Prut på nya sporthojar!

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Hoj
R1 2010
Ni som har plockat ut en ny 600 eller 1000 av varierande märke vad har ni kunnat kapa av på utgångspriset i rena pengar, inga extrautrustningar räknas med bara rent cash?

Kan man få ner en hoj till samma pris som en gråimportör utannonserar sina hojar för fast med rikstäckande garanti typ som ett köp från AVA? Går det även att pruta på en gråimportörs redan låga priser?

Har svårt att tänka mig att någon betalar 134000kr för en 1000cc som sedan säljs för 105000 efter 1 år. :va

Klart du kan pruta! Bästa sättet att pruta hos en handlare är att helt enkelt gå dit med pengarna i hand och säga va du vill ha. :) Har jobbat som säljare i flera brancher och cash is king så är det bara! Kommer du till en handlare och prutar skäligt ( så han fortfarande har vinst kvar ). säger "jag vill ha en t ex gixxer k8 jag är beredd att ge 120k ska vi göra affär eller ska jag gå till din konkurrent?" tror få handlare säger nej om den summan du erbjuder är rätt :fakta

Klart du kan pruta! Bästa sättet att pruta hos en handlare är att helt enkelt gå dit med pengarna i hand och säga va du vill ha. :) Har jobbat som säljare i flera brancher och cash is king så är det bara! Kommer du till en handlare och prutar skäligt ( så han fortfarande har vinst kvar ). säger "jag vill ha en t ex gixxer k8 jag är beredd att ge 120k ska vi göra affär eller ska jag gå till din konkurrent?" tror få handlare säger nej om den summan du erbjuder är rätt :fakta

Jo helt klart är cash king men frågan är ju bara vad är rätt pris? Va hos en handlare i västerås utan att nämna butik. Utannonserad pris var 84900 gav han ett bud på 80000 och sa att jag betalar cash o han flina o sa att det är mycket fördelaktigare för dom med avbetalning och att han inte släppte den för under 84900. Tydligen verkar inte alla vilja ha cash :D

Handlarna tjänar ju pengar på att förmedla finansiering, så cach is not always king som sagt =)

Menade inte cash som i kontanter i sig, utan snarare står man med pengar i hand ( cash eller avbet. ) utan att strula eller liknande utan bara säger va du vill ha och va du vill betala så har man stor chans att pruta!

Menade inte cash som i kontanter i sig, utan snarare står man med pengar i hand ( cash eller avbet. ) utan att strula eller liknande utan bara säger va du vill ha och va du vill betala så har man stor chans att pruta!

"Bästa sättet att pruta hos en handlare är att helt enkelt gå dit med pengarna i hand och säga va du vill ha"

Så vad du säger är att bästa sättet att pruta är att gå dit med hela summan i handen för att visa att du kommer klara av avbetalningarna i tid?? :rolleyes: :tummenupp

Last edited:
Så vad du säger är att bästa sättet att pruta är att gå dit med hela summan i handen för att visa att du kommer klara av avbetalningarna i tid?? :rolleyes: :tummenupp

HAHA

Nä jag menar att går man dit och säger.. Jo jag skulle vilja titta på en motorcykel hur fungerar dom? så lär du kunna pruta mindre än om du bara går in, säger jag vill ha en k8a du får 120k ska vi göra affär eller ska jag gå till konkurrenten? Men då måste man va beredd att dra om man får ett nej.

Handlarna vill väl inte missa en affär bara för dom tjänar mindre.. Det är en gratis affär.. Så länge det blir lite vinst kvar dvs

HAHA

Nä jag menar att går man dit och säger.. Jo jag skulle vilja titta på en motorcykel hur fungerar dom? så lär du kunna pruta mindre än om du bara går in, säger jag vill ha en k8a du får 120k ska vi göra affär eller ska jag gå till konkurrenten? Men då måste man va beredd att dra om man får ett nej.

Handlarna vill väl inte missa en affär bara för dom tjänar mindre.. Det är en gratis affär.. Så länge det blir lite vinst kvar dvs

Hoppas att du inte menar att det är bättre att tjäna 1000 kr på affären än att inte sälja den alls!?!?!?!

Klart att han inte säljer den, hade han gjort det och gjort så med alla sina kunder var tror du han hade fått pengarna för löner, hyra m.m.

Han säljer inte strumpor så att 10 kr i vinst blir mycket när han säljer 100 000 st.

Hojar säljer dom få av och då måste vinsten bli en del om allt ska gå runt.

Jag har en firma som säljer dyra produkter, har på sin höjd 15-20 kunder per år och hade jag sålt dom med inställningen att det är bättre att tjäna lite än inget alls på kunden så hade jag inte varit långlivad!!!

Lättare att göra bra affär på förra årets modell om dom har någon kvar än på en helt ny,sänker inte gärna i början på säsongen.

Presentkort är en annan sak,dom pengarna stannar i butiken.

Henrik

Lättare att göra bra affär på förra årets modell om dom har någon kvar än på en helt ny,sänker inte gärna i början på säsongen.
Jupp, ingen försäljare vill ha gamla surdegar ståendes. Och det brukar vara lättare att få rabatt på personlig utrustning och hojtillbehör än en hoj, mycket på grund av att det är ganska smala marginaler på en ny hoj. Då vill de hellre att man nappar på deras förslag till "förmånlig finansiering", köper ett nytt skinnställ och köper helsystem som de får montera då man lämnar in hojen där på service.

Enligt en seriös kontakt på en mcfirma i Helsingborg så betalar till 90% av köparna via finans , banklån etc.

Det handlar om hojar i prisklassen 25000-110000kr.

Köparna kan inte inte slänga upp cash direkt för att köpa ett relativt billigt fordon för som exempel 20000-100000kr.

Oftast tittar dom bara på vad det blir för månadskostnad och om dom kan lösa det via banklån.
Den totala summan blir många extra tusenlappar bara för att dom måste låna.

Det går åt helt fel håll om konsumenterna måste låna mer o mer för att kunna köpa det dom vill.

Fattar inte riktigt grejen med att försöka storpruta på en sporthoj. Är det inte försäkringsbolaget man borde lägga ner krut på för att slippa bli rövknullad?

Pruta går utmärkt och från fall till fall så är det naturligtvis enklare eller svårare.

Förra årets modeller är ju enklare att få ned, bättre med pengar på kontot än bundet på lagret!

"Cash is king" fungerar sällan som ren anledning till att få ned priset men har en mycket bra effekt att visa att du är solid nog att köpa en hoj och inte bara står och däcksparkar!

Dessutom gillar alla säljare en "snabb affär" - tro mig, det finns inget värre än att spendera timmar med en möjlig kund för att sedan få höra "jag skall tänka på saken" - det är en torskad affär i fler fall än motsatt! Låt säljaren veta att du vill ta hem hojjen idag eller senast imorgon.

Eftersom det ibland är svårt att få ned priset till den nivå man själv vill (gratis är godast) så deala med första servicen t.ex. - och varför inte ett skivbromslås när du ändå är igång?

Det har fungerat för mig och man slipper kofta upp de där extra tusenlapparna efter första veckans 100 mil! Det är sura pengar precis efter ett köp! :gnissla

Att hitta en vettig försäkring är näst intill det svåraste som finns - av den enkla anledningen att det inte finns vettiga försäkringar för sporthojjar och testosteronstinna män i övre lekåldern.

Det finns dock mindre vansinniga försäkringar, det gäller att hitta dem och det kan ta ett tag. Räkna med att amorteringarna på huset är en barnlek jämfört mot månadskostnaden för en helförsäkrad 1000 kubikare. :näsblod

Säger juh bara köp PARALELLIMPORT, varför gå och lägga 20-30 000:- mer för en hoj för att de säger att garantie och sånt inte gäller på en paralell importerad hoj.

Om du köper den hos nordbecks Mc i Tomelilla så får du 5års garantie på din hoj exakt som på en svensksåld så vad är skillnaden???

///Micke

Säger juh bara köp PARALELLIMPORT, varför gå och lägga 20-30 000:- mer för en hoj för att de säger att garantie och sånt inte gäller på en paralell importerad hoj.

Om du köper den hos nordbecks Mc i Tomelilla så får du 5års garantie på din hoj exakt som på en svensksåld så vad är skillnaden???

///Micke

Skillnaden är att (som var uppe i en tråd här ganska nyligen) går firman du köpt hojen på i konkurs så står du där med ett värdelöst garantibevis då generalagenten inte vill kännas vid hojen och tillverkaren hänvisar till importören, troligtvis i tyskland.

Men är du beredd att riskera din garanti mot 20-30k mindre i pris. Ptja, do it!

Skillnaden är att (som var uppe i en tråd här ganska nyligen) går firman du köpt hojen på i konkurs så står du där med ett värdelöst garantibevis då generalagenten inte vill kännas vid hojen och tillverkaren hänvisar till importören, troligtvis i tyskland.

Ja men hur stor är chansen på 1-100 då????

Och ja jag skulle lätt riskera detta för 30k kan du reperera rätt så mycket på hojen ifall något skulle hända.....

///Micke

Kan bara säga att du övertygade mig :rolleyes:

Om jag får råd i framtiden så kommer jag nog köpa därifrån. Chansen att någon går i konkurs finns alltid, men ofta rätt liten ifall det är ett bra ställe. :)

Fast några 20-30000:- verkar det ju inte handla om, snarare ~15000:-
T ex:
Honda CBR 1000 RR svenskt pris 134900:- (122900:- Nordbecks Mc) skillnad: 12000:-
Yamaha YZF R1 svenskt pris 134900:- (121900:- Nordbecks Mc) skillnad: 13000:-
Suzuki GSXR 750 svenskt pris 126900:- (109900:- Nordbecks Mc) skillnad: 17000:-

Sedan så står det allt som oftast svensksåld i begagnatannonserna, så en viss betydelse lär det nog fortfarande ha på begagnatpriserna. Själv tycker jag inte att det är helt givet att köpa gråimport, det beror på t ex helt ny modell för året (större risk för garantijobb).

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna