Provkörning vid försäljning.

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Det är så att det idag kommer en kille som ska titta på min hoj som är ute till försäljning. Men jag har lite frågor som jag hoppas den samlade kunskapen på Sh kan hjälpa mig med.

Hur gör ni med pengar när någon ska prova er hoj? Tar ni betalt och lämnar sen ut nyckeln?

Vad händer om killen kommer med en postväxel? Kan jag ta den utan att han skriver över den på mig?

Hur säkrar er själva vid en ev crash av hojen? Använder ni någon form av kontrakt? Typ You break it, ypu buy it? Hur formulerar ni detta kontrakt?

Hojen är endast halvförsäkrad så jag är ju lite nojig.
Att kolla så killen har A-kort har jag naturligtvis tänkt på men finns det andra saker att tänka på som jag missat.

Tacksam för alla svar.

Jag vill inte skylta med min grinighet allt för mycket, men det finns många såna här trådar med gott om tips och råd ;)

Ang postväxeln så beror det på vem den är utställd till. Jag brukar ställa ut dom till mig själv och sedan överlåta den till säljaren. Det räcker med att man skriver överlåtes till <namn> (ev <persnr>) å en signatur på baksidan. Sak samma ur säkerhetssynpunkt eftersom vem som helst kan skriva det och göra "din" namnteckning, men då är den inte knuten till en given säljare om du inte vill köpa just den hojen. Men nu är du ju säljare, så är den inte utställd till dig så skriv en överlåtelse bara på baksidan :tummenupp

Det där är ju svårt men jag inbillar mig att man kan någolunda kan avgöra om det är en "schysst" kille efter att han tittat och klämt och det är dags för provkörning.

Postväxeln måste ha överlåtits till dig för att du ska kunna lösa in den, om det inte blir köp så kan det bli lite strul när han vill växla in den igen. Jag har gjort detta och det vart inte så struligt men dom påpekade att egentligen så är postväxeln överlåten och inte min men det gick bra ändå (?)

Annars så kommer han väl med bil antar jag? Ta leg, bilnyckel i pant?

När ja köpte min husa för nån vecka sen så var säljaren skönt avslappnad, frågade om han ville se kk men ville inte knappt se om ja hade a behörighet, men så är det också lite annan mentalitet utanför stan :)

Skriv ner hans personuppgifter alternativt ta ett kopia på hans körkort.

Var försiktig vid provkörningen. Finns gott om exempel på hur spekulanten försvunnit på motorcykeln. Det kan det uppstå problem med försäkringsbolaget även om motorcykeln är helförsäkrad i och med att man frivilligt lämnat ifrån sig den. Kan nog inte vara för försiktig, men givetvis bör du låta spekulanten provköra den. Du får lita på din magkänsla. Låt honom deponera en del av köpeskillingen som pant. Att han lämnar sin "flickvän", exklusiva klocka eller bilnycklarna skulle jag inte ge mycket för. Du har ingen större nytta av dem när det väl gäller. Känns det fel så tillåt ingen provkörning. Så enkelt är det.

Fråga spekulanten om du får ta en bild av denne brevid hojen, bilden erbjuder du dig att ta bort när ni är klara med varandra. Vill spekulanten inte det så skulle jag inte släppa iväg denne.

Överdrivet, tycker du kanske? Jag är inne på min sjunde hoj och har hittills inte blivit blåst!

Just postväxeln är inget problem för dig,när köparen skriver under den är den din.

Man kan skriva "överlåtes till" men det är inte nödvändigt för att få ut den,endast ett sätt att knyta den till dig.
Ring och kolla den,åk sen till banken och sätt in den på kontot ditt.

Räcker att han som tagit ut den skriver under,skulle det bli tjafs på banken vilket kan hända då de som sitter i kassan ofta är gamla uvar som "har jobbat här så länge så jag Vet hur det funkar" så be dom bara ringa till sin egen telefontjänst så dom får förklarat hur det funkar.

Vad gäller provkörningen så har du haft telekontakt förmodar jag,stämmer tel.nr. med den som ska kolla hojen och kan visa upp ett kk så har du ju en address om det skulle bli något strul,skriv bara något om att skador under provkörning betalas fullt ut av han som körde om du vill känna dig lite säkrare.

Pesonligen misstror jag alla som vid en affär endast har oreggade kontantkort eller hemligt nummer dom inte vill lämna ut,då får det bli någon annan.

Henrik

kollar körkort , kollar telefon nr om det går till den han påstår sig vara , sedan skulle inte jag släppa iväg han om det känns fel på något sätt , även fast man har hans bilnycklar , det behöver inte vara hans bil utan en som han har "lånat" . Köper dom hojen så får dom låna en dator och överföra pengarna till mitt konto .Har alltid fungerat :)

jag tog körkort + hoj/bilnycklarna i fordonet han kom med.

Helt rätt!

Jag brukar också få potentiella köparen att inse att provkörning är absolut sista momentet i affären, dvs vi ska vara överrens om pris och vi går igenom alla papper/servicebok osv o kollar allt sånt.

SEN när man är överrens och man säkerställt att personen i fråga har finans klar, ja DÅ snackar vi provkörning. Vill man bara ut o köra andras hojar kan man dra till Ava MC eller nåt :P

Jag är godtrogen! Klart han ska få köra om han vill... Hatar när man kommer å ska köpa något och inte får testköra utan att det blir ett jävla liv i luckan! Har inte hänt mig något än eller de säljare jag har köpt utav :D

Så vad gör ni om han klotar?

Nä, det bästa är att du skriver ett kontrakt, precis motsvarande vad en MC-butik gör. Där kan du också inkludera att personen i fråga måste punga ut om hojen skadas under provkörningen. Finns säkert färdiga mallar ni snabbt kan fylla i. Jag hade aldrig tagit den risk ni andra gör.

Som någon redan har sagt, provkörningen är det sista momentet. På snacket dessförinnan bör man ha kunnat avgöra om det är en kille/tjej man vill göra affärer med.

Körkort/bilnycklar (kanske inte ens hans egen bil) etc är värdelöst utan ett påskrivet kontrakt där det klart och tydligt står att vederbörande står för alla skador om han skulle klota under provkörningen. Vet att det är en del som vill ha köpeskillingen i handen innan provkörningen men lycka till med att få någon att gå med på det....:gnissla

Postväxel funkar om jag kan kolla med banken att den är äkta, vilket utesluter alla affärsuppgörelser på helger. I annat fall cash (vilket är ovanligt) eller banköverföring. Men grundregeln är ALLTID: inga pengar, ingen hoj.

Man skrämmer nog upp sig själv mer än man borde, med lite sunt förnuft tror jag man kommer långt.

Jag har alltid låtit folk provköra, det skulle jag ju själv kräva att få göra om jag skulle köpa.

Ta KK, postväxel och nyckel till bilen han/hon kom med - räcker fint för mig.

Köper dom hojen så får dom låna en dator och överföra pengarna till mitt konto

Precis. Detta fungerar klockrent. Finns det någon som INTE har internetbank nuförtiden...?

Jag brukar också få potentiella köparen att inse att provkörning är absolut sista momentet i affären, dvs vi ska vara överrens om pris och vi går igenom alla papper/servicebok osv o kollar allt sånt. SEN när man är överrens och man säkerställt att personen i fråga har finans klar, ja DÅ snackar vi provkörning. Vill man bara ut o köra andras hojar kan man dra till Ava MC eller nåt :P

:tummenupp

Last edited:
Intressant hur vi som riskerar livet på våra hojar och häckar på det enda forum jag känner till som har en minneslund för förolyckade medlemmar plötsligt blir så rädda för en sådan relativ struntsak att sälja ett fordon...

behåll hans flickvän, plånbok, och bil under ev. provkörning. . ..men skulle nog också vilja ha pengarna i handen helst. . . :)

Det är nog lämpligt att man uppger sina krav på telefon innan. Om krashkontrakt, cash i handen osv.
Kommer det någon som bara verkar sugen på provkörning direkt kan man ju dra öronen åt sig.
Jag personligen åker aldrig o tittar på nåt utan cash i fickan, utifall man måste slå till direkt.

Det är nog lämpligt att man uppger sina krav på telefon innan. Om krashkontrakt, cash i handen osv.
Kommer det någon som bara verkar sugen på provkörning direkt kan man ju dra öronen åt sig.
Jag personligen åker aldrig o tittar på nåt utan cash i fickan, utifall man måste slå till direkt.

Nu är hojen såld och den ska hämtas i helgen. Hur gör jag bäst med försäkringen? Jag har förvarnat fb att hojen ska säljas så de lovade att ha koll på försäkringen och avsluta den så fort de ser ägarbytet. Men det jag undrar är om killen som ska köpa hojen kan försäkra den på tex fredag och jag meddelar fb på måndag att den verkligen är såld.

i klartext är alltså min fråga.
Kan hojen vara försäkrad av 2 olika personer samtidigt.

Nu är hojen såld och den ska hämtas i helgen. Hur gör jag bäst med försäkringen? Jag har förvarnat fb att hojen ska säljas så de lovade att ha koll på försäkringen och avsluta den så fort de ser ägarbytet. Men det jag undrar är om killen som ska köpa hojen kan försäkra den på tex fredag och jag meddelar fb på måndag att den verkligen är såld.

i klartext är alltså min fråga.
Kan hojen vara försäkrad av 2 olika personer samtidigt.

Hojen avförsäkras automatiskt när ägarbytet går igenom.
Inget du behöver bekymra dig om. :tummenupp

Ja, hojjen kan vara försäkrad av två olika personer samtidigt vid ett ägarbyte.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph