Provkörningsrapport Husaberg -04

mindraper

Här kör vi året runt!
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Power
Tjohooo på er i höstsolen!
Jag och Phastasphuk fick chansen att prova en ny Husa -04 på Marin & Fritid idag :tummenuppTACK MICKE :tummenupp
Ingen Motard dock utan en FE650E men man fick ändå en fingervisning om hur den nya motorn går.
Snabbt kan man väl säga: mjukare men ändå rappare :confused:
Den går på mjukare vid gaspådrag än -03 men samtidigt så svarar den snabbare på gasen. Startar väldigt snällt gör den oxå. Vi körde på M&F:s lilla crossbana på baksidan så hojen fick aldrig chans att sträcka ut men man känner att det finns kraft i ÖVERFLÖD!!! Ljudet och det övriga uppträdandet känns igen från
-03.
Bra hoj verkar de ha fått ihop, sugen blir man men
-03:an får hänga med minst ett år till.
Jag vågar nog sticka ut hakan och säga att vi är bland de första privatpersoner som får provköra den nya -04:an :D :D :D
Ni som går o tvekar om ny hoj: KÖP EN NY HUSA!!!
Ha det gött!
//m

Bifogat

• kollage.jpg
    kollage.jpg
    101.7 KB · Visningar: 409
Last edited:
Härligt!

03:ans lite nervös-hetsiga motorgång kan gott "mjukas" upp lite, men frågan är om det går att behålla effekten? Jag tycker ju själv att 03:an går som satan, iaf när den får andas ordentligt. Jämfört med 02:an är den STARK, men 02:an går just mjukare än 03:an, enligt min uppfattning!!! :D

Synd att ni inte fick prova en motard, för det hade ju varit lite kul att få en recension av 6-kolvsoket fram... bland annat. :rodnar

Min älskling ska definitivt inte bytas ut mot en 04:a, men en vis uppgradering kan ju aldrig skada... :crash

/ Vera (som också hade velat vara med!!!)

Hehe....lite imponerad blev jag...gillade motorn, den kändes "lös" och fin, mycket rapp och gott med kräm, även från låga varv. Har bara kört -03 ute på isen (om man inte räknar vinglet på yashas bebbe med bruten arm och gips på vessingsboda :D).
Gillade inte -03 från start, blev besviken på den, men en -04 skulle jag kunna tänka mig....högt styre så tom jag kunde stå upp och köra utan att känna sig som en ostbåge. Hela hojen kändes hög, och det gillar jag.
Däremot så blir det styrdämpare direkt på den om det nu blir en ny för min del, kändes mycket fladdrig på den lilla crossbanan....SM vette sjuttsingen om jag ville ha det på, men ute i skogen, yes box.
Så en liten förbättring har det äntligen blivit sen 1999 :hej :D :fakta

Sen ska man väl inte ut och hoppa på en 80 kubiksbana med en storhusa i skinnställ och intergral..hehe :D

<--- jag, som nog behåller gammelhusan, för den gillar jag mest....fast om det dimper ner lite extra cash vid jul ¨så byter jag nog upp mig....eller köper en till! :rolleyes:

hopp...

Så nu är man inte ens avundsjuk på er igen...
kan jag få din husa när du dör Linus?

Nu har även jag provkört 04an, tycker den gick väldigt fint motormässigt men som sagt så var det ju inte en idialisk bana att prova på, körde på 2an som högst men på grusplanen bredvid kunde man gasa lite mer å känna draget.

Mr Rockster: var du där å prova med? Det var en kille som kom precis efter att jag hade provat, hörde nått om en Husqvarna 570 å killen som jobba där trodde det var du? Om det var du vad tyckte du om hojen? Du drog väl en sväng på vägen utanför va?

Den nya -04'an är ännu snyggare och ännu mer svensk. :D
Här har ni en -03'a

Bifogat

• husaberg fs650e motard.jpg
    husaberg fs650e motard.jpg
    37.3 KB · Visningar: 190
Och nu till den andra...lokka in tanken som är en svensk flagga, och bara färgerna gult och blått ...osv! :D :tummenupp :whip

Bifogat

• husaberg_sm_04.jpg
    husaberg_sm_04.jpg
    98.7 KB · Visningar: 165
Last edited:
Stämmer det, det var jag som var där och provade. Tyckte att motorn gick fint och snällare. Fast det käns som det e mer pulver i min -03:a (som förvisso e portad men...) än i -04:an. Ser lite fräschare ut med magnesium kåpor och grejjer. Kul att de har lite mer påkostade bromsar och så.. men det verkar inte som om det blir någon -04 för mig iaf. Ska jag fortsätta med husaberg så kan jag likagärna behålla -03:an isf...

Trodde att accpump skulle göra att det hände lite mer när man vred på rullen... men bergaren med dellorto kommer ju faktist bättre än denna då tycker jag.. mer direkt och så...

- Johan

Evil M skrev:
Nu har även jag provkört 04an, tycker den gick väldigt fint motormässigt men som sagt så var det ju inte en idialisk bana att prova på, körde på 2an som högst men på grusplanen bredvid kunde man gasa lite mer å känna draget.

Mr Rockster: var du där å prova med? Det var en kille som kom precis efter att jag hade provat, hörde nått om en Husqvarna 570 å killen som jobba där trodde det var du? Om det var du vad tyckte du om hojen? Du drog väl en sväng på vägen utanför va?

Körde först på grusplanen och vände.. sedan så tog jag ut den på vägen och drog lite... Måste ju känna fall den gick något. Gick ju inte dåligt (det e ju en bergare!) men jag vart inte imponerad heller.

Evil M skrev:

Jag kan recensera bromspumpen på den (kopplat till -03 original 4-kolvs ok)..

fem stjärnor av fem möjliga. RIKTIGT fin känsla. GRYM! Har man 1500 liggandes över så är det det första man ska köpa.

- Johan

Yasha skrev:
Härligt!

Synd att ni inte fick prova en motard, för det hade ju varit lite kul att få en recension av 6-kolvsoket fram... bland annat. :rodnar

Min älskling ska definitivt inte bytas ut mot en 04:a, men en vis uppgradering kan ju aldrig skada... :crash

/ Vera (som också hade velat vara med!!!)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back