provskjutningsprotokollet mm?

MR R6™

Alla andra är dumma i huvudet!
Gick med
11 Apr 2004
Hoj
Ktm 450 exc
Jag har för ett tag sedan hittat en låååååång lista på vad som krävs av polisen när de är ute och skjuter med laser.
Provskjutningsprotokollet och kalibreringspapper mm!
Har för mig att jag hittade detta på polisens hemsida men nu hittar jag det inte.

Är det någon som vet var man kan hitta det?

....alltid bra att ha med sig ju:tummenupp

Ska du kunna argumentera med polisen om de tar fast dig, tex att de inte har dagliga kontroller osv? Kan man undvika böter så??

Man kan fråga att få se platsprotokollet iaf.

Jag kom inte ihåg vad det hette när jag åkte dit så jag frågade "är alla tillstånd och sånt iordning?".

Självklart var allt pappers jobb iordning, så det blev till att öppna lädret....

Ska du kunna argumentera med polisen om de tar fast dig, tex att de inte har dagliga kontroller osv? Kan man undvika böter så??

Självklart ska man läsa in sig på dom lagar och regler som gäller.
Polisen vill helst att man ska skriva på eftersom dom då slipper det mesta av pappersarbetet utan bara utfärdar en ordningsbot på plats för det brott du gjort (förenklad något kallas det).

Vet du vad som gäller kan du be att få se platsprotokollet och att sträckan är uppmätt med det band som är föreskrivet från polismyndigheten samt se att all kalibrering är gjord. Polisen är inte tvungen att visa dig detta men gör en schysst deal med dom. "Om ni visar mig och jag ser att allting stämmer så skriver jag på. Annars får ni pappersarbetet och tar vi det till rättegång där det får bli nerlagt".

Felet e ju bara att då är de att stå vid sitt ord om de är konstaplar som gjort som man ska. :gnissla

Självklart ska man läsa in sig på dom lagar och regler som gäller.
Polisen vill helst att man ska skriva på eftersom dom då slipper det mesta av pappersarbetet utan bara utfärdar en ordningsbot på plats för det brott du gjort (förenklad något kallas det).

Vet du vad som gäller kan du be att få se platsprotokollet och att sträckan är uppmätt med det band som är föreskrivet från polismyndigheten samt se att all kalibrering är gjord. Polisen är inte tvungen att visa dig detta men gör en schysst deal med dom. "Om ni visar mig och jag ser att allting stämmer så skriver jag på. Annars får ni pappersarbetet och tar vi det till rättegång där det får bli nerlagt".

Felet e ju bara att då är de att stå vid sitt ord om de är konstaplar som gjort som man ska. :gnissla

Okej, kan vara värt att tänka på.. tack så mycket..

Det går till en gräns då man inte tycker att det är värt att lära sig alla regler.
Bara inse att man gjort fel och puttra hemåt :)

Men nu när det är så jäkla dyra böter så kanske man ska damma av lagboken här hemma. Nån på SH kanske ska anordna föreläsning i ämnet? :yoparty

Skulle det kunna vara http://polisen.se/static/fap/FAP331_2_RPSFS2003_6.pdf du tänker på?
Om de är de... Vassego. :tungan

Njaaa.....vill minnas att listan var längre och att där stod vad farbror blå skulle ha gjort/inte gjot för att få beskjuta mig!

Vet jag om att jag har kört för fort så tar jag självklart mina böter (och 5 månader utan körkort)
Man brukar ha en liten uppfattning om hur fort man kör och kan ju se om det är vad polisen påstår.

Men om man nu kör i laglig fart kan det vara bra att kunna argumentera om de påstår att man kört för fort! Ibland får man ju känslan att polisen är ute efter en bara för man kör sporthoj.:rolleyes:

Om man sen kan argumentera och vinna mot polisen det vet jag inte, troligen inte!

Last edited:
Njaaa.....vill minnas att listan var längre och att där stod vad farbror blå skulle ha gjort/inte gjot för att få beskjuta mig!

Vet jag om att jag har kört för fort så tar jag självklart mina böter (och 5 månader utan körkort)
Man brukar ha en liten uppfattning om hur fort man kör och kan ju se om det är vad polisen påstår.

Men om man nu kör i laglig fart kan det vara bra att kunna argumentera om de påstår att man kört för fort! Ibland får man ju känslan att polisen är ute efter en bara för man kör sporthoj.:rolleyes:

Om man sen kan argumentera och vinna mot polisen det vet jag inte, troligen inte!

Klart jag också tar böterna om jag kör för fort men jag blir ju av med körkortet och måste ta om de då jag e på prövotid... Det bästa e ju att hålla någorlunda låg fart....

Det som måste stå på platsprotokollet innan mätning är tid och signatur för daglig kontroll, sikteskontroll och manuell funktionskontroll.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra