själv på hojen och när jag gjorde mitt lama försök på gsx-rn i Tyskland blev jag nästan rädd att jag skulle åka därifrån utan hoj. Eftersom jag både ska sälja och köpa nu måste jag veta hur jag både ska värja mig och lyckas pruta (eftersom alla verkar sätta överdrivna priser som man sen får vara mer eller mindre lyckad att pruta på).

Dåså fram med era bästa tips! :tummenupp
 
marten_larsson skrev:
2190359 Har alltid haft svårt för det här med pruta, både att göra det själv och när folk prutar på mina grejer så nu vill jag veta hur ni gör! När jag sålde 125an prutade jag själv på hojen och när jag gjorde mitt lama försök på gsx-rn i Tyskland blev jag nästan rädd att jag skulle åka därifrån utan hoj. Eftersom jag både ska sälja och köpa nu måste jag veta hur jag både ska värja mig och lyckas pruta (eftersom alla verkar sätta överdrivna priser som man sen får vara mer eller mindre lyckad att pruta på).

Dåså fram med era bästa tips! :tummenupp

Jag brukar bjuda det pris som jag är beredd att betala... Då kommer säkert säljaren med ett motbud, och då kanske man möts på mitten någonstans? Beroende på om man är villig att betala det priset givetvis.

Vidare så är det också kanske lite skillnad på om du ska pruta på privat hoj eller hos säljare?
 
Lågsessong och en säljare som har något sorts incitament att snabbt bli av med den är nyckeln till våldprut.
 
Jag är så kass på att pruta så jag inte ens försöker. Avrundade en hundring uppåt till närmsta tusing förra gången... :3freak
 
Fram med ficklampan.
Däck, framgaffelbussningar, kylare, slangar, glapp i styrlager, repor i lack, bromsbelägg, kedja o drev, alla tillbehör inkl instr bok, alla servicar och papper på det, instr belysning, däck, ryckig gång, vilken olja har körts på, hur många ägare, direktimport, etc etc.
Du hittar alltid massor som gör att den som säljer till slut inser att han har en skithoj.
Sen säger du priset som du vill ge.
 
rhino94 skrev:
2190472 Fram med ficklampan.
Däck, framgaffelbussningar, kylare, slangar, glapp i styrlager, repor i lack, bromsbelägg, kedja o drev, alla tillbehör inkl instr bok, alla servicar och papper på det, instr belysning, däck, ryckig gång, vilken olja har körts på, hur många ägare, direktimport, etc etc.
Du hittar alltid massor som gör att den som säljer till slut inser att han har en skithoj.
Sen säger du priset som du vill ge.
Hua, dig vill jag inte råka ut för nästa gång jag ska sälja nått. Det skulle troligen sluta med att jag betalade dig pengar bara du kunde tänka dig ta emot skrotet..... :död
 
Ymmot skrev:
2190504 Hua, dig vill jag inte råka ut för nästa gång jag ska sälja nått. Det skulle troligen sluta med att jag betalade dig pengar bara du kunde tänka dig ta emot skrotet..... :död
:rofl


Glöm inte en annan sak, som ofta nämns, och som man aldrig känner stämmer, etc etc.. Det kommer fler tåg. Det GÖR det.
 
För att inte själv behöva ta första steget brukar jag först fråga "säljaren" vad han kan gå ner till vid snabb affär. Sen ger jag ett bud lite under det han ger. Har funkat bra för mig två gånger på raken alla fall.
 
Jobbar ju som säljare och inköpare, tuffa förhandlingar är nästan vardagsmat.

Men faan när det kommer till privata affärer, då är jag nog världens sämsta inköpare och säljare. Fattar inte hur jag kan ha sån dubbelmoral mellan jobb och privat.
 
Såhär lät det vid senaste hojinköpet:
Utsatt för 20 000, "Jag säger 19 000 så säger du 19 500, okej?"
 
rhino94 skrev:
2190472 Fram med ficklampan.
Däck, framgaffelbussningar, kylare, slangar, glapp i styrlager, repor i lack, bromsbelägg, kedja o drev, alla tillbehör inkl instr bok, alla servicar och papper på det, instr belysning, däck, ryckig gång, vilken olja har körts på, hur många ägare, direktimport, etc etc.
Du hittar alltid massor som gör att den som säljer till slut inser att han har en skithoj.
Sen säger du priset som du vill ge.

När jag säljer en MC(eller annat) vet jag väldigt väl vilka brister den har och har satt priset efter det. Om det kommer en idit och tror att prutmånen är beroende på antalet fel han hittar blir jag mest bara irriterad, och inte direkt piggare på att släppa den billigt. Men prutmån har man alltid,annars får man oftast behålla grejorna väldigt länge.
Personligen försöker jag oftast läsa av säljaren, hur lågt hade han tänkt sig att gå(Han har oftast redan bestämt sig för ett lägsta pris)? Och sen försöka komma strax under den nivån. Det är inte fel att ge säljaren beröm för att hojen är fin om den är det! Är han glad och tycker du är en trevlig prick prutar han lättare. Grundförutsättningen är ju att jag tycker hojen är värd pengarna.
Är dock bättre på att pruta än att få betalt när jag säljer...
 
Ett tips vid köp är att INTE fråga om "bästa pris" eller vad man är villig att gå ner till på telefon utan att ha sett hojjen.
Jag har haft ett par idioter (jag ber om ursäkt om det är någon här som gör så, men jag gillar det inte) som har provat detta. Självklart har jag prutmån och är villig att diskutera, men börjas det redan på telefonen så har jag meddelat att personen som ringt på min annons inte har varit intressant som köpare av mina prylar.
Jag har även flera vänner som håller med mig till fullo om detta och agerar på samma sätt då någon försöker pruta per telefon.

Vad det gäller att sälja en hoj så har det kommit flera bra tips ovanför.
 
Tja jag brukar vara trevlig och bjuda ca 10 % under vad säljaren vill ha. Och efter lite snack så brukar det bli det priset. MEN det beror på vad de vill ha från början vissa saker prutar jag inte på eftersom jag själv tycker att priset de vill ha är rimligt.

Sist jag prutade så fick jag bilen 1000 kr billigare vilket jag var mycket nöjd med :)

Men som vissa andra redan har skrivit börja aldrig pruta per telefon. :3freak

Lättast att pruta är oxå om man är snabb mellan att man har ringt och när man kommer och tittar och att man på plats bestämmer sig för om man vill ha den eller inte. Funkar dåligt att pruta om man ska tänka på saken och kör hem och funderar i några dagar :rolleyes: :hihi
 
Ok kommer från Iran ett land därman måste pruta ligger i rötterna.... allt är relaterat
som senasst nu i veckan var jag i egypten snubben ville ha 20 EL för ett halsband jag sa 10 Le han titta upp mot himmelen bad till gud allah o babbla om sin familj palla gick därifrån han sa ok 10 jag sa 7 fick för 7

självklart kan du inte göra så med en hojj men ha i åtanke att han som säljer hojjen har själv räknat med att ngn prutar....
när jag köpte min bil så stod det anons 55000 kr slutade med att jag köpte den för 35000 . lyckades fan pruta ner med att tanken var tom och att jag var tvungen att fyulla tank 800 kr =)

så om hojjen kostar 60000 börja med 48 000 se vad han säger så kan ni mötas därimellan för du själv har ju planerat att köpa den för 53000
hajjar nu vad jag kommer fram till......

Och tänmk på en sak pruta aldrig förän du sett objektet knakse den rentav är värd pengarna helt perfekt skick man vet aldrig.....

lycka till nu :fyllisar
 
marten_larsson skrev:
2190359 Har alltid haft svårt för det här med pruta, både att göra det själv och när folk prutar på mina grejer så nu vill jag veta hur ni gör! När jag sålde 125an prutade jag själv på hojen och när jag gjorde mitt lama försök på gsx-rn i Tyskland blev jag nästan rädd att jag skulle åka därifrån utan hoj. Eftersom jag både ska sälja och köpa nu måste jag veta hur jag både ska värja mig och lyckas pruta (eftersom alla verkar sätta överdrivna priser som man sen får vara mer eller mindre lyckad att pruta på).

Dåså fram med era bästa tips! :tummenupp

Ehhhhhhh.......... Du vet ju inte ens vad du ska köpa, eller ?! Har du hittat nåt ? :va

Jag tycker du först o främs ska hitta ett objekt, utgå då från pris, skick etc. Sedan kan du planera hur du ska pruta, eller inte !

Du får ursäkta, men det värsta som finns är folk som ska börja pruta innan de ens sett vad som säljs. Typ som att pruta i telefonen innan de dyker upp!

PÅ min förra hoj hade jag ett bra pris samt bra utr. Skicket var kanon o köparen var helnöjd med att hittat den. Enastående mot de andra han varit o tittat på, sa han!!

Han prutatde ingenting (köpte den i october), jag menar vad skulle han pruta på, årstiden :confused: Vad har det med hojjen att göra ?! :va
 
Last edited:
Om man är på plats så prutar man inte om man inte har pengar med sig tycker jag. Jag frågar ofta på telefon om de gör något på priset, ibland kan man tycka att det är några tusenlappar för mycket, säger de då att de gör ltie på priset så går det säkert att göra upp.

- Johan
 
mr_rockster skrev:
2190821 Om man är på plats så prutar man inte om man inte har pengar med sig tycker jag. Jag frågar ofta på telefon om de gör något på priset, ibland kan man tycka att det är några tusenlappar för mycket, säger de då att de gör ltie på priset så går det säkert att göra upp.

- Johan
Cash is king, med pengarna i näven och attityden "Detta är vad jag tänker betala" (jag sa attityden, man behöver inte uttrycka sig så, kanske är bättre med "detta är mina absolut sista pengar från arvet efter mor") så kan man göra bra affärer. Säljaren vill ju sälja av någon anledning, han kanske själv suktar efter nåt nytt, och ser då ett snabbt slut på affären.

Håller med övriga, folk som prutar i telefon utan att ha sett vad det är dom får för pengarna ber jag dra åt skogen, dom är inte värdiga min pärla.

En sak till, kommentaren "den är importerad så då få du vara beredd att gå ner" går fetbort. Såvitt jag vet är så gott som alla hojar som finns i Sverige importerade. Att en hoj orginalsåld i Sverige skulle vara värd mer än en privatimporterad är sånt BS så jag knappt orkar tänka på det.

Lycka till.
 
Jag satte ut min volvo 740 på annons, då mailade en gubbe som skambjöd på den jag orkade inte ens svara på mailet. Senare samma kväll ringde han och var ivrig att komma och kolla på den, han började pruta via telefon och jag som säljare hade hittat ett annat objekt som jag var sugen på och förklarade att däcken var dyngslut och att en baklykta var spräckt men att det inte varit något problem på besiktningen. Han prutade ner nån tusenlapp på att däcken var kass och vi bestämde att han skulle komma nästa morgon. Han satt sig i bilen och körde 11mil till mig. Det första han och hans jävla fru gör är att börja gnälla på att däcken var slut och att lyset spruckit och skulle pruta ÄNNU mer från det priset vi kom överens om. Frågade honom om det var nånting annat att pruta på då bilen var i nyskick då min morfar som ägt den innan skött den väl och alltid servat den på auktoriserad verkstad.
Slutade med att han fick den nån 5hunka billigare men jag var så jävla förbannad då jag kom upp till lägenheten och jag ångrar än idag att jag inte förklarade för honom att han kunde börja leta nån annan bil och åkte och köpte glass.

Sen säljare som försöker dölja fel som han vet om själv och när man påpekar dom låtsas som att han inget vet. Dom ska kapas vid fotknölarna, ett exempel är när jag skulle köpa en sierra cosworth.

Han bodde i Kjittelfjäll eller nåt liknande, jobbade i sthlm och skulle flyga vidare från vilhelmina till sthlm. Vi var rätt tidiga i v-mina och vi hade sett honom stå och fylla på kylarvatten vid en annan mack. Vi hade lite tid då hans flyg skulle gå så vi segade på och studerade bilen väl, tog god tid på oss. Att kylaren var knäckt var något han "inte visste" vi tjurade rätt hårt med priset och det sista papptret skrevs på flygplatsen efter att cossien fått bekänna färg då tiden var knapp :hihi
 
rhino94 skrev:
2190472 Fram med ficklampan.
Däck, framgaffelbussningar, kylare, slangar, glapp i styrlager, repor i lack, bromsbelägg, kedja o drev, alla tillbehör inkl instr bok, alla servicar och papper på det, instr belysning, däck, ryckig gång, vilken olja har körts på, hur många ägare, direktimport, etc etc.
Du hittar alltid massor som gör att den som säljer till slut inser att han har en skithoj.
Sen säger du priset som du vill ge.

Alla servicar och papper på det...??? Instruktionsbok? Lycka till på en hoj som är 10-15 år gammal...
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top