Provkörning: street triple, fz8 och z800

Look2

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2012
Hoj
08 Yamaha FZ1
Någon som vet någon butik i Västmanland, eller inte så långt bort som har dessa 3 så man kan jämföra? Eller någon som iallafall har någon av dem så får man väl åka imellan dem och se.

Tror du måste ta dig till uppsala för tripplen iaf. Lelles är det som kränger dem. FZ8 lär du ha på Yamaha center i Västerås, såg iaf en 2 st när jag var där en 14 dagar sen :)

Blir så långt att åka. Hinner ju glöma hur den var. Men får kolla med Yamaha i västerås. Dock så tyckte jag att de var dyrare där än på de flesta andra ställen...

Kanske kan spara dig lite besvär och ge min lilla recension av de tre (provkörde dem allihop för sissådär en månad sedan och landade på fz8:an)

Street triplen är den som får dig att le. Konstant. Alltid. Har dessutom den lilla fördelen att får du för dig att byta prylar på den o mappa så kan du göra det själv med ett gratisprogram och en kabel du köper för 300 spänn på e-bay, inget powercommandertjolahoppsan behövs.

FZ8 är den lite mer "förnuftiga" med skittät växellåda som du går igenom på några sekunder, jag blir mer o mer förbannad på min som det knappt märks på varvräknarn vilken av de översta 3 växlarna jag använder på motorvägen. Helt klart skoj ändå, och sitsen gör att du kan känna dig som på en sporthoj på kurvigare vägar, dock är den inte helt bekväm för långturer, du bör ha ett arsle av stål.

z800:an kändes mycket svampigare och mer diffus än de båda andra (åtminstone det ex jag provkörde) vilket gjorde att den gick bort för mig efter ca 300 meter provkörning.

Jaga efter dem på blocket annars? De finns ju lite varstans tycker jag så det är ju bara att vara ärlig mot säljaren o säga att det står mellan dessa tre hojar och du vill se hur hans är att brumma runt lite på, eftersom just den verkade bland de vettigare av de som finns i krokarna.
Lycka till o hoppas du blir nöjd med ditt köp!

Edit: Det finns ex av fz8 hos handlare från 2011 med öhlinare bak och lite annat smått o gott, ett litet kitt de la till för att bli av med dem som på årets hojar kostar en bunt tusenlappar extra, varför inte en sprojtans ny lite uppkittad hoj för 15000 mindre bara för att den stått på ett lager o samlat damm i 2 år?

Är du i uppsala o kör traja på lelles så kan du ju bränna ner till mc-varuhuset o testa fz-8, följt av ava-ms o testa z800, åk tidigt lördag morgon så har du o göra resten av dan. Om du inte testar triumph i länna då, så slipper du uppsala helt.

Last edited:
Jag har en Street Triple -13 och min bror har en FZ8-N WGP -12 :)
Vad vill du veta?

Vill du ha en riktigt fin FZ8-S svart, välutrustad så vet jag en som är till salu.

@enrosabil
Så om triumphen var bäst, varför hamnade valet på fz8?
Jag har inga problem att köpa en begagnad, men känner mig tryggare med att göra det hos en handlare. Känns inte schysst att åka till någon som har en annons på blocket för att bara prova.

Tycker det är svårt, triumphen vinner nästan alla tester jag läst, men är på gränsen till dyr och jag tycker det verkar vara lite dåligt med cc i motorn.

Z800 är den som ser coolast ut, men det skulle tydligen inte vara så bekvämt för passagerare, vilket jag kommer att ha ibland.

Fz8 har ju fått lite kritik för dåliga dämpare och att den är ganska seg på låga varv, men i gengäld så kan man hitta den för ok pengar.

Har bara kört denna sommar på en gsx750, så man kanske inte skall köpa något nytt och för dyrt. Det går ju alltid att byta. :)

2wheeldrive
Vill bara veta vilken som är bäst. Svårare än så är inte min fråga. :)

Kan nämna att inte heller Street'en är så bekväm för passageraren, men jag skjutsar sällan och är helnöjd med min lilla Street.
Jag gick f.ö. från VFR 750f V4 till Street'ens lilla trepip och jag tycker inte det saknas några cc fast det kan ju även bero på att jag samtidigt tappade ca 30kg i vikt.

Kan nämna att inte heller Street'en är så bekväm för passageraren, men jag skjutsar sällan och är helnöjd med min lilla Street.
Jag gick f.ö. från VFR 750f V4 till Street'ens lilla trepip och jag tycker inte det saknas några cc fast det kan ju även bero på att jag samtidigt tappade ca 30kg i vikt.

Jag gick från 1000 cc till 675 när jag bytte från Z1000 till Street Triple R. 50 kg mindre hoj som är smidigare och mera lättsvängd med bättre bromsar fick jag också i bytet. Jag var absolut snabbare och bättre runt Knutstorp med Triplen!

@enrosabil
Jag har inga problem att köpa en begagnad, men känner mig tryggare med att göra det hos en handlare. Känns inte schysst att åka till någon som har en annons på blocket för att bara prova.

Tycker det är svårt, triumphen vinner nästan alla tester jag läst, men är på gränsen till dyr och jag tycker det verkar vara lite dåligt med cc i motorn.

Z800 är den som ser coolast ut, men det skulle tydligen inte vara så bekvämt för passagerare, vilket jag kommer att ha ibland.

Fz8 har ju fått lite kritik för dåliga dämpare och att den är ganska seg på låga varv, men i gengäld så kan man hitta den för ok pengar.

Har bara kört denna sommar på en gsx750, så man kanske inte skall köpa något nytt och för dyrt. Det går ju alltid att byta. :)

2wheeldrive
Vill bara veta vilken som är bäst. Svårare än så är inte min fråga. :)
Om du vill veta vilken som är bäst så kan jag säga att Triumphen alltid vinner testerna!
Det gäller inte bara i Sverige utan alla tester som finns på Youtube också.
Den är klart roligast och busigast att köra!
När det kommer till kvalité så är självklart Yamman bäst.

Edit: Det finns ex av fz8 hos handlare från 2011 med öhlinare bak och lite annat smått o gott, ett litet kitt de la till för att bli av med dem som på årets hojar kostar en bunt tusenlappar extra, varför inte en sprojtans ny lite uppkittad hoj för 15000 mindre bara för att den stått på ett lager o samlat damm i 2 år? Jag köpte en ny 2011 med Öhlins på Yamahacenter i helsingborg. Helnöjd. En Lagom hoj som e bra på mycket, men inte bäst. Effekten räcker till för att ha kul. Allt är ju relativt. Min premie Ca 4000 hel/hel.

@enrosabil

Fegade ur lite och gillade ABS, dessutom har jag fortf prövotid på körkortet, och jag tror det blir lite lättare att behålla det med fz8:an. Dessutom ska jag ut på långfärd om 1½ vecka, den är långt mer touringvänlig än streeten. Sadeln är iofs inte helt kul efter ett par timmar, men enklare att variera körställning lite på, lite mindre busig, man lider inte så enormt om man måste hamna på lite större väg en stund, och då jag köpte den med kåpa så går det att krypa ner bakom glaset om man ledsnar på fartvinden. Dessutom tjatade jag till mig packväskor och värmehandtag på köpet, så den blev ganska kittad för relativt lite pengar.

Street triplen har nog nästan mer pulver i motorn, jag tycker fz8 har schysst drag från botten men vaknar till lite mer vid 6000 varv, den har väldigt linjärt vridmoment men med ett litet hopp just vid 6000 varv där den kommer in i andra andningen.

Streeten är väl ganska jämn den med, men har en mycket busigare karaktär i motorn, och till viss del även i chassit.

Dessutom ger ett 3-1system och ny dämpare tillsammans med en ny mapp 115 hk i streeten, för samma effektökning behöver du slipon, filter, moddad luftburk, powercommander och någon som ska mappa den i bänk åt dig på fz8.

Vet en Street triple från -08 som är mappad o klar som är tänkt att gå till ett ganska bra pris om du är sugen.
Klotad, och sedan ihopbyggd igen av en kille som jobbar på triumph. den som jag provkörde :tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park