Provkörning NY sporthoj hos handlare?

Tror nog att många handlare försöker bedöma om folk är seriösa spekulanter eller bara vill provköra, och tror dom att man tillhör den andra kategorin så blir det kalla handen. :gnissla
 
Jag förstår inte hur man kan överleva med ett sådant agerande.

Om man skall göra en av sina större investeringar gissningsvis runt 135-150 pengar beroende på lull-lull så måste man väl kunna provköra och få en möjlighet att bilda sig en riktig uppfattning:va

Jag tycker som tidigare skrivet att du skall åka till U Väsby och köra den nya CBR 1000RR ( den vit/svarta är uberklass )

Lycka till :tummenupp
 
Jag provkörde en kawa förra veckan hos Hörbergs i lödde, och
det var minsann inga problem. Bara trevliga killar där.

De är kanon på Hörbergs. Innan min ekonomi dalade så tänkte jag köpa en demokörd ZZR 1400. Inga problem alls att få till en provkörning. När jag kom tillbaka var säljaren borta, men då kom det en annan anställd och frågade om jag ville prova nå´n annan hoj under tiden min säljare var väck. Fuck yeah! Det är till att vara serviceinriktad.
 
Troligtvis säljer de alla sina hojjar ändå och har fullt på verkstan utan att behöva vara trevliga och ha bra service. Inte förrän kunderna börjar kräva det kommer det bli ändring. Så enda sättet att få alla med tråkig attityd att ändra sig är ju att sluta ge dem pengar. Sen en vacker dag...kanske...blir det bättre...eller tänk om det blev bra.
 
Samma med Yamaha center Haninge. Glöm att provköra R1/R6. Det var kul att glida förbi där senare och säga tjena till säljaren på nya firebladen.
 
Tror nog att många handlare försöker bedöma om folk är seriösa spekulanter eller bara vill provköra, och tror dom att man tillhör den andra kategorin så blir det kalla handen. :gnissla


Japp! Förmodligen är det så :arsele

Å andra sidan så skulle jag, OM jag skulle köpa en HELT NY hoj inte vilja köpa en motorcykel, som några spekulanter - oavsett hur seriösa deras avsikter varit - varit ute och snytit ur på 1:an 2:an och 3:an :tungan

(eller föralldel en ny eller nästan ny hoj där ALLA i personalen skruvat ur hastighetsmätaren och tagit hojen hem från jobbet..) :huvet

Alltså måste affären "offra" en ny mc som sedan blir en "demo" cykel, och som de därmed tvingas sälja lite billigare.

Vad det gäller risken för kracher; Tja, en krachad cykel är också en såld cykel :D

/ M
 
Det brukar ju aldrig vara något problem att få prova hojar på AVA. De rullade ut en sprillans Ducce för att en kund skulle få prova sist jag var där.
 
Varför fegar ni för att säga namnet?

Kanske för det står i reglerna för SH-forumet att man inte ska hänga ut företag eller privatpersoner med namn?

När jag ändå skriver här, är det nån som har erfarenhet av att få lånehoj vid service?

Ska göra 2400-servicen på min honda i sommar och då vore det ju najs om man kunde få "provköra" nån hoj en dag medans dom mekar med min.
 
Last edited:
Jag förstår inte vad det är man ska testa.
En ny literhoj av rang går som fan, lita på det eller lev i ovisshet.
Även äldre hojar är nonsens att provköra om det inte handlar om att bedöma funktionalitet och skick.

Men man kan tycka att handlarna ska ha en demohoj, vilket oftast har också. Vad den är till för begriper jag inte.

Det är precis som när man går på bilmässa och det sitter något fån och provsitter en fRäSiG bil, vad är syftet?
 
Jag förstår inte vad det är man ska testa.
En ny literhoj av rang går som fan, lita på det eller lev i ovisshet.
Även äldre hojar är nonsens att provköra om det inte handlar om att bedöma funktionalitet och skick.

Men man kan tycka att handlarna ska ha en demohoj, vilket oftast har också. Vad den är till för begriper jag inte.

Det är precis som när man går på bilmässa och det sitter något fån och provsitter en fRäSiG bil, vad är syftet?

Det beror väl på om man köper en hoj för att det är den fRäSiGaste på marknaden, eller om man vill ha en hoj som man trivs med. Givetvis kan båda dessa faktorer stämma direkt, men alla hojar passar inte alla förare. Vi är formade på olika sätt, och körställningen kanske inte passar på hojen man vill ha. Detta får man en indikation på under en provtur, inte om man bara tittar på vad tuffa killarna på internet säger är den freCkaste hojen just nu.

Detta gäller även bilar, en provsittning på en mässa kan ge en snabb indikation på om man får plats bakom ratten.

