Provkörd : BMW 1200 GS Adventure

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Fick tillfälle att köra nya BMW 1200 GSA idag. Fullkittad. Hann dock bara prova den på asfalt.

Ska fatta mig kort: MYCKET potent. Hög "vill ha"-faktor!

ah, såg "long way round" med Ewan Mcgregor där de körde r1150gs.
-Har alltid trott att de skulle vara känsliga för marksyning med de utstickande cylindrarna men efter att ha sett hur de behandlade dem har jag ändrat uppfattning. Vill ha, nån gång...

Starstriker skrev:
2072860 Fick tillfälle att köra nya BMW 1200 GSA idag. Fullkittad. Hann dock bara prova den på asfalt.

Skriv gärna mer hur provturen var.
Hur är den jämfört med vanliga GS1200:n?

Den är högre och lite råare i sin framtoning. Längre fjädringsväg och högre vindruta. Massor med utrustning följer med som standard. Tänk dig att kunna köra 60-70 mil innan det är dax att tanka. 143000 är mycket pengar för en hoj, men det är bara dyrt om det inte är prisvärt...... och i det här fallet är det prisvärt!

Jag har beställt en nu =)

Starstriker skrev:
2154739 Den är högre och lite råare i sin framtoning. Längre fjädringsväg och högre vindruta. Massor med utrustning följer med som standard. Tänk dig att kunna köra 60-70 mil innan det är dax att tanka. 143000 är mycket pengar för en hoj, men det är bara dyrt om det inte är prisvärt...... och i det här fallet är det prisvärt!

Jag har beställt en nu =)

Grattis! :tummenupp

Xyron skrev:

Det finns fler lyckliga!
Imgp0852.jpg

450 Nm/1450, 86 Nm/5800, 115 Nm/5500

hälsar
/Rune

Jag provkörde en sådan när jag skulle köpa hoj. Känslan var rätt okej faktiskt, dock tycker jag den kändes lite halvslö i synnerhet på högre växlar.

Starstriker skrev:
2072860 Fick tillfälle att köra nya BMW 1200 GSA idag. Fullkittad. Hann dock bara prova den på asfalt.

Grattis! Har precis (idag) gjort 100-milaservicen på min nya "vanliga" 1200gs. ADV-modellen var lite väl stor för mina 174 centimeter.. Har precis som du haft en "lill-gs" (OK du har en lill-gs-adv, men ändå) och jag måste säga att den nya hojen har allt som den förra saknade. Inga vibrationer, mer bromsar, mer prestanda, mer ALLT! 1200:an är den perfekta hojen för mig, den har alla fördelar som 650gs hade (ABS, värmehandtag, centralstöd) samt att den har minst lika mycket prestanda som tidigare japsar jag haft. Dessutom slipper jag smörja kedja!:yoparty

Jag är Meganöjd, hoppas du gillar bumsen lika mycket som jag gör.

Till sist: Jo, det ÄR en sporthoj! Jag kör den så i alla fall!

bmw gör coola hojar. men deras "offroad" verkar stor och klumpig och tung, är den det?

Starstriker skrev:
2154739143000 är mycket pengar för en hoj

Jo dyr i inköpspris är den, men den har en väldigt förmånlig försäkring. Var det inte ca 4000 :- för helförsäkring ett år?

Tittar själv på att byta upp mig till en... Någon som vet lite hur andra handsvärdet ligget på bmws hojar? är det katastrofalt eller ligger dom bra i pris? Samt vad ligger service osv. på bmws hojar?

Får åka imorn och kolla på en... mycket pengar som ska ut isf. och inga beggade verkar finnas heller.. Försäkringen gör ju att man inte har så många att välja mellan.. 3200:-/hel år e tokigt bra för mig

Här kommer mina svar på några frågor längre upp i texten.

Andrahandvärdet på BMW är MYCKET högt. Det är väl bara HD som kan konkurrera i den sporten. Jag skulle aldrig köpa en begagnad BMW, de är inte prisvärda.

Alla BMWs modeller utom GSarna är tunga om man jämför med konkurrenterna. GSen är tung om man jämför med sporthojar men den är LÄTT om man jämför med Africa Twin, Varadero, Tiger, stora DR etc. KTMs Adventure är lite lättare än den vanliga GSen men då har ju BMW sin HP2 bara väger 199 kg fulltankad (kollat av en tidning men jag kommer inte ihåg vilken det var).

Servicen på BMW är inte dyrare än för något annat märke, det är kanske t o m billigare. Jag har betalt ca 3500 kr för bägge mina två 1000-mila.

Det är svårt att hitta en hoj som är billigare i drift än en BMW (oavsett modell) och du hittar definitivt ingen lika skojig hoj som en GS. GSen matchar sporthojar på allt utom bana. Jag vet för det är många på sporthoj som har fått se min rygg och det både på krokväg och gokartbana. Ett ytterligare plus med GSen är att det är en underbar hoj för lite grusbus.

KjellF

reddevil skrev:
2333890 Tittar själv på att byta upp mig till en... Någon som vet lite hur andra handsvärdet ligget på bmws hojar? är det katastrofalt eller ligger dom bra i pris? Samt vad ligger service osv. på bmws hojar?

Får åka imorn och kolla på en... mycket pengar som ska ut isf. och inga beggade verkar finnas heller.. Försäkringen gör ju att man inte har så många att välja mellan.. 3200:-/hel år e tokigt bra för mig

Ett tips till dig är att köpa hojen ute i landet. Varken BMW Solna eller BMW Segeltorp tillhör topparna inom kategorin bra butiker.

KjellF

Last edited:
Homo skrev:
2332500 bmw gör coola hojar. men deras "offroad" verkar stor och klumpig och tung, är den det?

Jag tycker inte den är stor och klumpig alls. Är bara 174 cm lång men har inga problem alls med vare sig vikt eller storlek. Direkt man kommit på rull så har hojen en balans som bara matchas av min tidigare F650gs. Dessutom är den faktiskt väldigt lättsvängd och stabil även i fart.

Själv åker jag mycket på små roslagsvägar med mycket potthål och tjälskott och jag tror knappast det finns någon snabbare standardmaskin på dessa vägar! Vridet är kanon på låga och mellanhöga varv samtidigt som den är riktigt stabil under nerlägg trots ojämnheter i vägen. På tidigare hojar jag haft (som tex Hornet 600 och FZ6-S) kändes det som om man "studsade" ur linjen direkt vid ojämnheter, nu går det som på räls. JAG är i alla fall betydligt snabbare på krokvägarna med den här maskinen. I synnerhet på grus...:3freak

kjellf skrev:
2335004 Här kommer mina svar på några frågor längre upp i texten.

Andrahandvärdet på BMW är MYCKET högt. Det är väl bara HD som kan konkurrera i den sporten. Jag skulle aldrig köpa en begagnad BMW, de är inte prisvärda.

Alla BMWs modeller utom GSarna är tunga om man jämför med konkurrenterna. GSen är tung om man jämför med sporthojar men den är LÄTT om man jämför med Africa Twin, Varadero, Tiger, stora DR etc. KTMs Adventure är lite lättare än den vanliga GSen men då har ju BMW sin HP2 bara väger 199 kg fulltankad (kollat av en tidning men jag kommer inte ihåg vilken det var).

Servicen på BMW är inte dyrare än för något annat märke, det är kanske t o m billigare. Jag har betalt ca 3500 kr för bägge mina två 1000-mila.

Det är svårt att hitta en hoj som är billigare i drift än en BMW (oavsett modell) och du hittar definitivt ingen lika skojig hoj som en GS. GSen matchar sporthojar på allt utom bana. Jag vet för det är många på sporthoj som har fått se min rygg och det både på krokväg och gokartbana. Ett ytterligare plus med GSen är att det är en underbar hoj för lite grusbus.

KjellF

Ett tips till dig är att köpa hojen ute i landet. Varken BMW Solna eller BMW Segeltorp tillhör topparna inom kategorin bra butiker.

KjellF

Jasså.. Jo jag var ute efter R 1200 GS Adv. och tänkte beställa i veckan nu, bor närmast segeltorp så var där och provkörde, eftersom jag är så ung (24) så får man aldrig respons hos en bilfirma så det var inget ovanligt där, ungefär som alla andra, fast tyckte dom kunde ovanligt lite om MC, säljaren jag pratade med berättade mest om hojen via pappret och inte ur eget perspektiv, lite trist..

Vad gör segeltorp dåliga då? lite nyfiken då det vore enklast för mig att handla där då jag har 1-2 min med hoj dit.

Jag köpte till slut min hoj i Solna. Först var jag i Segeltorp men jag tyckte som så många andra att de verkade väldigt fokuserade på bilarna och att hojarna bara var något de sålde för att de var tvungna.

Jag har, hittills i alla fall, bara gott att säga om BMW Solna, både vad gäller service och försäljning.

jomo skrev:
2339586 Jag köpte till slut min hoj i Solna. Först var jag i Segeltorp men jag tyckte som så många andra att de verkade väldigt fokuserade på bilarna och att hojarna bara var något de sålde för att de var tvungna.

Jag har, hittills i alla fall, bara gott att säga om BMW Solna, både vad gäller service och försäljning.

Så jag kände oxå när jag var där i segeltorp för att provköra hoj.. Kanske ska ta och åka till Solna istället då, är ju inte så farligt långt dit..

Va fick ni för leveranstid? hatar leveranstider vill ju ha nu nu nu nu :rolleyes:

reddevil skrev:
2339780Va fick ni för leveranstid? hatar leveranstider vill ju ha nu nu nu nu :rolleyes:

Vill du ha snabb leverans så bör du undvika Segeltorp. Beställde hojen i slutet av april och väntar fortfarande på väskorna...

De har ingen som helst koll på uppföljning av order. Sista gången jag frågade när hojen skulle dyka upp så fick jag inget vettigt svar... I själva verket var den på leveranskontroll hos bmw. Kunde hämta den nästa dag. Räkna inte med att få några vettiga besked i förväg. De verkar snarare planera saker efter modellen: "Oj... Dök det upp en ny hoj idag? Vems kan den vara?"

Droppen var väl att jag själv var tvungen att påtala att de glömt att meddela ägarbyte för hojen jag lämnade i inbyte (hade gått två veckor...). Kanske överflödigt att tilllägga, men det är ytterst osannolikt att jag vänder mig till dem nästa gång jag skall köpa ny hoj eller bil.

/Martin

reddevil skrev:
2339780 Så jag kände oxå när jag var där i segeltorp för att provköra hoj.. Kanske ska ta och åka till Solna istället då, är ju inte så farligt långt dit..

Va fick ni för leveranstid? hatar leveranstider vill ju ha nu nu nu nu :rolleyes:

Jag beställde min i slutet på maj och fick leverans 13 juli. Det var samma tid som lovat och även samma som i Segeltorp

Tydligen så får de största återförsäljarna extra tilldelning av hojar ibland av BMW. Jag vet att Solna fått extra tilldelning av 1200GS och därför har rätt korta lev. tider på dem just nu, men jag vet inte om det även gäller Adv.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT