Provkörd : BMW 1200 GS Adventure

kjellf skrev:
2335004Jag skulle aldrig köpa en begagnad BMW, de är inte prisvärda.
KjellF
Jo, det är dom om man köper en nästan ny! Jag gav 140.000kr för min K1200S - den hade gått 380mil och var fullutrustad (ESA, väskor, larm). Skulle ha kostat över 170.000kr ny!

Det tycker jag var prisvärd!

jomo skrev:
2340198 Jag beställde min i slutet på maj och fick leverans 13 juli. Det var samma tid som lovat och även samma som i Segeltorp

Tydligen så får de största återförsäljarna extra tilldelning av hojar ibland av BMW. Jag vet att Solna fått extra tilldelning av 1200GS och därför har rätt korta lev. tider på dem just nu, men jag vet inte om det även gäller Adv.

Åker till solna idag och kollar.. Segeltorp lovade iof. 3-4 veckor men det kan ju ändras om dom tror man är en köpare eller ej. Är ju rätt van med säljare som inte vill prata med mig i tron om att man inte har pengar.. Irreterande som satan :mad:

Nu var man i solna och tittade, riktigt trevlig säljare där.. beställde preliminärt en Adv. får klartecken från banken imorn så vi fixade bara pappersarbetet så jag kunde ringa och ge ett klartecken imorn om det blir av eller ej..

leveranstid.... denna vecka ;)

Dom hade tydligen 2 stycken "över" för dom hade beställt några extra vid förra leveransen, nästa gång man kunde få en adv. var i slutet av september sa han.. nu hoppas jag banken inte krånglar.. :banana

Fick för första gången se en vanlig GS bredvid en Adv. i verkligheten, nu förstår jag verkligen varför vissa kallar den motorcyklarnas hummer :) vicken bjässe

Tyckte inte den va så tung heller, torrvikten var enligt säljaren 225 kg

Lite mer om den här hojjen. För det första har jag inte hämtat min ännu, eftersom jag varit ute och kört i Asien.

Jag körde min 650 Dakar, men med på resan fanns även tre 3st 1200 GS Adventure. Dakaren passade mig bra eftersom jag betraktar mig som rookie på grus. 1200:an hade varit för stor och tung för mig, iaf i början av resan då jag fortfarande var för orutinerad. Ungefär 5-10% av sträckan gick på riktigt dåliga vägar eller inga alls, och samtliga 1200-förare klarade detta med galans. Mot slutet av resan (Khazakstan-Sthlm) var jag bra avis på de med större hojjar. Ska man sluka mil så ska man inte göra det på en Dakar med liten vindruta och lite halvslö motor, utan på en stor bekväm GS.

För att summera mina intryck av 1200:an så har jag sett med egna ögon att den tar sig fram utan problem i riktigt eländig terräng. Det går sakta, men det går!

jomo skrev:
Inga vibrationer, mer bromsar, mer prestanda, mer ALLT! 1200:an är den perfekta hojen

menar du 1200 eller 1200 adventure, provade en GS1200 men blev förvånad över vibrationerna i handtagen på en så modern hoj..., om jag minns rätt.

har adv mindre vibrationer?

Starstriker skrev:
Tänk dig att kunna köra 60-70 mil innan det är dax att tanka.

i vilken hastighet då? misstänker att även de drar soppa om gasar

någon som vet vad en Ducati Multistrada drar i soppa?

Last edited:
bmw provkörd

provkörde en nyligen o blev mkt.besviken.
mest på vibrationerna o sittställningen
jag hade nog väldigt stora förväntningar efter alla lovord hojen fått.
nej sporthoj skare va, kul även på grus.
tricky dick

KGK skrev:
2489637 menar du 1200 eller 1200 adventure, provade en GS1200 men blev förvånad över vibrationerna i handtagen på en så modern hoj..., om jag minns rätt.

har adv mindre vibrationer?

i vilken hastighet då? misstänker att även de drar soppa om gasar
någon som vet vad en Ducati Multistrada drar i soppa?

1200GS och 1200GSA är i princip samma hoj, men GSAn har större tank, högre ruta, längre fjädringsväg och lite annat lull-lull. Jag har kört GSA i 300 mil i Norge och jag stördes aldrig av vibrationer. Visst, på något varvtal kanske det vibrerade lite, men man kan ju växla om man störs. Jag stördes iaf inte.

Båda modellerna drar ca 0,5 liter/mil vid blandad körning. Det är inga R-maskiner som sagt, men kör man i laglig hastighet hamnar man kring 0,5 liter milen.

På tal om bränsleförbrukning impade min Dakar stort under resan, den drog sällan mer än 0,35l/mil, även när man inte bara låg och puttrade. Drog den mer var det för att jag körde på lågoktanigt bränsle, men skillnaden var marginell.

Långfärds-grusköra is the shit, jag är grymt avis på er med nya Adventuren, vilken MC-porr! Körde dryga 200 mil grus/skog med min XR i somras i Norge och det gick, men 90% av tiden fick jag stå upp och köra och det var inte enbart för att jag gillar att stå när jag kör offroad utan även för att jag hade träsmak av rang :).

Ni som köpt 1200 GSA:n, har ni testat nya KTM 990 Adventure? Jag provkörde den i somras och gillade den skarpt men har inte provkört GSA:n (bara "vanliga" GS:en). Hur står sig dom i konkurrens med varandra prismässigt, viktmässigt, prestandamässigt och så? Båda hojarna skriker ju hårdrock lång väg, frågan är vilken som är mest macho?

En annan fråga är ju också hur dessa två mer långfärdskittade hojar står sig mot HP2:an respektive 950 Superenduron, hur resonerade ni när ni valde GSA:n framför t.ex HP2:n (som iofs är ett par snäpp dyrare).

Plåtniklas skrev:
2489811

(Ja, jag har haft en..)
Snart börjar det bli lättare för dig att räkna upp vilka hojar du inte haft :). Är det inte dags att byta snart igen? ;)

sgtpepper skrev:
2489815 Snart börjar det bli lättare för dig att räkna upp vilka hojar du inte haft :). Är det inte dags att byta snart igen? ;)

Vaddå?

DR600
Africa Twin
GSXR 750
BMW R1100S
TC 610
ZX9R
KTM 950
Ducati 748
Yamaha MT03
RSV Mille

..allt detta på.. 6 år. :näsblod

Starstriker skrev:
Visst, på något varvtal kanske det vibrerade lite, men man kan ju växla om man störs. Jag stördes iaf inte.

Får väl testa igen, KTM har några intressanta också fast borde vara lite mer grusväg då, uppe i norr är de perfekta på de knöliga vägarna, man kan typ göra double-jump på E4:an med såna hojar :brynad

bomshaka skrev:
2489737 provkörde en nyligen o blev mkt.besviken.
mest på vibrationerna o sittställningen
jag hade nog väldigt stora förväntningar efter alla lovord hojen fått.

var nog samma som hände mig, Super Teneré går mycket bra med tanken på att den är så mycket äldre, skulle Yamaha uppgraderat hojen genom åren så hade den varit en vinnare

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...