Provkört Transalp, behöver råd/stöd/kommentarer!

rAWTAZ

Skvimpa.
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Liten sladdrig offroad-Honda från -98
Hej!

Rakt på sak, jag har nyss (för några timmar sedan) varit och provkört en Honda Transalp, 600 årsmod -96, uttagen -97. Då jag inte är nån hejare/mekaniker själv, och inte heller riktigt vet hur en sån här sak skall vara så vill jag gärna höra vad ni tycker?

Hojen är alltså ovan spec samt har gått 2800 mil (enligt uppgift). Den är enligt VV direktimporterad nån gång, har haft fyra ägare. Det är väl vad som gäller sen den reggades i sverige dock. Som alltid får man väl utgå från det intryck och skick man tycker sig se/få på plats lixom, det går ju inte att gå efter papper direkt.

Jag tycker att hojjen gick helt OK. Den startar bra, går jämnt. Om den står på tomgång puttrar den givetvis (?) till någon gång då och då utöver den helt konstanta rytmen, men motorn verkar gå jämnt. Den går lixom inte upp och ner i varv eller volym.

I allmänhet är det lite ytrost här och där, något jag dock antar är OK för en sådan hoj. Det var lite ytrost runt bromsskivorna fram också, dock inget som ser vådligt ut, väldigt ytligt. Generellt är rosten ganska jämnt fördelad o så, alltså inte bara massa fläckar på olika ställen utan snarare ingen djup rost, men "väl fördelad".

Saker jag hittat som inte är OK är:
1) Stoppknapp - Verkar glappa något, vi hade problem att få igång den o fick trycka av/på stoppknappen några ggr för att den skulle agera på startkommando.
2) Gashandtag - Går ej tillbaka av sig självt. Här har jag ingen direkt koll på hur allvarligt det är? I mina ögon kan det behöva smörjas i vajern, eller i handtaget, men det kan väl även vara så att vajern är nött i slangen så den fastnar, eller i värsta fall har vi problem med/i förgasaren? Det är dock inga problem att vrida tillbaka handtaget o få reaktion så den går ner i varv, kanske talar för OK förgasare.
3) Kondens i främre höger körriktningsvisare - Ingen större deal I guess.
4) Bakljus samt bromsljus fungerar ej - Är det en eller flera lampor i bakljuset på den här hojjen? Om det är en lampa kan det ju vara den som är pajj. Om inte kanske det är en säkring - finns det separat säkring för bakljuset? Annars kan det ju i värsta fall vara elfel..
5) Bromsbelägg bak slitna - Ett var i princip 0,1mm, det andra cirka en millimeter. Verkar vara OK utöver att de behöver bytas.

Bromsskivor är OK.
Motorblock och motor i övrigt rent o sjysst.
Ram o övriga metalldelar OK bortsett från ytrost som finns här o där (detta rör sig mest om ställen som är lite instängda, typ runt framgaffelns upphängning mot ramen o så).
Kugghjulet bak ser OK ut, inte spetsigt/taggigt. Lite osäker på hur det ser ut nytt iofs, men det håller nog ett tag till, iaf ett par säsonger innan man börjar tycka det är rent spetsigt??
Kedjan ser OK ut. Går inte att lyfta av kugghjulet eller nåt heller..
Däcken ser också OK ut. Det är ett antal millimeter, kanske 7-8. Kollar man mönstret över däcket så ser det jämnt ut över hela så det är nog relativt ej slitet.
Fälgar såg jag inget särskilt på, verkar OK alltså.
Dämpare verkar OK. Inte slappa/sladdriga. Vet inte hur distinkta de skall vara, men de fjädrar iaf.

Nu har hojjen inget centralstöd så jag kunde inte kolla lager o sådant särskilt bra. Ruckade lite på hjulen så gott det gick, märkte inget glapp på det lilla iaf.

Växellådan verkar OK, alla växlar gick bra i o höll sig fast (drog på så gott jag kunde på ettan o tvåan, inget hoppade ur eller så).
Drag var det väl i den, men det beror väl på vad man jämför med. För min del tillräckligt kraftig iaf, särskilt som förstahoj :)

Det jag känner mig mest osäker på vad gäller hur jag kan bedöma OK/inte OK är hur den låter när man är ute o kör o drar på gasen. Svårt att förklara, men om denna hoj skall låta som att den enbart "trycker på" när man gasar är jag osäker. Jag kände inte att det var något missljud i det hela, men det var lixom inte bara ljudet av "vi pressar ut avgaser i rören", utan med varje slag lät det typ "torrt". Lite åt HD-hållet alltså, ni vet hur de låter inte enbart "varmt" utan även lite torrt/klart/halvluftigt. Som sagt svårt o förklara vad jag menar. Om huvudsaken är att den drar iväg och låter jämnt så är det nog iaf lugnt.

