Provkört några Ducce idag 16/4

Calmanders

U'll never catch me alive!
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
954 Fighterblade -03
Ledig som man är tills på onsdag, tog jag idag tillfället i akt och styrde kosan mot Bromölla och Claesson's
som idag hade Ducati Roadshow på plats med några godbitar för provkörning. Men det var för att få känna på
framförallt 1098:an jag åkte 17 mil t/r. Och visst... Det var det värt tycker jag, för den var :yoparty må jag säga.
Sen att det satt slip-on Termisar på den gjorde ju inte upplevelsen sämre.
Men med mina 191cm. kändes den duktigt kompakt för att inte överdriva. :gnissla

Men även S4R:en var härlig att köra, samt att dess körställning tilltalade mig mer än 1098.
Även denna hade rätt trumpeter på. :tummenupp Dessa två hade bra skjuts i maskineriet, och leendet
bakom visiret blev bredare i takt med att V-sången steg och framhjulet lättade
när jag slängde i trean och gav fullt. Sånt tycker vi om.

Nu blev man mycket sugen på att byta. Men nuvarande hoj har jag haft knappt ett år. Men man ska väl följa sitt hjärta heter det...? :rolleyes:

Utöver dessa prövade jag Sport 1000 som har ett härligt retrostuk, och genast blev min körstil lugnare
då jag körde denna. Kändes bra och rätt att köra så med just den tyckde jag.
Och sist provade jag Multistrada 1000. Den var go på sitt sätt, men kom inte
alls överens med körställningen på denna, samt att man önskade lite mera krut.

Jaja... Detta var bara en liten lägesrapport från min måndag. Här är några foton jag passade på att ta:

Bifogat

• ducati1098_00.jpg
    ducati1098_00.jpg
    135.7 KB · Visningar: 188
  • ducati1098_01.jpg
    ducati1098_01.jpg
    123.7 KB · Visningar: 166
  • ducati1098_02.jpg
    ducati1098_02.jpg
    112.7 KB · Visningar: 142
Några till...

Bifogat

• ducati1098_03.jpg
    ducati1098_03.jpg
    119.6 KB · Visningar: 107
  • ducati_sport1000.jpg
    ducati_sport1000.jpg
    128.6 KB · Visningar: 131
  • ducati_sport1000_02.jpg
    ducati_sport1000_02.jpg
    138.6 KB · Visningar: 78
...och dom sista...

Bifogat

• ducatiS4R_01.jpg
    ducatiS4R_01.jpg
    137.9 KB · Visningar: 72
  • ducatiS4R_02.jpg
    ducatiS4R_02.jpg
    134.3 KB · Visningar: 57
  • ducatiS4R_03.jpg
    ducatiS4R_03.jpg
    120.3 KB · Visningar: 108
Faaaaan vad jag är sugen på en Sport 1000. Kan du inte säga istället att den var hopplöst tråkig och obekväm att köra så mitt sug dämpas en aning? :)

Kan inte annat än hålla med! 1098:an saknas ännu på mitt provkörningsregister, tar väl det i Arboga 28 april:tummenupp
De har något härligt lättkört över sig, man lurar sig lätt på effekten då den kommer mer ibörjan, lätt att dra till varvstoppet dock...vanesak!

1000 sport(retrosport kanske skulle passa bättre), har inte samma vassa bromsar som övriga duccarna, och man kör den i saktare mak, så det kvittar väl..

Last edited:
1098:an saknas ännu på mitt provkörningsregister, tar väl det i Arboga 28 april:tummenupp

Härligt! Dom var förbannat trevliga dessa herrar från Ducati som höll i det.
Jag var där så tidigt, så det var i stort sett bara jag och 1-2 personer till.
Så den ena killen (med glasögon och skägg, bara för att ha någon ref.) sa:

"Ta du dig en sväng till på någon maskin. De' e' lugnt. Ingen kö nu ju, och macken här borta säljer ju bensin, så bara gasa på!" :)

*låt mig tänka en sekund* Ja tack!!! :yoparty

Så en tur till på 1098:an och S4R:en blev det ju...

B.t.w. 7150kr skulle visst S4R:en kosta mig hel/helår. Helt okej må jag säga.

Faaaaan vad jag är sugen på en Sport 1000. Kan du inte säga istället att den var hopplöst tråkig och obekväm att köra så mitt sug dämpas en aning? :)

Den är helt enkelt sjukt j*vla läcker den hojen ! - En sådan, i djup, typiskt italienskt gul färgsättning, (ja, jag kör japps), och lyckan torde vara total ! :tungan

Och om man är avis angående provkörningarna ? - Jodå, det med..

Den är helt enkelt sjukt j*vla läcker den hojen ! - En sådan, i djup, typiskt italienskt gul färgsättning, (ja, jag kör japps), och lyckan torde vara total ! :tungan

Och om man är avis angående provkörningarna ? - Jodå, det med..

Jag vill nog ändå ha en röd. Men det beror mest på att jag vill ha en röd tryckplatta till torrkopplingen som syns så mycket som möjligt med den minimala kopplingskåpan som jag ska köpa och då måste ju resten av hojen vara lackad röd också för att matcha tryckplattan! :)

Japp, jag vet att det finns tryckplattor i andra färger men jag vill ha en röd tryckplatta!

Jag va oxå där (kanske inte så konstigt, bor ju bara några meter från butiken). Helt otroliga maskiner!! Tycker framför allt S4R:n ser grym ut.

Jag var inne och spanade på den 916 dom har där (lite mer passande min plånbok) tänkte skulle prova den, känns det ok så e det ju bara att handla...

Ledig som man är tills på onsdag, tog jag idag tillfället i akt och styrde kosan mot Bromölla och Claesson's
som idag hade Ducati Roadshow på plats med några godbitar för provkörning.
Och det har du bara mage att skriva om här :4skrika

Skämt å sido, kul dag för dej, börjar genast leta var den där roadshowen är tänkt att dra fram :) :tummenupp

Jag är vekligen ingen Duccemänniska (intalar jag mej i alla fall) men en enda provsittning på MC-mässan bankade in något helt annat i mej och en liten "räkodlare" som jag passar ju ganska fint på/i "denna där" :D

Jaha, Stockholm den 5e maj är närmaste provkörning, lär ju inte vara mycket folk där va? Men tack för tipset i alla fall "Calmanders" :tummenupp
http://www.ducati.com/od/ducatisverige/events/detail.jhtml?eventId=15661

Härligt! Det är nog bara du där som för mig :gnissla ...eller kanske inte.
Som sagt... Var och är för lång för 1098:an, men S4R:en blev man k*t på.
Ha de' så roligt den 5/5. :)

fick man prova MV Agustan som står i bakgrunden på ett par av bilderna ?

DEN hade jag viljat testa :yoparty

Word!

Killarna från Ducati kan inte ha varit så glada när någon parkerar en MV bredvid deras demo-hojar. Alla vet ju att de som kör Ducce är de som inte har råd att åka MV :)

OBS: Jag var ironisk ovan!!!

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...