rAWTAZ
Skvimpa.
Hej!
Rakt på sak, jag har nyss (för några timmar sedan) varit och provkört en Honda Transalp, 600 årsmod -96, uttagen -97. Då jag inte är nån hejare/mekaniker själv, och inte heller riktigt vet hur en sån här sak skall vara så vill jag gärna höra vad ni tycker?
Hojen är alltså ovan spec samt har gått 2800 mil (enligt uppgift). Den är enligt VV direktimporterad nån gång, har haft fyra ägare. Det är väl vad som gäller sen den reggades i sverige dock. Som alltid får man väl utgå från det intryck och skick man tycker sig se/få på plats lixom, det går ju inte att gå efter papper direkt.
Jag tycker att hojjen gick helt OK. Den startar bra, går jämnt. Om den står på tomgång puttrar den givetvis (?) till någon gång då och då utöver den helt konstanta rytmen, men motorn verkar gå jämnt. Den går lixom inte upp och ner i varv eller volym.
I allmänhet är det lite ytrost här och där, något jag dock antar är OK för en sådan hoj. Det var lite ytrost runt bromsskivorna fram också, dock inget som ser vådligt ut, väldigt ytligt. Generellt är rosten ganska jämnt fördelad o så, alltså inte bara massa fläckar på olika ställen utan snarare ingen djup rost, men "väl fördelad".
Saker jag hittat som inte är OK är:
1) Stoppknapp - Verkar glappa något, vi hade problem att få igång den o fick trycka av/på stoppknappen några ggr för att den skulle agera på startkommando.
2) Gashandtag - Går ej tillbaka av sig självt. Här har jag ingen direkt koll på hur allvarligt det är? I mina ögon kan det behöva smörjas i vajern, eller i handtaget, men det kan väl även vara så att vajern är nött i slangen så den fastnar, eller i värsta fall har vi problem med/i förgasaren? Det är dock inga problem att vrida tillbaka handtaget o få reaktion så den går ner i varv, kanske talar för OK förgasare.
3) Kondens i främre höger körriktningsvisare - Ingen större deal I guess.
4) Bakljus samt bromsljus fungerar ej - Är det en eller flera lampor i bakljuset på den här hojjen? Om det är en lampa kan det ju vara den som är pajj. Om inte kanske det är en säkring - finns det separat säkring för bakljuset? Annars kan det ju i värsta fall vara elfel..
5) Bromsbelägg bak slitna - Ett var i princip 0,1mm, det andra cirka en millimeter. Verkar vara OK utöver att de behöver bytas.
Bromsskivor är OK.
Motorblock och motor i övrigt rent o sjysst.
Ram o övriga metalldelar OK bortsett från ytrost som finns här o där (detta rör sig mest om ställen som är lite instängda, typ runt framgaffelns upphängning mot ramen o så).
Kugghjulet bak ser OK ut, inte spetsigt/taggigt. Lite osäker på hur det ser ut nytt iofs, men det håller nog ett tag till, iaf ett par säsonger innan man börjar tycka det är rent spetsigt??
Kedjan ser OK ut. Går inte att lyfta av kugghjulet eller nåt heller..
Däcken ser också OK ut. Det är ett antal millimeter, kanske 7-8. Kollar man mönstret över däcket så ser det jämnt ut över hela så det är nog relativt ej slitet.
Fälgar såg jag inget särskilt på, verkar OK alltså.
Dämpare verkar OK. Inte slappa/sladdriga. Vet inte hur distinkta de skall vara, men de fjädrar iaf.
Nu har hojjen inget centralstöd så jag kunde inte kolla lager o sådant särskilt bra. Ruckade lite på hjulen så gott det gick, märkte inget glapp på det lilla iaf.
Växellådan verkar OK, alla växlar gick bra i o höll sig fast (drog på så gott jag kunde på ettan o tvåan, inget hoppade ur eller så).
Drag var det väl i den, men det beror väl på vad man jämför med. För min del tillräckligt kraftig iaf, särskilt som förstahoj
Det jag känner mig mest osäker på vad gäller hur jag kan bedöma OK/inte OK är hur den låter när man är ute o kör o drar på gasen. Svårt att förklara, men om denna hoj skall låta som att den enbart "trycker på" när man gasar är jag osäker. Jag kände inte att det var något missljud i det hela, men det var lixom inte bara ljudet av "vi pressar ut avgaser i rören", utan med varje slag lät det typ "torrt". Lite åt HD-hållet alltså, ni vet hur de låter inte enbart "varmt" utan även lite torrt/klart/halvluftigt. Som sagt svårt o förklara vad jag menar. Om huvudsaken är att den drar iväg och låter jämnt så är det nog iaf lugnt.
Hm tja.. Kommer inte på så mkt mer. Servicebok skall finnas. Iom att man aldrig kan veta hur det varit med tidigare ägare/import/miltal etc etc så känns det dock som att det inte spelar nån direkt roll? Någon stor service har nog inte gjorts på den verkar det som, iaf inte vad säljaren vet.
Saker jag skulle kollat mer men inte tänkte på är:
* Olja, dra ut oljestickan för fan.
* Borde kollat servicebok trots allt.
* Om det döda bak-/bromsljuset var en säkringsfråga.
Med ovan info delgiven skulle jag bli superglad om ni som garanterat kan betydligt mer än mig kanske kan ha lite åsikter, o om möjligt även kommentera vad ni tror om de skavanker som finns. Hur allvarliga är dem, kan det vara dyra fel (tänker väl mest på gashandtaget, stoppknappen, bakljuset), och även vad eventuella åtgärder skulle kosta för att fixa dem?
Värt att nämna är att priset för hojjen är cirka 8k under utsatt pris i de annonser jag hittat i övrigt. Detta gäller hojjar av motsvarande årsmodell. Går vi upp ett par år hamnar vi givetvis ännu högre i pris på de andra.
Med tanke på detta samt det generellt OK skicket är frågan i dagsläget om jag helt enkelt skall slå till. En förutsättning för affär är ju dock att säljaren antingen fixar de fel som är, eller att det blir avdrag på priset.
Enligt uppgift skall det komma någon och kolla på hojjen imorrn. Därefter skall den ställas undan istället för att säljas om ingen köper den i helgen (verkar troligt att så är fallet också och inte bara försäljningsargument/påtryckning).
Med anledning av detta har jag två val:
1) Bestäm mig nu o köp hojjen om vi kommer överens om skavankerna. Grunda det hela på ett vettigt pris för en till synes OK hoj, om inget av allt jag nämnt nu gör att någon höjer en varningslampa typ.
2) Vänta och se/hoppas på att spekulanten imorrn/övriga spekulanter inte köper den, och försök att få någon i trakterna Borås-Göteborg att hänga med och kolla hojjen en andra gång.
Vad säger ni? Får säga tack redan nu till alla som läst så här långt
Rakt på sak, jag har nyss (för några timmar sedan) varit och provkört en Honda Transalp, 600 årsmod -96, uttagen -97. Då jag inte är nån hejare/mekaniker själv, och inte heller riktigt vet hur en sån här sak skall vara så vill jag gärna höra vad ni tycker?
Hojen är alltså ovan spec samt har gått 2800 mil (enligt uppgift). Den är enligt VV direktimporterad nån gång, har haft fyra ägare. Det är väl vad som gäller sen den reggades i sverige dock. Som alltid får man väl utgå från det intryck och skick man tycker sig se/få på plats lixom, det går ju inte att gå efter papper direkt.
Jag tycker att hojjen gick helt OK. Den startar bra, går jämnt. Om den står på tomgång puttrar den givetvis (?) till någon gång då och då utöver den helt konstanta rytmen, men motorn verkar gå jämnt. Den går lixom inte upp och ner i varv eller volym.
I allmänhet är det lite ytrost här och där, något jag dock antar är OK för en sådan hoj. Det var lite ytrost runt bromsskivorna fram också, dock inget som ser vådligt ut, väldigt ytligt. Generellt är rosten ganska jämnt fördelad o så, alltså inte bara massa fläckar på olika ställen utan snarare ingen djup rost, men "väl fördelad".
Saker jag hittat som inte är OK är:
1) Stoppknapp - Verkar glappa något, vi hade problem att få igång den o fick trycka av/på stoppknappen några ggr för att den skulle agera på startkommando.
2) Gashandtag - Går ej tillbaka av sig självt. Här har jag ingen direkt koll på hur allvarligt det är? I mina ögon kan det behöva smörjas i vajern, eller i handtaget, men det kan väl även vara så att vajern är nött i slangen så den fastnar, eller i värsta fall har vi problem med/i förgasaren? Det är dock inga problem att vrida tillbaka handtaget o få reaktion så den går ner i varv, kanske talar för OK förgasare.
3) Kondens i främre höger körriktningsvisare - Ingen större deal I guess.
4) Bakljus samt bromsljus fungerar ej - Är det en eller flera lampor i bakljuset på den här hojjen? Om det är en lampa kan det ju vara den som är pajj. Om inte kanske det är en säkring - finns det separat säkring för bakljuset? Annars kan det ju i värsta fall vara elfel..
5) Bromsbelägg bak slitna - Ett var i princip 0,1mm, det andra cirka en millimeter. Verkar vara OK utöver att de behöver bytas.
Bromsskivor är OK.
Motorblock och motor i övrigt rent o sjysst.
Ram o övriga metalldelar OK bortsett från ytrost som finns här o där (detta rör sig mest om ställen som är lite instängda, typ runt framgaffelns upphängning mot ramen o så).
Kugghjulet bak ser OK ut, inte spetsigt/taggigt. Lite osäker på hur det ser ut nytt iofs, men det håller nog ett tag till, iaf ett par säsonger innan man börjar tycka det är rent spetsigt??
Kedjan ser OK ut. Går inte att lyfta av kugghjulet eller nåt heller..
Däcken ser också OK ut. Det är ett antal millimeter, kanske 7-8. Kollar man mönstret över däcket så ser det jämnt ut över hela så det är nog relativt ej slitet.
Fälgar såg jag inget särskilt på, verkar OK alltså.
Dämpare verkar OK. Inte slappa/sladdriga. Vet inte hur distinkta de skall vara, men de fjädrar iaf.
Nu har hojjen inget centralstöd så jag kunde inte kolla lager o sådant särskilt bra. Ruckade lite på hjulen så gott det gick, märkte inget glapp på det lilla iaf.
Växellådan verkar OK, alla växlar gick bra i o höll sig fast (drog på så gott jag kunde på ettan o tvåan, inget hoppade ur eller så).
Drag var det väl i den, men det beror väl på vad man jämför med. För min del tillräckligt kraftig iaf, särskilt som förstahoj

Det jag känner mig mest osäker på vad gäller hur jag kan bedöma OK/inte OK är hur den låter när man är ute o kör o drar på gasen. Svårt att förklara, men om denna hoj skall låta som att den enbart "trycker på" när man gasar är jag osäker. Jag kände inte att det var något missljud i det hela, men det var lixom inte bara ljudet av "vi pressar ut avgaser i rören", utan med varje slag lät det typ "torrt". Lite åt HD-hållet alltså, ni vet hur de låter inte enbart "varmt" utan även lite torrt/klart/halvluftigt. Som sagt svårt o förklara vad jag menar. Om huvudsaken är att den drar iväg och låter jämnt så är det nog iaf lugnt.
Hm tja.. Kommer inte på så mkt mer. Servicebok skall finnas. Iom att man aldrig kan veta hur det varit med tidigare ägare/import/miltal etc etc så känns det dock som att det inte spelar nån direkt roll? Någon stor service har nog inte gjorts på den verkar det som, iaf inte vad säljaren vet.
Saker jag skulle kollat mer men inte tänkte på är:
* Olja, dra ut oljestickan för fan.
* Borde kollat servicebok trots allt.
* Om det döda bak-/bromsljuset var en säkringsfråga.
Med ovan info delgiven skulle jag bli superglad om ni som garanterat kan betydligt mer än mig kanske kan ha lite åsikter, o om möjligt även kommentera vad ni tror om de skavanker som finns. Hur allvarliga är dem, kan det vara dyra fel (tänker väl mest på gashandtaget, stoppknappen, bakljuset), och även vad eventuella åtgärder skulle kosta för att fixa dem?
Värt att nämna är att priset för hojjen är cirka 8k under utsatt pris i de annonser jag hittat i övrigt. Detta gäller hojjar av motsvarande årsmodell. Går vi upp ett par år hamnar vi givetvis ännu högre i pris på de andra.
Med tanke på detta samt det generellt OK skicket är frågan i dagsläget om jag helt enkelt skall slå till. En förutsättning för affär är ju dock att säljaren antingen fixar de fel som är, eller att det blir avdrag på priset.
Enligt uppgift skall det komma någon och kolla på hojjen imorrn. Därefter skall den ställas undan istället för att säljas om ingen köper den i helgen (verkar troligt att så är fallet också och inte bara försäljningsargument/påtryckning).
Med anledning av detta har jag två val:
1) Bestäm mig nu o köp hojjen om vi kommer överens om skavankerna. Grunda det hela på ett vettigt pris för en till synes OK hoj, om inget av allt jag nämnt nu gör att någon höjer en varningslampa typ.
2) Vänta och se/hoppas på att spekulanten imorrn/övriga spekulanter inte köper den, och försök att få någon i trakterna Borås-Göteborg att hänga med och kolla hojjen en andra gång.
Vad säger ni? Får säga tack redan nu till alla som läst så här långt