:pannkyss
 
Måste bara berätta om min upplevelse av provkörning när jag titta på nya hoj förra sommaren.. Var till en Honda Handlare i Södertälje.. Vi disskutera hojar fram o tillbaka och kom fram till att jag borde låna hem en hoj under helgen så jag fick testa den ordentligt.. sen efter helgen var jag in och vi diskutera kåpor VS kåplöst.. och vips så fick jag nycklarna till en hoj som var helt motsatsen till den jag provkörde, och den låna jag hem några dagar.. Kan säga att det var grym service och aldrig varit med om att det var ok att låna hem en hoj... Kan tillägga att jag köpte min hoj där :)
 
Det beror väl på om man köper en hoj för att det är den fRäSiGaste på marknaden, eller om man vill ha en hoj som man trivs med. Givetvis kan båda dessa faktorer stämma direkt, men alla hojar passar inte alla förare. Vi är formade på olika sätt, och körställningen kanske inte passar på hojen man vill ha. Detta får man en indikation på under en provtur, inte om man bara tittar på vad tuffa killarna på internet säger är den freCkaste hojen just nu.

Detta gäller även bilar, en provsittning på en mässa kan ge en snabb indikation på om man får plats bakom ratten.

:pannkyss

Jag håller som du kanske kan gissa inte med alls.
En ny literhoj köper man för att just ha den fräckaste (dvs roligaste) hojen, man sitter dåligt alla R-hojar och alla går som fan.
Jag är själv 197cm och 100,22kg (stenhård muskelmassa, inte alls sambofet som Triggerhappy sprider ut) så jag sitter alltså sämre än de flesta på R-hoj och vet vad jag pratar om och vidhåller att finns ingen anlednign att provköra ur det hänseendet.
 
Jag håller som du kanske kan gissa inte med alls.
En ny literhoj köper man för att just ha den fräckaste (dvs roligaste) hojen, man sitter dåligt alla R-hojar och alla går som fan.
Jag är själv 197cm och 100,22kg (stenhård muskelmassa, inte alls sambofet som Triggerhappy sprider ut) så jag sitter alltså sämre än de flesta på R-hoj och vet vad jag pratar om och vidhåller att finns ingen anlednign att provköra ur det hänseendet.

Du sitter väl kasst på de flesta R-hojarna då kan jag tänka, med tanke på din längd. Kör man sen heller inga långturer finns det kanske ingen större anledning att testa. Men vad som funkar för dig gäller kanske inte för andra. Man får se till lite fler än bara sig själv :)
 
Dom flesta har gissat rätt butik :)

Som sagt blir det ingen provkörning så blir det inge köp, personen i fråga var inte otrevlig men om jag ska lägga 130papp på en hoj så vill jag gärna känna på den.
 
Att folk forfarande går till den där skitbutiken!!! Trodde alla i Sthlm visste hur odugliga dom är på allt ifrån försäljning till service
 
Svar till ulflj :
Lämnade in min R1:a på service hos Yamahacenter i sundsvall och där kom försäljaren med nyckeln till en ny fz1 ( innan jag ens hann fråga ) som han undrade om jag ville låna medans de servade och bytte kåpor på min.
Jag hade den i ca 5 timmar och där finns de då inget att klaga på va de gäller personalen och bemötandet .........
 
Håller med om att just AVA förmodligen är den sämsta butiken i världen vad gäller service och kunnande. (dock finns det några i personalen som är bra, men som förmodligen är kuvade under en tuff ledning).

Men det borde inta vara svårt att få låna en hoj där.
Fördelen med en auktoriserad handlare är ju att dom får köpa in demohojjar billigt i början av sommaren för att sen låna ut till kunder. Och sen kan dom sälja dom som demo hojj till inköpspris i slutet av sommaren och samtidigt betala fakturan på dom. För det brukar vara extra lång betalningstid på dom hojjarna för handlaren.

Och det är den servicen och några broschyrer ni betalar 10 - 30.000kr extra för när ni köper från auktoriserad handel i stället för hos parallelimportörer.

För ni vet väll att det inte finns några svensktillverkade japanska hojjar.
Alla är importerade med samma EU-krav.
 
För min egen del så ska jag ut å prova nya hojar i aktuellt område då jag planerar byta. Ska bli intressant å se vilket bemötande jag får. Ingen provkörning = ingen service = ingen såld hoj eller övrig utr. Blir att se det som en enmansutredning på servicenivån helt enkelt....

@Eskilsson: inte så många som parallelar längre, tycker många handlare försvunnit?
 
Provköra cross?

Hur är det med crossar? då dom inte är reggade får man ju inte köra dom på väg eller så, hur ska man då få provköra hojen? Lite sugen själv på att provköra 09:ans modell lite senare i år av Honda crf 250 och KTM sx-f 450:)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top