Provkört Sprinten

Vantskruv

Övning ger färdighet
Gick med
17 Aug 2005
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -06, CRF300L
Japp, idag har jag provkört en Triumph Sprint ST 2005:a. Första gången jag kört en sporthoj så lite nervöst var det. Jag trodde det skulle vara svårare att köra, men man är ju så jävla bra :banana . Fick upp hojen i 180 :yoparty på väg 55 men då började hjälmen wobbla så jag vågade inte pressa mer ur den. Lite svårt att säga hur bra hojen är. Funderar på att prova också Super Blackbirden samt Kawan ZZR1200. Det blir väl något köp nästa vecka hoppas jag, om jag får min nuvarande hoj såld...

Någon som är sugen på en Suzuki XF 650 Freewind 2000 (uttagen mitten av 2001) som gått 1200 mil? 45000 :-.

PS.
Om jag väljer Triumphen, ska jag köpa 2006:an med ABS eller duger 2005:an bra utan ABS?
DS.

Sprinten verkar vara en bra hoj tycker jag , såväl förnufts som känslomässigt ,
då den verkar ha god kvalitet OCH karaktär :tummenupp

..men du...

Fick upp hojen i 180 på väg 55 men då började hjälmen wobbla

Om du är vid sådan ekonomi att du går i -05/-06 tankar (great !)
..så.. BYT HJÄLM !!!

å välj sedan den nyare med ABS , om du fortfarande är vid god kassa.

Lycka Till !

/ Lillebror

Bergmark skrev:
Japp, idag har jag provkört en Triumph Sprint ST 2005:a. Första gången jag kört en sporthoj så lite nervöst var det. Jag trodde det skulle vara svårare att köra, men man är ju så jävla bra :banana . Fick upp hojen i 180 :yoparty på väg 55 men då började hjälmen wobbla så jag vågade inte pressa mer ur den. Lite svårt att säga hur bra hojen är. Funderar på att prova också Super Blackbirden samt Kawan ZZR1200. Det blir väl något köp nästa vecka hoppas jag, om jag får min nuvarande hoj såld...

Någon som är sugen på en Suzuki XF 650 Freewind 2000 (uttagen mitten av 2001) som gått 1200 mil? 45000 :-.

PS.
Om jag väljer Triumphen, ska jag köpa 2006:an med ABS eller duger 2005:an bra utan ABS?
DS.

Sporthoj är det kanske men tanken är ju att det ska vara en touring hoj. Ska du toura mycket är kanske abs bra. Jag har kört utan och tycker det är bra. -05 ser ju riktigt trevlig ut jmf med -04 och nya motorn är lite bättre än den gamla. Förvånansvärt vad lite kubik och lite puts kan göra på en motor :tummenupp

Vad får du för (bra) pris på en 05 nu när säsongen snart är över? Om det inte skiljer mer än några få tusenlappar så skulle iaf jag siktat på en 06:a med ABS. Sedan så tycker jag definitivt att du ska byta hjälm, se bara till att du får kompetent hjälp att prova ut den nya bara (så den inte blir två nummer för stor, igen :rolleyes: :hihi )
Utöver de andra hojarna då nämnt (Honda BB, ZZR1200 (var det inte en ZXR12 du pratade om först :va )), så tycker jag att du även kan provköra något ännu sportigare än Sprint:en. Man kan ju aldrig vara riktigt säker på vad man vill ha förrän man har provat.
Bra Triumph-forum

Last edited:
Snyggaste hojen i klassen!

Angående turbulensen så byt hjälm om den inte sitter som den ska eller skaffa ett högre kåpglas alternativt lägre.

Bifogat

• sprint_st_2.jpg
    sprint_st_2.jpg
    33.5 KB · Visningar: 208
  • SprintSTliten.jpg
    SprintSTliten.jpg
    30.9 KB · Visningar: 838
TM skrev:
(Honda BB, ZZR1200 (var det inte en ZXR12 du pratade om först :va ))

Egentligen menade jag ZZR1200, men ZXR12 är ju skitfin, men jag vill ha en praktisk hoj också då jag vill resa utomlands, men det kanske funkar ändå med den hojen, man kommer ju snabbare fram ;). Ända nackdelarna är ju packningen samt försäkringen. Tack för länken också!

Angående min hjälm är den av typ Arai Condor. Köpte den för 1½ år sedan och det var den minsta storleken av modellen som fanns, enligt försäljaren, :rolleyes: så jag antog att den var tillräckligt liten.
Jag har ju läst också att Sprinten är lite obehaglig med vindarna över 160. Nåja, en ny Shoei Z-One kanske införskaffas (bra recensioner på Bike), men just nu vill jag hålla mina sista bagis under madrassen ett tag till.

:hjälm

Edit: Titta på min hjälm i profil-sidan!

Hej igen :)

Angående min hjälm är den av typ Arai Condor. Köpte den för 1½ år sedan och det var den minsta storleken av modellen som fanns, enligt försäljaren, så jag antog att den var tillräckligt liten.

Näe det är inte någon skräphjälm du har..
..men den passar dig bevisligen felaktigt.

Vet av egen erfarenhet (många gat och banracemil) att vissa hjälmar
passar mig bättre än andra , oavsett prisnivå eller testresultat,
för min del funkar (tyvär) inte ARAI-hjälmarna ,
då de är för "runda" invändigt för att passa min ovala huvudform.
Shoei , AGV mfl passar däremot utmärkt. kanske något liknande fenomen för dig ?

P.S Go for the SPRINT-06 om du vill sport-toura å dessutom bli beundrad
för en annorlunda å cool hoj ! D.S

/ Lillebror

Lillebror skrev:
Hej igen :)
/ Lillebror

Tack Lillebror, du börjar bli min inspirationskälla här på forumet! ;)
:fattartil Hmm, är det inte så att orsaken till ovala huvuden är att vid födseln förlossningsläkarna fick suga ut barnen ur livmodern med en sugprropp? Huvudet kan då ha kanske ha fått en sugproppsdeformation? Vad jag minns av min förlossning var att läkarna gjorde kejsarsnitt på morsan min, men dom kanske försökte med sugpropps-principen, men att det inte funka. Jag måste fråga mor min. Jag kanske har ett mellanting mellan rund och oval skalle.

Bergmark skrev:
Japp, idag har jag provkört en Triumph Sprint ST 2005:a.

Kört både -05 och -04

-05 en riktigt vass hoj som kändes stabil i alla farter, bra ljud original!

fast min sävliga körstil och priset gjorde att jag tog en -04 som de säljer ut för 97900:- med hårda väskor, värmehandtag och pakethållare, en kolfiberrör på den och ljudet blev bra

-04 är lite råare i gången än -05, jag gillar det, har aldrig åkt silkeslen japshoj, -05 är nästan för bra...

Det som avgjorde var att att de skulle ha mer än 40' mer för en -05 med väskor, tyvärr var -05 väskorna bara skräp, såg i nya "Allt Om MC" att det kommer nya.

Har du råd köp en -05 och vänta på de nya väskorna :tummenupp

Tack Lillebror, du börjar bli min inspirationskälla här på forumet!
Tack själv ! *bugar*

Mycket imponerad av ditt minne !:
Vad jag minns av min förlossning var att läkarna gjorde kejsarsnitt på morsan min, men dom kanske försökte med sugpropps-principen, men att det inte funka. Jag måste fråga mor min. Jag kanske har ett mellanting mellan rund och oval skalle.

Nu lärde jag mig dessuto någe.. hmm..sugpropp...kanske är det anledningen
att man är som man är.. :D

/ Lillebror

Bergmark skrev:
:hjälm

Edit: Titta på min hjälm i profil-sidan!

Jag ser att du smyckat den...med mygg :va :hihi
Olika hjälmfabrikat (även modeller) för olika huvuden, stirra dig absolut inte blind på ett märke/modell :smasha Gå till en välsorterad mc-butik med bra tillbehörssortiment, t ex MC-varuhuset (gärna en vardag vid lunch), se till att få kompetent hjälp att prova ut en hjälm som passar ditt huvud (skit helt i märke/modell under utprovningen, dessa önskemål kan du framföra efter du hittat en som passar). Många fabrikat erbjuder extra tjocka kindkuddar som kan hjälpa till att "krympa" hjälmen på ditt huvud.
Sedan tror jag att den korrekta benämningen på verktyg att plocka ut foster är sugklocka :fatta! [/besserweisser-mode OFF]

Bergmark skrev:

PS.
DS.

Köra sporthoj behöver inte vara svårt, kan nog vara f-n så mycket svårare med stora enstånkor med mycket på/av hela tiden. Man reglerar svårigheten själv med högerhanden, men det svåra är inte att gasa(kan vilken idiot som helst) utan att bromsa säkert med.

Skynda långsamt med nya hojen, det är bra för hälsan.

Bonnie skrev:
Har du råd köp en -05 och vänta på de nya väskorna :tummenupp

Jag läste i idag ett färskt nummer av "Allt om MC" där packväskorna fick all dålig kritik. Men gäller det bara för 05:orna eller? Jag ligger på gränsen, balanserande på ett rakblad, att köpa mig en 06:a nu under veckan. Någon som vet lite mer när de nya packväskorna kommer? Detta är det enda som håller mig lite avhållssam vid köpet. Undrar om man kan ringa till Triumph och fråga...om inte någon här vet.

rike skrev:
Bergmark: coolaste avataren hittills!!!
Tack Rike! Detta kommer att vara jag om 20 år med mina två fina donnor (bra att variera lite i sängen, sen har man ju mc:n om ingen har lust) :D

I detta forum står det lite om packväskorna och det är ett antal som haft problem dessa:
http://www.triumphrat.net/modules.php?op=modload&name=Forum&file=viewforum&forum=20

rAlex.J skrev:
Köp 05 byggde ihop en sådan idag. Riktigt fina faktiskt.

Har du köpt en Triumph -05? Väskorna är bra? Hur mycket betalade du för den? Jag fick erbjudande att köpa en Triumph -05 för 117500 (0-milare). Men jag har den här jävla gnagande känslan att vilja ha ABS, sen vill man ju alltid ha den senaste modellen, även om det inte är någon skillnad!
:3freak

Bergmark skrev:
Jag läste i idag ett färskt nummer av "Allt om MC" där packväskorna fick all dålig kritik. Men gäller det bara för 05:orna eller? Jag ligger på gränsen, balanserande på ett rakblad, att köpa mig en 06:a nu under veckan. Någon som vet lite mer när de nya packväskorna kommer? Detta är det enda som håller mig lite avhållssam vid köpet. Undrar om man kan ringa till Triumph och fråga...om inte någon här vet.

Jag tror att det endast gäller de nya väskorna för 05:orna (andra väskor till tidigare modeller tror jag), det finns info om detta på TriumphRAT-forumet som jag länkade tidigare (kolla under Sprint-sektionen).
Personligen tycker jag inte att du ska låta packväskorna avgöra köpet, hinner du använda dessa öht i år? Kolla med Triumph om dom avser förbättra väskorna tills nästa år, isf kan du ju beställa dessa med hojen nu och få väskorna lagom till nästa säsong.

Bergmark skrev:
Tack Rike! Detta kommer att vara jag om 20 år med mina två fina donnor (bra att variera lite i sängen, sen har man ju mc:n om ingen har lust) :D

I detta forum står det lite om packväskorna och det är ett antal som haft problem dessa:
http://www.triumphrat.net/modules.php?op=modload&name=Forum&file=viewforum&forum=20

Har du köpt en Triumph -05? Väskorna är bra? Hur mycket betalade du för den? Jag fick erbjudande att köpa en Triumph -05 för 117500 (0-milare). Men jag har den här jävla gnagande känslan att vilja ha ABS, sen vill man ju alltid ha den senaste modellen, även om det inte är någon skillnad!
:3freak

Nej jag har byggt ihop en idag på jobbet.

Japp, nu har jag beställt hojen! En -06:a med ABS blev det. :banana
Nya förbättrade packväskorn kommer någon gång i jan-feb 06. Får hojen om ca 2 veckor, bilder kommer... :squid

Back