Prut argument vid köp från handlare?

eightbug

Medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
2002, Honda, CB900F Hornet
Jag är på jakt efter en beg. motorcykel nu till våren. Det blir min första hoj och jag har tänkt att köpa den av en handlare.

Vad har man för möjligheter att sänka utgångspriset/lägga till lite omkring utrustning tex lås, kapell?

Jag har ingen hoj att byta in.

Vilka argument kan/bör man använda?
Vad kan man t ex kräva i däck och drivpaketsväg?

Vad är rimligt att ingå vid köp?

På vilket sätt?

1. Handlaren slipper ha en inbyteshoj som tar plats i hallen.
2. Inbyteshojen kanske inte blir såld så snabbt och då står den bara där och inte ger pengar tillbaka till handlaren. När han väl får sålt den kanske han får gå ner i pris p.g.a värdeminskning med tiden.

2803077 1. Handlaren slipper ha en inbyteshoj som tar plats i hallen.
2. Inbyteshojen kanske inte blir såld så snabbt och då står den bara där och inte ger pengar tillbaka till handlaren. När han väl får sålt den kanske han får gå ner i pris p.g.a värdeminskning med tiden.
Det där jämnar ut sig alldeles utmärkt med tanke på vilka överpriser handlare tar för hojar samt vilka skambud dom ger på inbyteshojarna :)

Jag är på jakt efter en beg. motorcykel nu till våren. Det blir min första hoj och jag har tänkt att köpa den av en handlare.

Vad har man för möjligheter att sänka utgångspriset/lägga till lite omkring utrustning tex lås, kapell?

Jag har ingen hoj att byta in.

Vilka argument kan/bör man använda?
Vad kan man t ex kräva i däck och drivpaketsväg?

Vad är rimligt att ingå vid köp?

Det gäller att påpeka fel och brister utan att vara dryg. Är det något som är påväg att ge sig såsom bromsskivor, belägg, drivpaket eller annat. Då är det ju bara att fråga om dom byter ut dessa slitdelar och bakar in kostnaden i priset. Kolla även däcken om dessa snart är slut. Sen är det större chans att pruta om du lägger upp hojen på av/del-betalning då det är där dom tjänar pengar. Har du inget inbyte ramlar priset ner ett par tusenlappar direkt.

Det bästa tipset är att fråga helt enkelt. Frågar du inte om dom kan byta alla vätskor innan leverans, ja då kommer dom inte göra det heller. Var inte feg, bre på ordentligt och hoppas att ni möts på "halva vägen". Det enda som kan hända är att du får ett NEJ :)

Pruta!

Läs på lite om modellen du är intresserad av. Kolla även runt ordentligt vad priserna runt om i landet ligger på. Det är bra om man kan rabbla lite fakta så säljaren förstår att du kan din sak. Var inte rädd för att påpeka att den går att få till bättre pris någon annanstans.

Lycka till med köpet!

Argument för att få ner priset :
Hur många tidigare ägare?, ju fler ju lägre pris.
Var "måttligt" intresserad, var inte för uppenbart sugen att köpa, men heller inte dryg eller jobbig...
Kolla på smådetaljer, ex små repor osv..
Service intervall...
Om du köper ex lås och annan utrustning så är det ett väldigt starkt argument..
Att du vill göra en snabb affär, "vad kan du göra på priset om jag tar den idag?"

Vad lämnar handlaren för garanti? Kan påverka. Dock kanske inte i önskad riktning, lämnar han 6 månader på allt blir det nog lite svårare att pruta..

Om ngn skulle säga så till mig så skulle jag bara artigt rekommendera personen att köpa sin hoj där istället.
:tungan

Tänkte så jag med när jag läste det. Men jag citerade mer eller mindre vad som stod i Bikes begagnatguiden 2007. Måste ju ha kvällslektyr i väntan på körbara vägar :) .

Last edited:
Ge ett bud helt enkelt vad du tycker du ska ge.
Det är ju din värdering som gäller för dig.
Vill han inte så är det ju bara att gå därifrån.

Många "säljare" härinne verkar ta allt extremt personligt. Såna ska man inte köpa av. Låt de stå och skrika "klyscha" efter dig. (Eller andra (felstavade) engelska citat som de gärna svänger sig med.)

Last edited:
Jotack... sånna förslag har man fått en del när man sålt prylar. Det får mig snarare att dra upp priset Så skippa den klyschan

Kan säkert stämma, fick ner priset på min hoj med 15 % pga av det argumentet, hur som helst så beror det självfallet på hur desperat säljaren är att få den såld...

2803193 Kan säkert stämma, fick ner priset på min hoj med 15 % pga av det argumentet, hur som helst så beror det självfallet på hur desperat säljaren är att få den såld...
Ja det beror ju lite på hur man lägger fram det. Står man med $$ i handen på plats och säger att du får den här summan så kanske de kan funka. Om man börjar snacka "sista-priset" över telefon så brukar det funka sämre.

2803168 Om ngn skulle säga så till mig så skulle jag bara artigt rekommendera personen att köpa sin hoj där istället.
:tungan
Haha precis, den är ju underbar :hihi

Det slår aldrig fel med kommenteraren: :va Varför köper du inte den istället?

Självklart på ett trevligt sätt...

Last edited:
Cash is always king! :fakta

Nej inte hos en handlare, som Helander redan påpekat.
Säljaren får ju provision på sålda krediter av finansbolagen också.
Precis som på försäkringar och sk, "trygghetsgarantier" som dessutom binder upp köparen till auktoriserade verkstäder.

Nej inte hos en handlare, som Helander redan påpekat.
Säljaren får ju provision på sålda krediter av finansbolagen också.
Precis som på försäkringar och sk, "trygghetsgarantier" som dessutom binder upp köparen till auktoriserade verkstäder.

du ser, då knäcker du den äkkliga säljaren på flera sätt genom att lägga upp cash på bordet :)

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025