Provkörningstillfällen 2014

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Hoj
MT-09 Tracer
Hittade ingen provkörningstråd för 2014, gillade tråden förra året där folk tipsade om event. Fyll på med provkörningsevent. Om möjligt, ange modeller/märke som gäller.

Obekräftade datum (fick en lapp i min hand, hittar inget på företagens hemsida så ta detta med en nypa salt.....):
Motorsport Landskrona 24/4 kl 16-20 (Suzuki, Kawasaki)
Marcussen MC Halmstad 9/5 kl 12-18.
(obs! ovan obekräftat!)

Bekräftat (via hemsida):
Gerts Motor Ängelholm, 2-3/5 (BMW/Kawasaki) kl 10.00-17.00 resp. 10.00-15.00
Förutom att kränga i sig grillad korv kan man provköra:

Kawa:
SKOTER J300
ER-6n
Z 800 PERFORMANCE
ZZR 1400 ABS PERFORMANCE SPORT
VN 900 CUSTOM
VN 1700 CLASSIC
BMW:
F 700 GS -13
F 800 GT
F 800 GS
F 800 R
F 800 GS ADVENTURE -13
S 1000 R
HP 4 (30 års gräns vid provkörning)
RnineT
R 1200 GS
R 1200 GS ADVENTURE
R 1200 RT
K 1300 S JUBILEUM
K 1600 GTL EXCLUSIVE

ska lätt svänga förbi Gerts på fredagen!

26 april- Bröderna Hörberg i löddeköpinge. Ducati och Kawasaki. 10 maj- yamaha center helsingborg. 22 maj- Lillemans Mc i Lund

Bikedagarna Trollhättan 26-27/4

MC dagarna på Stora Holm 3-4/5

provkörning av:
Honda
Yamaha
Harley-Davidson
Piaggio
Vespa
Aprilia
Moto-Guzzi
Victory
Indian
Royal Enfield
Ural

30 års gräns för att provköra Hp4? Roligt att man kan köpa den om man är under 30 år men ej provköra :)

Har en dum fråga angående MC dagarna på stora holm. Jag har A begränsat kort som övergår till A i sommar.
Får jag provköra en hoj som överskrider min körkortsbehörighet då det är inhägnat område?

http://www.motorcykelnsdag.se

Gled runt på det där förra året med en polare i Västerås, Strängnäs och Uppsala. På sulas mellan uppsala och e-köping var det bara att kvitta ut valfri hoj och ta en repa. Sjukt rolig dag! :tummenupp

Alltså hur funkar det här? Är det fritt fram för vilken busåkare som helst att bara langa upp körkortet och sedan bränna iväg på valfri hoj? Kostar det något? Vad händer vid skada?

Alltså hur funkar det här? Är det fritt fram för vilken busåkare som helst att bara langa upp körkortet och sedan bränna iväg på valfri hoj? Kostar det något? Vad händer vid skada?

Brukar vara en rätt så saftig självrisk involverad, så tanken är juh inte att du ska bränna runt som en dåre...

Det finns oftast en ovärd självrisk samt text som förbjuder enhjulsåka och hastighetsöverträdelser :)

Brukar vara en rätt så saftig självrisk involverad, så tanken är juh inte att du ska bränna runt som en dåre...

Jaså.. Hur saftig då? Jag skulle aldrig vilja köra ett fordon i trafik om jag riskerade att bli betalningsskyldig för typ 15 000kr ifall något skulle hända. Olyckan kan ju vara framme även på en lugn villagata i 10km/h.

Jaså.. Hur saftig då? Jag skulle aldrig vilja köra ett fordon i trafik om jag riskerade att bli betalningsskyldig för typ 15 000kr ifall något skulle hända. Olyckan kan ju vara framme även på en lugn villagata i 10km/h.

Då är det nog läge att avtså, tror de papper jag skrev under vid förra tillfället va på 13 000 eller något liknande.

10 kkr har det varit på de flesta provkörningar, det är handlarens självrisk om man är vållande tror jag. Finns säkert en försäkringsanledning till varför man inte får köra HP4 hos Gerts motor om man är <30 bast..

10 papp på Triumph's provkörningar förra året har jag för mig.
15 papp nyligen för att testa en KTM 1190 Adventure.
Inte så j@vla kul men vad gör man? :va
Kan ju inte handla hoj för över 160 lökar utan att testa. :(

Det finns väl en vanlig försäkring att köpa där självrisken är 25 brax om jag inte minns fel:O

Ska kika om jag hittar den.

EDIT:

Hittade dirr.

Saxat från Suzukis märkesförsäkring:
För vagnskadeskyddet är självrisken 5 000 kronor. För
modellerna Hayabusa (utan abs och yngre än fyra år) och GSXR
(600, 750 och 1000 yngre än tio år) är självrisken 25 000 kronor.

Last edited:
Jag har för mig att dom papperna jag kritade på förra året så var det 25 blås rakt igenom. Men säljarna (på Sulas) langade snällt fram nycklarna innan kulspetsen ens lämnat pappret. Så all kredd i smidighet till dom. Såg förövrigt en Victory som valfri 55+ gubbe skulle provköra. Samma sekund som han släppte kopplingen så låg hojen på sidan.... Tror dock dom såg mellan fingrarna på den(0,0005km/h) .

Måndag till lördag, hela sommaren på Desmocenter i Haninge.

- 899 Panigale
- Hypermotard 821
- Multistrada 1200 st
- Monster 796
- Diavel
- Monster 1200s
- Streetfighter 848

:yoparty

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla