Prut på nya sporthojar!

Hoppas att du inte menar att det är bättre att tjäna 1000 kr på affären än att inte sälja den alls!?!?!?!

Klart att han inte säljer den, hade han gjort det och gjort så med alla sina kunder var tror du han hade fått pengarna för löner, hyra m.m.

Han säljer inte strumpor så att 10 kr i vinst blir mycket när han säljer 100 000 st.

Hojar säljer dom få av och då måste vinsten bli en del om allt ska gå runt.

Jag har en firma som säljer dyra produkter, har på sin höjd 15-20 kunder per år och hade jag sålt dom med inställningen att det är bättre att tjäna lite än inget alls på kunden så hade jag inte varit långlivad!!!

Vill minnas att jag skrev pruta skäligt där handlaren har vinst kvar. 1000.- på en vara för 135k känns inte riktigt skäligt, men säg att handlaren ger 80k + moms ( 100k ) han begär 135k du ger 120k så får ju han 20k vinst som annars knallar ut genom dörren. Blir man girig som handlare i dagens "öppna" handels tider så blir man nog inte heller långlivad.

Säger juh bara köp PARALELLIMPORT, varför gå och lägga 20-30 000:- mer för en hoj för att de säger att garantie och sånt inte gäller på en paralell importerad hoj.

Om du köper den hos nordbecks Mc i Tomelilla så får du 5års garantie på din hoj exakt som på en svensksåld så vad är skillnaden???

///Micke

Skillnaden är oftast att de som säljer importer, har som krav att hojen måste servas i deras verkstad, annars gäller inte garantin i 5 år.

Skillnaden är oftast att de som säljer importer, har som krav att hojen måste servas i deras verkstad, annars gäller inte garantin i 5 år.

Frågade ang detta och det behövdes inte iallfall. Men det behöver du juh om du köper en svensksåld med. De kräver juh AUK service stämpel så skillnaden är juh inte så stor, Förutom att man blir 30K fattigare av att köpa svensksåld.

///Micke

Jo helt klart är cash king men frågan är ju bara vad är rätt pris? Va hos en handlare i västerås utan att nämna butik. Utannonserad pris var 84900 gav han ett bud på 80000 och sa att jag betalar cash o han flina o sa att det är mycket fördelaktigare för dom med avbetalning och att han inte släppte den för under 84900. Tydligen verkar inte alla vilja ha cash :D

tjänar fett med pengar på räntan.

Fast några 20-30000:- verkar det ju inte handla om, snarare ~15000:-
T ex:
Honda CBR 1000 RR svenskt pris 134900:- (122900:- Nordbecks Mc) skillnad: 12000:-
Yamaha YZF R1 svenskt pris 134900:- (121900:- Nordbecks Mc) skillnad: 13000:-
Suzuki GSXR 750 svenskt pris 126900:- (109900:- Nordbecks Mc) skillnad: 17000:-

Sedan så står det allt som oftast svensksåld i begagnatannonserna, så en viss betydelse lär det nog fortfarande ha på begagnatpriserna. Själv tycker jag inte att det är helt givet att köpa gråimport, det beror på t ex helt ny modell för året (större risk för garantijobb).

Klart det har betydelse på begg priserna men det borde det väl även ha då en GSXR 750 är 17 000:- billigare i inköp. Så då ska den juh även vara billigare i andrahand också.

///Micke

Frågade ang detta och det behövdes inte iallfall. Men det behöver du juh om du köper en svensksåld med. De kräver juh AUK service stämpel så skillnaden är juh inte så stor, Förutom att man blir 30K fattigare av att köpa svensksåld.

///Micke

Ok, då måste dom vara en av få i så fall...Visst, Honda kräver aukt. service stämpel, det jag menade var att det just är affärens verkstad som gäller.

T.ex. om du flyttar till en annan stad och ska serva, även om de har auktoriserad verkstad, med stämpel där kan själva inköpsstället bli griniga på detta..

Men om det inte gäller affären du pratar om så är det ju kanon bra!:tummenupp

Ok, då måste dom vara en av få i så fall...Visst, Honda kräver aukt. service stämpel, det jag menade var att det just är affärens verkstad som gäller.

T.ex. om du flyttar till en annan stad och ska serva, även om de har auktoriserad verkstad, med stämpel där kan själva inköpsstället bli griniga på detta..

Men om det inte gäller affären du pratar om så är det ju kanon bra!:tummenupp

Aaa är det några som blir tjuriga för att serva en paralell importerad hoj måste de juh vara bra korkade. De får väl betalt vara sig den är svensksåld eller ej. hade de blivit de hade jag åkt till en annan verkstad. :)

///Micke

Aaa är det några som blir tjuriga för att serva en paralell importerad hoj måste de juh vara bra korkade. De får väl betalt vara sig den är svensksåld eller ej. hade de blivit de hade jag åkt till en annan verkstad. :)

///Micke

Missförstånd, menade alltså inte att dom som servar blir tjuriga, utan verkstaden/butiken där importen är köpt, eftersom de "brukar" var noga med att påpeka att 5 års garanti endast gäller om personen servar hos dom och ingen annan verkstad, oavsett om den är auktoriserad eller inte. Men som sagt, i detta fall verkar det ju inte vara några probs.

10'-15' ska man kunna pruta ner på listpris.
Fick ner en K7 till 124' över telefon utan vidare hos Kharles MC i Norrköping förra året. Sen ska man ju se till att få en massa tillbehör till bra pris (20% rabatt minst).
Jag fick en yoshi-pipa till extremt bra pris när jag sedan köpte en ny K7 på ett annat ställe ännu billigare.

Handlarna tjänar ju pengar på att förmedla finansiering, så cach is not always king som sagt =)

Är du säker på det?

Jag tror utbytet är att ett kreditinstitut tjänar pengar på krediten och butiken får sälja en hoj någon stackare antagligen inte haft råd att köpa annars.

Är du säker på det?

Jag tror utbytet är att ett kreditinstitut tjänar pengar på krediten och butiken får sälja en hoj någon stackare antagligen inte haft råd att köpa annars.

Ju längre avtalstid desto högre kickback brukar säljaren få. Som säljare är det oftast mer lönsamt att sälja med finansiering.

Ju längre avtalstid desto högre kickback brukar säljaren få. Som säljare är det oftast mer lönsamt att sälja med finansiering.

Ok, för så funkade det nämligen inte med ett känt kreditinstitut när jag förmedlade krediter .. men det var väl back in the days när det var nytt :D

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna