Provkörning vid kontrollbes.??

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Hejsan!

Nyss besiktat min hoj, och jag hade INGA planer på att låta dom provköra min hoj. Tidigare har man kunnat neka dom detta, men idag påstod dom att jag hade 2 alternativ, få en 2 (glömde fråga på vad) eller få hojjen godkänd.

Tidigare stod det bara att hojjen ej var provkörd på protokollet men godkänd.

Är det nån som VET, kan hänvisa till ett dokument nånstans där det står rätt upp och ner vad som gäller idag? Skulle vara skönt att åka dit o visa upp för dom...

mvh Wibbe

GSXR750 skrev:
2249655 Tror att dom har rätt att provköra men jag brukar bes på
vintern och då provkör dom inte.
Varför vill du inte att dom ska provköra?

Därför att jag känner åtminstone tre pers (varav en är min fader) som fått sina cyklar vurpade av bilprovningen och har man en cykel som är lite ovanligare än en retta så vill man kanske inte att någon klantskalle på besiktningen skall förstöra den.

Dessvärre kan man dock inte luta sig mot någon paragraf och förbjuda besiktningsmannen att provköra hojen men man kan säga att man inte vill och hoppas på hans förståelse.

GSXR750 skrev:
2249655 Tror att dom har rätt att provköra men jag brukar bes på
vintern och då provkör dom inte.
Varför vill du inte att dom ska provköra?

Dom fick inte prov köra min..
talade om att anledningen var att min försäkring inte gäller när någon annan kör den.. (vilket den inte gör)
och då skippade han det...
bågen gick igenom och fick ingen anmärkning i protokollet om att den inte var provkörd.

boxyzone skrev:
2249667 Dom fick inte prov köra min..
talade om att anledningen var att min försäkring inte gäller när någon annan kör den.. (vilket den inte gör)
och då skippade han det...
bågen gick igenom och fick ingen anmärkning i protokollet om att den inte var provkörd.

Bilprovningen har dock egna försäkringar som täcker när de anställda klantar sig så det går aldrig på din försäkring.

Boris JR skrev:
2249678 Bilprovningen har dock egna försäkringar som täcker när de anställda klantar sig så det går aldrig på din försäkring.

Det är möjligt.. men man vill ju ändå inte låta dom provköra.. crashar dom tar det ju två månader innan man har ny bågen eller ev. fått sin reparerad..
har en polare vars bil dom kvadda och det tog nästan 6 månader innan det var klart..

Offtopic men ändå...bes.mannen skulle prompt provköra kompisens rallybil som bestod av jävligt vassa grejer och en satans on/off-koppling. Efter 4 kärringstopp i rad sket han dock i provkörningen. :D

Zindelin skrev:
2249684 Jag är inte säker, men jag tror att man faktiskt måste låta de provköra hojen. :confused:
Klart att dom har rätt till det, du har bara det valet eller underkänd besiktning.
Hur skall man annars kontrollera motorcykelns bromsar?
Man kan inte köra den i bromsrullarna...
Bara att svälja och ta emot

riverrafter skrev:
2249726 Klart att dom har rätt till det, du har bara det valet eller underkänd besiktning.
Hur skall man annars kontrollera motorcykelns bromsar?
Man kan inte köra den i bromsrullarna...
Bara att svälja och ta emot

hur gör dom på vintern då det är drivor med snö ute? :confused:
och ja, hojen körs dit med ett släp! :va

Fick som svar att det är upp till bes.mannen/kvinnan att avgöra om det behövs eller inte.

Heh, undrar vad de skriver i protokollet om de klotar? :gnissla

Har varit 50/50 de gånger jag varit inne hos besiktningsgubbarna, en del har provat en del inte.

Fast alla hojar behandlas inte likadant.Det här året fick min mc rulla iväg ut på en industriraka och var borta i 7-8 minuter, medans några krompråmar och annat skit räckte det tydligen med att köra runt byggnaden som bilprovningen ligger i...

:va

Boris JR skrev:
2249666...och har man en cykel som är lite ovanligare än en retta så vill man kanske inte att någon klantskalle på besiktningen skall förstöra den.

Så om man har en "retta" som man lagt ner mkt tid och pengarpå, eller en helt "vanlig" retta så spelar det ingen roll om besiktningsmannen klotar och totalförstör den?

WTF, det är ju bara en retta....

Tyckte det va osmakligt skrivet, en retta kan va lika mkt värd för någon som en ducati desmosedici RR kan vara för någon annan...

Osmakligt!

Till topic, bara han skyndar sig så man får ut o köra igen så är det ok att han provkör den!

//Emanuel, (med en "retta" som det tydligen inte spelar ngn roll om man pajjar...)

Med de vanliga dussinhojarna man haft/har spelar det mindre roll men jag förstår de med speciella och svårkörda hojar med turbo mm.

Angående retta så finns det ju dussinet och de flesta har kanske nöjt sig med highpipe/miniblinkers och sådant finns ju att köpa lite här som där. Är det någon som svetsat och härjat, byggt turbo mm mm så fattar jag att man inte vill låna ut sin retta heller.

Jag har läst om en race katana som blev duktigt slaktad trots att ägaren påpekade att det inte var en lätt hoj att köra...

På min gamla falco blev det glapp till soppapumpen vid provkörningen. Besiktningsmannen fick leda den några 100 meter tillbaks... den blev dock godkänd :tummenupp

Be dom visa upp intyg på att de har en försäkring som gäller innan provkörning.

You brake you buy it.

//håkan

Gör som dom långgafflade HD-åkarna, besikta på vintern garanterat att dom inte provkör.

Manos_R1 skrev:
2250243 Så om man har en "retta" som man lagt ner mkt tid och pengar på, eller en helt "vanlig" retta så spelar det ingen roll om besiktningsmannen klotar och totalförstör den?

WTF, det är ju bara en retta....

Tyckte det va osmakligt skrivet, en retta kan va lika mkt värd för någon som en ducati desmosedici RR kan vara för någon annan...

Osmakligt!

Till topic, bara han skyndar sig så man får ut o köra igen så är det ok att han provkör den!

//Emanuel, (med en "retta" som det tydligen inte spelar ngn roll om man pajjar...)

Osmakligt var dagens modeord.......

Det har inget med vad motorcykeln är värd för individen att göra, killen som äger ett helt Ducatimuseum skulle nog inte sörja en WSBK 999a något jag skulle offra ett lillfinger för.
Skillnaden är att om man skrotar en retta (eller annan valfri dussincykel)
är det bara att gå till närmsta återförsäljare och vråla fixa, men där finns cyklar där det helt enkelt inte finns reservdelar utan vid en krasch får man nytillverka replikadelar och då är ju cykeln inte äkta längre utan just nytillverkad.

//Boris (med ett garage fullt av icke massproducerade cyklar)

Boris JR skrev:
2250720 Osmakligt var dagens modeord.......

Det har inget med vad motorcykeln är värd för individen att göra, killen som äger ett helt Ducatimuseum skulle nog inte sörja en WSBK 999a något jag skulle offra ett lillfinger för.
Skillnaden är att om man skrotar en retta (eller annan valfri dussincykel)
är det bara att gå till närmsta återförsäljare och vråla fixa, men där finns cyklar där det helt enkelt inte finns reservdelar utan vid en krasch får man nytillverka replikadelar och då är ju cykeln inte äkta längre utan just nytillverkad.

//Boris (med ett garage fullt av icke massproducerade cyklar)

Håller med till viss del, då man kan ha gjort egna lösningar och / eller tillverkat egna saker till hojjen så är den på sitt sätt "unik" och inte bara att skrika fixa. Visst att det i grund och botten är ex. en retta men kan fortfarande vara unik.

GeFeldz skrev:
2250111 Heh, undrar vad de skriver i protokollet om de klotar? :gnissla

Det beror på anledningen till att dom klotar. Är anledningen brister på cykeln så noteras dom (så även på bilar då flera polare på SBP har blandannat trampat sönder bromsrör m.m och detta noteras som brister). Är det inte fel på cykeln och dom klotar så betalar SBP's försäkring ut pengar till reparation/ny hoj/bil och du får ett vanligt protokoll...dom tar inte hänsyn till om dom har råkat haft sönder någonting eftersom deras jobb är att kontrollera brister för din och dina medtrafikaners säkerhet.
Kan dock inte påminna mig att polarna som dagligen sedan flera år tillbaka någonsin har klotat en hoj på provkörningen, har inte heller hört att någon annan på seras stationer har gjort detta så det ska nog vara ganska lugnt.

håkan skrev:
2250401 Be dom visa upp intyg på att de har en försäkring som gäller innan provkörning.

You brake you buy it.

//håkan
DOM HAR BRA FÖRSÄKRINGAR VA TRODDE DU?.KLOTAR DOM SÅ PRÖJSAR DOM

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...