Dilemma. Tur. Drygt
Har också funderat en del och det är svårt att veta hur omständig och "besvärlig" man skall vara mot en kund.
Lite benna i tanken är bra.
En kompis som åker mc bredvid är bra, men kan vara meckigt att ordna.
Skriva ett "provkörningskontrakt" att vid skada så betalar provköraren xx kr m m har jag funderat på men behövde inte sist. Det finns men har det inte här.
Det samt låna KK under provkörning och ett foto i smyg.
Jag skulle själv knappast köpa utan att provköra, men köper man ca < 1000 mil så kanske man bara kör runt kvarteren.
I och med det så måste man räkna med det motsatta. Såklart släpper man inte iväg hojen utan att det verkar vara en seriös köpare som har pratat en del först. Svårigheten är att det FAKTISKT finns personer som inte brys sig så mkt om det de köper utan vill bara köra och/eller ha.
Senaste 3 hojarna jag sålt har de inte velat provköra innan köp. De har litat på mig och skicket antagligen samt att den ena var ringrostig så han tog det lugnt på hemvägen.
Inför en tidigare hoj (GSX 1100 -83) jag sålde kom det en kille på ca 40-45 år och var självsäker, dock utan kläder o hjälm. Han skulle åke en liten sväng med bara min hjälm. Var lite svårsåld så jag var glad att det kom någon.
När han hade fått ett antal motorstopp och crossväxlat lite frågade han om inte ettan låg uppåt

(jo kör man race så..).
Sen höll han på att flyga in i närmaste radhus. Han lämnade den efter 50 m.
Flingpaketidiot!
En annan historia:
Sälja Passat en vinter, ca 6 år gammal.
Kom kille från stan, med "kunnig kompis". Märktes redan på tel att han inte kunde nåt om bilar. Skulle ha en barnbil/kombi.
Han o kompisen kollade igenom bilen överallt noggrannt.
Vill starta motorn. Jodå! Börjar tokvarva efter en stund. Jag försöker försiktigt att det inte behövs att det kan åka en sväng istället.
Mera gas!
Efter ca 20-30 min så vill han pruta ca 25 000 kr, nästan halva priset.

Snacka om att slänga bort tiden.
Jag försöker att inte dömma folk innan, men nu är det nära.
Sthlmsliraren som sist där vi gjorde muntligt köp på tel o han skulle hämta om 2-3 dagar när han passerade. Sa nej till en annan köpare som ville betala lite mindre (o lite annat krångel). Förmiddagen efter drar han sig ur.