provköra sporthoj

kle1991 skrev:
Varför inte ringa på några privatannonser, och åka runt o provköra o skaffa sig lite referenser, men man bör ju låta lite intresserad av hojjen, inte bara fråga om man får prova..om de är rädda att man skall sticka, så legitimera dig be han skriva upp uppgifterna lämna bilen eller dyl i pant så länge eller erbjud han bönpallen...

:finger

Har inte mc-handlarna någon form av försäkring? Att den som provkör får betala självrisken om man klotar? Har för mig att det är så här nere iaf..

bagerah skrev:
jag knatade in på hd här i gbg och förklarade att jag var intresserad ev en buell xb9s... snacka en stund med snubben och blev sedan erbjuden en provkörning. Utan att behöva fråga. mycket trevlig stil på det hela taget. man kan ju vänta sig annat när det stannar en supermotard utanför och dun unga föraren vill ut å åka på en 100000 kronors maskin.

Håller helt och hållet med! Alla på HD affären i GBG är grymmt bra! (OBS! Nu menar jag den på friggagatan och inte tjock huvuden på Hd shoppen i Mölndal :kocko ). Var också inne där och kikade för några år sedan och det slutade med att jag åkte hem på en sportster :tungan Som jag visseligen bara hade några månader för att den igenkligen var skit tråkig :rolleyes: Men även nu när jag kikar in och kör andra märken så är dom precis lika trevliga mot mig som innan. "Vill du prova V-rodden? Vi har ett exemplar här. Va, hur länge du kan köra. Tja, vi stänger kl sex så någon gång då blir väll bra om du är tillbaka" :tummenupp

När jag köpte min R6:a var det inga problem med provkörning. Jag hade pratat med Carlbark på telefon samt varit där en gång tidigare och visat intresse för just en R6:a, kom dit på min Thundercat och vi bytte nycklar och de tog mitt körkort i pant. Under tiden jag provkörde kollade de på min hoj för att se vad de kunde betala för ett inbyte. Sen tog det 10 min och vi var överrens, snabbt, smidigt och proffsigt. :tummenupp

Mycket beror säkert på hur säljaren uppfattar den som vill provköra.

Brukar väl inte vara några problem om inte hojen du vill köra e splajs ny.
Då vill dom kanske inte släppa ut den.

bernie99se skrev:
Har inte mc-handlarna någon form av försäkring? Att den som provkör får betala självrisken om man klotar? Har för mig att det är så här nere iaf..

Visst finns det försäkringar som täcker om man kraschar en cykel. Var dock inte det som den här tråden handlade om...

m3jonas skrev:
Visst finns det försäkringar som täcker om man kraschar en cykel. Var dock inte det som den här tråden handlade om...
detta var några år sedan men en polare skulle prov köra en Audi modell fet.. självrisken låg på 7K när man prov kör bilar tydligen hos många handlare..

jaques lueder skrev:
Tänkte provköra en Fireblade idag hos McVaruhuset, men fick blankt nej.
- Vi tillåter inte provkörning av sporthojar.
Hur ska man veta vad man vill ha om man inte får prova ?
Någon som vet om någon handlare där man får provköra?

Ville bara tillägga att det är skillnad på att inte få provköra och att inte ha möjlighet!
Jag jobbar på mc-varuhuset och vet ju givetvis att vi inte HAR nån demo på nya firebladen. Hade vi haft någon så hade man ju självklart fått prova den, det är ju därför det finns demohojar.
Har svårt att tänka mig att nån skulle sagt "vi tillåter inte provkörning av sporthojar".

Ett tips är att kolla på hondas hemsida, där står det vilka handlare som har har vad.

Lundh skrev:
Ville bara tillägga att det är skillnad på att inte få provköra och att inte ha möjlighet!
Jag jobbar på mc-varuhuset och vet ju givetvis att vi inte HAR nån demo på nya firebladen. Hade vi haft någon så hade man ju självklart fått prova den, det är ju därför det finns demohojar.
Har svårt att tänka mig att nån skulle sagt "vi tillåter inte provkörning av sporthojar".

Ett tips är att kolla på hondas hemsida, där står det vilka handlare som har har vad.
är inte firebladen är rätt poppis hoj? ja tycker den är coolast av alla sporthojar.. iaf till saken.. är det inte en populär hoj? många som vill provköra? kanske ska försöka få fram ett demo ex som kunder kan provköra innan ett seriöst köp går igenom :) eller är det honda som tillhanda håller med demo ex?

erik skrev:
När jag köpte min R6:a var det inga problem med provkörning. Jag hade pratat med Carlbark på telefon samt varit där en gång tidigare och visat intresse för just en R6:a, kom dit på min Thundercat och vi bytte nycklar och de tog mitt körkort i pant. Under tiden jag provkörde kollade de på min hoj för att se vad de kunde betala för ett inbyte. Sen tog det 10 min och vi var överrens, snabbt, smidigt och proffsigt. :tummenupp

Mycket beror säkert på hur säljaren uppfattar den som vill provköra.

Att man själv kommer åkande på egen hoj är nog ett plus om försäljaren inte känner en sedan tidigare.

wdac skrev:
är inte firebladen är rätt poppis hoj? ja tycker den är coolast av alla sporthojar.. iaf till saken.. är det inte en populär hoj? många som vill provköra? kanske ska försöka få fram ett demo ex som kunder kan provköra innan ett seriöst köp går igenom :) eller är det honda som tillhanda håller med demo ex?

Eftersom jag är kollega till Lundh och mao jobbar på MC-Varuhuset så passar jag på att svara på denna fråga. Visst är CBR1000RR en skitcool hoj. Men tyvärr så säljer den inte tillräckligt bra i denna stad för att det ska vara lönt att ha en cykel som democykel. Det är omöjligt att ha en democykel av varje modell.
Democyklarna köps eller leasas av handlarna från generalagenten. Dvs Det är inte Honda själva som står för democyklarna. Om så vore fallet skulle vi garanterat ha democyklar av alla roliga modeller... ;)

Last edited:
Vill inte kissa ner Mc-varuhuset. Ni har varit enkla att ha att göra med (till skillnad från 3bokstäver) när jag handlat lite prylar.
Jag citerar: Vi har inget demo ex av firebladen, men generellt så har vi ingen provkörning av sporthojar.
Det finns några hojar jag måste provåka innan jag bestämmer mig och Firebladen är en av dom. Provkörning löser sig, får fråga min brors kompis i Jkpg.

Lundh skrev:

Lundh skrev:

Säg som det är, era säljare har redan vurpat ert demo-ex :rolleyes: :D

Saxat från Hondas hemsida:

Nya CBR1000RR Fireblade så nära du kan komma en RC211V. Övertyga dig själv genom ett besök hos din Hondahandlare.
Färger: röd, svart, vit
Typ: sport
Årsmodell: 2004
Ca pris "på gatan": 129 900 SEK

PROVKÖRNING:

Lelles MC-Import, Uppsala
Ahlqvist Motorcyklar AB, Västra Frölunda
HONDA MC Center, WBM, Ödåkra

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!