Hm tja.. Kommer inte på så mkt mer. Servicebok skall finnas. Iom att man aldrig kan veta hur det varit med tidigare ägare/import/miltal etc etc så känns det dock som att det inte spelar nån direkt roll? Någon stor service har nog inte gjorts på den verkar det som, iaf inte vad säljaren vet.

Saker jag skulle kollat mer men inte tänkte på är:
* Olja, dra ut oljestickan för fan.
* Borde kollat servicebok trots allt.
* Om det döda bak-/bromsljuset var en säkringsfråga.

Med ovan info delgiven skulle jag bli superglad om ni som garanterat kan betydligt mer än mig kanske kan ha lite åsikter, o om möjligt även kommentera vad ni tror om de skavanker som finns. Hur allvarliga är dem, kan det vara dyra fel (tänker väl mest på gashandtaget, stoppknappen, bakljuset), och även vad eventuella åtgärder skulle kosta för att fixa dem?

Värt att nämna är att priset för hojjen är cirka 8k under utsatt pris i de annonser jag hittat i övrigt. Detta gäller hojjar av motsvarande årsmodell. Går vi upp ett par år hamnar vi givetvis ännu högre i pris på de andra.

Med tanke på detta samt det generellt OK skicket är frågan i dagsläget om jag helt enkelt skall slå till. En förutsättning för affär är ju dock att säljaren antingen fixar de fel som är, eller att det blir avdrag på priset.

Enligt uppgift skall det komma någon och kolla på hojjen imorrn. Därefter skall den ställas undan istället för att säljas om ingen köper den i helgen (verkar troligt att så är fallet också och inte bara försäljningsargument/påtryckning).

Med anledning av detta har jag två val:
1) Bestäm mig nu o köp hojjen om vi kommer överens om skavankerna. Grunda det hela på ett vettigt pris för en till synes OK hoj, om inget av allt jag nämnt nu gör att någon höjer en varningslampa typ.
2) Vänta och se/hoppas på att spekulanten imorrn/övriga spekulanter inte köper den, och försök att få någon i trakterna Borås-Göteborg att hänga med och kolla hojjen en andra gång.

Vad säger ni? Får säga tack redan nu till alla som läst så här långt :D

Baklampan, bromsbeläggen och gasen fixar du på en kafferast! inget svårt alls.
Kostar inte många hundralappar heller, för den delen.

Om jag fattade rätt så vissten inte säljaren när den var servad sist(?!)
Det skulle jag använda som prutargument. Känns som att du bör börja med att serva den om du köper den. Det kostar några spänn... inte jätte mycket men ändå.

mina 2 cent

//Peter

Så, exakt vad är priset?

Edit: bara så att förklara mig lite. Felen verkar som att det är grejjer som är rätt så billiga att fixa alltihop. Men Transalp brukar ha gått längre än 2800mil på tio år.

Last edited:
Esquire skrev:
2158972 Så, exakt vad är priset?
Ah. 30k. De flesta andra jag hittar kör 38k+.

Peter80 skrev:
2158971 Baklampan, bromsbeläggen och gasen fixar du på en kafferast! inget svårt alls.
Kostar inte många hundralappar heller, för den delen.

Om jag fattade rätt så vissten inte säljaren när den var servad sist(?!)
Det skulle jag använda som prutargument. Känns som att du bör börja med att serva den om du köper den. Det kostar några spänn... inte jätte mycket men ändå.

mina 2 cent

//Peter
Tackar =)

Du tror inte det är nån större risk att det är nåt elfel eller så alltså.. Iofs känns d remote att så skulle vara fallet.

När du säger service, exakt vad menar du då skall ingå så att säga? Snackar du omfattande som i att man kollar filter o saker eller mer fixa vätskor o så sen klart?

Esquire skrev:
2158972 Så, exakt vad är priset?

Edit: bara så att förklara mig lite. Felen verkar som att det är grejjer som är rätt så billiga att fixa alltihop. Men Transalp brukar ha gått längre än 2800mil på tio år.
Edit: Det har du rätt i. Tror inte just den här säljaren har muppat något, han verkar väldigt reko/ingen buse, men om inte annat så är det ju troligt att tidigare ägare gjort det. Who knows.

Jag har inte den blekaste om serviceintervallerna på den motorcykeln men det kan vara läge att justera ventilerna tex. det känns mycket viktigt att göra en stor service (med ventiljustering) om man misstänker att den har skruvad mätarställning.

//Peter

rAWTAZ skrev:
2158983När du säger service, exakt vad menar du då skall ingå så att säga? Snackar du omfattande som i att man kollar filter o saker eller mer fixa vätskor o så sen klart?
Skulle tro att han menade ventilspelsjustering och förgasarsynkronisering och liknande. Det som kostar en del om man ska lämna in det.

2800mil på tio år. Det är i snitt 280mil per år. De som köper Transalp är ofta de som gillar att köra mycket.

Jag känner en som köpte en Transalp hösten 2004 och hann köra ca 300mil innan det blev vinter. Ifjol körde han 1700mil och i år kommer det nog att bli ännu mera. En Transalp kan gå hyfsat långt utan några större problem, om alla servicear och liknande har sköts ordentligt.

Jag kollade http://www.lorke-mc.com/ men de verkade inte ha någon Transalp inne. Verkar i övrigt vara bra att ha och göra med när det gäller import om man ska tro det man hör.

Edit: Lite sen där. :tungan
Kolla stickyn under Teknik och mek. Jag har för mig att där ska finns länk till en verkstadshandbok för Transalp, så kan du ser serviceintervaller och liknande.

Last edited:
Peter80 skrev:
2158994 Jag har inte den blekaste om serviceintervallerna på den motorcykeln men det kan vara läge att justera ventilerna tex. det känns mycket viktigt att göra en stor service (med ventiljustering) om man misstänker att den har skruvad mätarställning.

//Peter
Aha, aha. Ja det är ju klart läge :)

Esquire skrev:
2158997 Skulle tro att han menade ventilspelsjustering och förgasarsynkronisering och liknande. Det som kostar en del om man ska lämna in det.

2800mil på tio år. Det är i snitt 280mil per år. De som köper Transalp är ofta de som gillar att köra mycket.

Jag känner en som köpte en Transalp hösten 2004 och hann köra ca 300mil innan det blev vinter. Ifjol körde han 1700mil och i år kommer det nog att bli ännu mera. En Transalp kan gå hyfsat långt utan några större problem, om alla servicear och liknande har sköts ordentligt.

Jag kollade http://www.lorke-mc.com/ men de verkade inte ha någon Transalp inne. Verkar i övrigt vara bra att ha och göra med när det gäller import om man ska tro det man hör.

Edit: Lite sen där. :tungan
Kolla stickyn under Teknik och mek. Jag har för mig att där ska finns länk till en verkstadshandbok för Transalp, så kan du ser serviceintervaller och liknande.
Det verkar faktiskt finnas en, heter "Honda XLV650 Transalp -00" i listan.

Ska kolla den boken. Typ hur mycket snackar vi om vad gäller den där inställningsservicen, dock? Om man lämnar in alltså.

Förstår att det är svårt för er att avgöra om det är ett köp jag bör slå till på. Men har ni någon känning så att säga?
:confused:

Funderade först på att köpa via handlare, men det känns som att det kanske inte är värt det. Man får 6mån garanti på motor o växellåda på ett ställe iaf här där jag bor, osså gör de en service (vet ej hur omfattande) innan leverans.

Värt något är ju även att alla saker på hojjen skal funka när den säljs, så kanske det inte alltid är privat.

rAWTAZ skrev:
2159010Det verkar faktiskt finnas en, heter "Honda XLV650 Transalp -00" i listan.
Hej. Mitt namn är Emil. Och jag är blind. :död
Men det var ju iaf ingen 600. :)

Servicen kan kosta några tusenlappar.
(inte mycket för delar, men det blir några timmars arbete)

Är miltalen ärliga så är det ett hyfsat köp. Om de inte är det så kanske man bör ta sig en extra funderare.

Esquire skrev:
2159023 Hej. Mitt namn är Emil. Och jag är blind. :död
Men det var ju iaf ingen 600. :)

Servicen kan kosta några tusenlappar.
(inte mycket för delar, men det blir några timmars arbete)

Är miltalen ärliga så är det ett hyfsat köp. Om de inte är det så kanske man bör ta sig en extra funderare.
Lurigt >.<

Känns bara som att vad jag än köper så vet jag inget om milen, utan kan bara gå på nuvarande skick. Ajja. Sova på saken bör man.

Mina tankar.

Hej !

Miltalen på hojen låter faktiskt lite skumt, sen börjar man juh undra hur hojen är servad om ägaren innan inte vet när tidigare service gjordes.
Tycker också att det där med rost är skumt borde inte vara mer än sten skott.(kanske inte pga den typen av hoj uppskattas av grussmiskare.)

Sen att man visar hojen med fel som är (jättelätta) att fixa känns lite skumt.
Polarn har en dominator och han har samma glapp på dödaren vet inte ens om han har försökt att fixa men verkar vara standard fel då....(Borde vara samma konstruktion)

Är dom andra hojarna som ligger högre i pris import ?

ahhja :confused: vad vet jag men tror du verkligen milen stämmer och kanske är redo att lägga ett par tusen lappar på service och fix så får du en fin hoj med låga mil.

OBS stod inget om däcken men ett måste kolla för det är dyrt.

Lycka till! :yoparty

Stod visst om däcken juh..... :)

Köp min Caponord istället. Mycket mera mc på alla sätt, och absolut mer smile per mile... :tummenupp

En sådan hoj som har gått 2800 mil på 10 år och är rostig? Köp en annan, det finns skäl till varför en del är misstänkt billiga.

ladbol skrev:
2159124 Hej !

Miltalen på hojen låter faktiskt lite skumt, sen börjar man juh undra hur hojen är servad om ägaren innan inte vet när tidigare service gjordes.
Tycker också att det där med rost är skumt borde inte vara mer än sten skott.(kanske inte pga den typen av hoj uppskattas av grussmiskare.)

Sen att man visar hojen med fel som är (jättelätta) att fixa känns lite skumt.
Polarn har en dominator och han har samma glapp på dödaren vet inte ens om han har försökt att fixa men verkar vara standard fel då....(Borde vara samma konstruktion)

Är dom andra hojarna som ligger högre i pris import ?

ahhja :confused: vad vet jag men tror du verkligen milen stämmer och kanske är redo att lägga ett par tusen lappar på service och fix så får du en fin hoj med låga mil.

OBS stod inget om däcken men ett måste kolla för det är dyrt.

Lycka till! :yoparty

Stod visst om däcken juh..... :)
Att det är rost här o där tycker jag också är lite varning. Tyder ju på att den stått ute eller i fuktig miljö i onödan känns det som. Den känns det som att när det väl börjat få fästa kan det bära iväg o göra hojjen svårsåld för mig i ett senare skede, även om jag kommer ha den i varmgarage. Inte så snyggt att det är rost runt skivorna heller :)

Vägverket säger följande:

Datum för första reg.: 1997-11-14
I trafik första gång: 1997-11-19
Direktimport: Ja

Kan man med det anta att hojjen är importerad i princip vid uttagning/nåt år efter tillverkning? Eller kan uppgifterna så att säga inkludera tiden i utlandet? Är det även nån som vet om ägaruppgifterna inkluderar eventuella utländska ägare?

Håller med ang felen, tror inte ägaren har lagt så himla mkt jobb på den direkt. Frågan är väl då om han bytt olja eller inte heh.

Rent allmänt får jag iaf intrycket av alla som svarat o kollat att defekterna som nu är kan betraktas som småsaker o att man fixar dem själv. Tror jag kan göra det faktiskt.

Vad som känns osäkert är det där med rosten. Känns fan inge bra att det är sådan på den. Osså vet man ju inte hur servicen varit. Dock så är det oftast så vid begagnatköp av de hojjar jag lyckats hitta på sistone :/

Vad gäller priset så är de andra jag hittat också oftast importerade. De som inte är det brukar vara de över 40k typ.

Rost, okända mil, o okänd service. Hmm.

Freddola skrev:
2159154 Tycker 30k låter lite mycket för den.
Skulle inte ge 1 krona mer än 25.
Tänker du så baserat på milen och det aktuella skicket? Skulle du ge mer om alla defekter fixades? =o

Ägarantalet som anges av vv är i Sverige, den kan alltså teoritiskt sett haft 1000 ägare i Tyskland.

Det som får mig att fundera är:
1, Varför skruva mätaren så mycket? kan den ha slagit runt??
2, Hur kan nuvarande ägare inte veta nått om service?
3, Varför visa den med enkla pissfel?

Summan av kardemumman...

Det är ingen annan än du som kan avgöra om du ska köpa den eller ej, jag vet precis hur du känner. Ibland så åker man och kollar på nått, och bara måste ha det även om man hittar en massa fel och annat, man måste bara ha den...

Om du nu promt vill ha just denna hoj, gå in på www.vv.se klicka på fordonsfrågan, begär ett fax med uppgifter, kolla hur läge han har haft den, ring någon av de tidigare ägarna och kolla miltal o service med dem.

Det kan ju helt enkelt vara så att nuvarande ägare inte kan ett jävla dyft om tekniska prylar, därför har han ej servat den och ej fixat de enkla fel som finns.

Kan ju oxå vara så att han inte orkar fixa felen och därför satte ut den till ett lägre pris.

Desperat behov av pengar?

Vem vet? man får helt enkelt bilda sig en egen uppfattning, ibland måste man våga ta lite risker.

Om du köper hojen, köp en meckbok och serva själv, det är inte svårt.

Lycka till!

//Peter

Låter lite skumt med all rost som du säger på en 96 som bara gått 2800 mil . frun hade en 94 som gått över 6000 mil och den fans inte en rostfläck på var med en omporthoj från tyskland.. Annars är ju transalpen skottsäker i motoroch låda så det funkar nog.. men skulle tro den här slagit runt några varv på mätaren troligen en gammal budhoj i tyskland som gått året runt så var lite petig och kolla allt noga innan köp är mitt råd.

Hej igen,

Tro det eller ej, men den första Transalpen jag talade om är dumpad. Har istället idag varit och kollat på en annan, som i dagsläget är avtalad skall köpas, muntligt. En 600cc -98 handlar det om.

Hittar inga direkta fel på den. Något slitet drev, lite osäker på hur dämparna skall vara exakt, de verkar dock vara OK, däcken kommer behöva bytas om ett par säsonger. Bromsbelägg likaså, men OK tills vidare.

Har två funderingar:
1) Kan man justera främre stötdämpare på hojjen? Som det är nu när man hänger sig på dem en sväng går de ner med vettigt motstånd, osså upp, sen svajar de till ner-upp en liten gång också då. Antar att det sista är acceptabelt, känns inte som att det finns dämpare som stannar fullständigt i "uppet" läge utan att svaja det minsta.
2) Har inte haft några problem med växlingen, går fint o flyter, reagerar vettigt också. Dock så är det som så att när man är ute och kör, och inte gasar väldigt, men ej heller har släppt gasen helt, utan lixom håller den i "underhållsläge", så hör man ett ljud som typ låter som vätska som silas/åker runt bland en massa drev. Min visuella bild av det är det iaf. Det är alltså lite som att man hör kraftöverföringen i motorn typ. Med vätska tillsatt :> Man kan nästan blanda in något av ett kedjeljud i det hela också.

Säljaren säger att han inte har några problem med hojjen och säger även att han snackat med en kontakt på Honda MC Svenska AB. Enligt denne är detta ljud, som för övrigt inte har fått någon vettig förklaring ännu, ett känt "problem", dock inget som är något fel/någon fara. Han hävdade även att detta är något som kan bekräftas av vilken hondaverkstad som helst. För säkerhets skull skall jag ringa i veckan och fråga själv, men får man tro vad som sagt så verkar det lugnt. Hojjen verkade gå OK. Har inte hört något rassel eller klonk utan det som låter är just ett vätskeliknande ljud. Svårt o förklara xD

Tack på förhand till de som orkar läsa o svara =)

EDIT: Det handlar om en hoj som enligt pappren gått 2900mil. Den nuvarande ägaren har gjort en stor service (byte av bla filter, tändstift, kedja, kanske drev, oljor o så) för ett tag sedan, kvitto finns på det. Har snackat med ägaren innan nuvarande, och enligt honom är det inga fel på hojjen då han sålde den iaf. Tyckte det var en mycket fin sådan.

Jag har åkt Africa Twin ett par år, 9600 mil stod det på mätaren när jag sålde den. Den är som Transalpen, den går o går. Ingen nämvärd rost på min, och det var en -90'a som importerades -99. Jag var oxo o provkörde lite Transalp när jag skulle köpa men AfricaTwin'en är roligare på alla sätt. Visst är den lite tyngre men så länge du inte kör runt i skogen spelar det ingen roll. Ska du dessutom ha någon bakpå så vill du garanterat ha en Afrikan.

Afrikanen rasslar det som sjutton om av drivpaketet, men det är samma på -90 och -99 som kompisen hade ;)

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan