Provköra köpobjekt?

Jag har oftast bytt in via handlare faktiskt (lat & feg) men senaste två hojarna har jag köpt privat. När jag köpte XR:en lämnade jag bilen med fru och tre skrikiga barn i pant, när jag köpte duccen stod XR:en kvar som pant.

Självklart finns det en osäkerhetsfaktor med att sälja sin hoj, självklart blir folk också lite nerviga. Det stjäls rätt många hojar och både bil- och hojsäljare har blivit "frånåkta" och stått kvar med lång näsa. Det enda sättet att undvika det helt är att åka med bakpå och vill man inte det så får man bedöma om man vill ta risken att hojen försvinner eller inte.

En kompis vart av med hojen fast köparen lämnade en bil i pant, han fick nycklarna i handen. När snubben åkte iväg på hojen kom nån av hans polare från andra hållet, satte sig i bilen och åkte iväg med den. Kvar stod killen med en bilnyckel som förmodligen inte ens gick till bilen som stått där...

Sist jag själv sålde en hoj privat behöll jag postväxeln medan han provkörde. Postväxlar är väl spårbara om jag inte minns fel och man måste legitimera sig på banken när man köper dem så även om man inte själv kan lösa in den utan att den är överlåten så bör man kunna använda den vid en polisanmälan om det nu skulle vara så att man råkar ut för nån idiot.
 
Hittils har alla som varit köpspekulanter fått provat mina hojar utan visa massa flis, då det trots allt är en naturlig del i köpet anser jag, självklart så kollar man in läget, men efter allt som med stölder så kommer nog jag ta till säkerhetsåtgärder framöver som ex ta ett tillfälligt kort på den som kör, kontrollera legitimation. Man kan ju lugnt räkna med att de som stjäl en hoj på ett sådant sätt är mer el mindre proffs i att dupera folk så det känns tryggt att släppa iväg dem på ens hoj, jag skulle säkert med flera här inne kunna bli lurad av en sådan person. Har även någon gång låtit någon som haft en kompis eller någon annan kunnig i ämnet fått prova säljobjektet för att den bilivande köparen kan få en till objektiv bedömning fordonet.

Har själv inte blivit nekat provkörning heller

Lämna ifrån sig pengarna till en främmande person, skulle inte jag göra, är det ägaren som säljer hojen? Hur många kollar leg på den som säljer en hoj?? Ponera att man lämnar ifrån sig pengarna till en främmande person, blir stoppad av polis på en stulen hoj..har det hänt? Säkert någon gång.

Jag brukar alltid numer slänga upp mitt leg när jag säljer en bil/hoj som visar att det är jag som är ägare till fordonet och registreringspapper, det lugnar köpare med:)

För övrigt så köpte jag min nuvarande hoj utan provkörning, jag blev erbjuden att prova, men tyckte det var så kallt ute, hojen hade då gått 147 mil och i nyskick och fulla garantier så jag ansåg det helt onödigt.
 
Last edited:
Har provkört en av tre hojar jag köpt och alla har varit lagda....
Jag har aldrig haft problem med några av dom som en provkörning skulle kunna visa!

Handlar en del om vem som säljer men för mig är det inget konstigt att efter frågat köparen om vad som är fel och han berättat att lita på det!

Sen brukar jag även resonera och säga att "om det är några problem så kommer jag tillbaka" utan att vara hotfull på något sätt!

Postväxel funkar väldigt bra som pant!
 
Sålt!

Jag har sålt en massa hojar genom åren och har aldrig nekat någon att provköra även om dom lämnat pant eller inte.

Jag litar helt enkelt på dom som vill köpa.

Detta kommer jag fortsätta med tills den dagen då jag blir blåst, då kommer jag lösa det på något annat sätt hur vet jag inte riktigt ännu. Men att behålla nycklarna till fordonet dom kom i skulle kunna vara en ide.

/Jon
 
Det hela handlar det om två saker;
1) Skicket på hojjen
2) Personkemi mellan köpare och säljare

Om hojjen har gått 200 mil, är 1 år gammal och i perfekt skick ser jag ingen anledning till att ta en provtur, varken som säljare eller köpare. Till lika stor del avgör hur det känns mellan säljare och köpare som personer om man vill provköra. Fallerar den sistnämnda brukar det inte bli någon affär, och en massa tjat om pengar innan kan få mig att tappa lusten.
 
Har också sålt o köpt ett antal hojar genom åren. Det är relativt lätt att sortera ut seriöst intresserade från testpiloter och till det senare är det bara att säja nej helt enkelt. Jag har ju ingen skyldighet att sälja mina prylar till vem som helst.

Jag anser det är bäst att skriva ett enklare provkörningskontrakt med vad som gäller vid ev skada och att den som testar cykeln skall lämna igen den etc. Då tror jag man även har ett visst skydd vid ev stöld vid provkörning, ett fenomen som verkar bli vanligare.

Själv har jag alltid provkört vid köp men då har det ju varit just provkörningen som avgört om det aktuella objektet är av intresse. Jag tycker det är oseriöst att testa en hojmodell genom att ta upp nån annan privatpersons tid o utrustning.
 
brukar ju alltid ha med nån polare som ska köra hem bilen ;), så bil + kompis i pant så e det nog lungt
 
Som någon nämnde i början av tråden så kommer man lätt fram till en lösning med säljaren om man är riktigt seriös. Jag brukar tömma allt jag har i fickorna, visa var bilen står och eventuellt ge en polare som pant. Av alla cyklar jag provkört blev det inte köp på en utav de, pga högst orimligt pris.
 
Sälja sin hoj

Som någon nämnde i början av tråden så kommer man lätt fram till en lösning med säljaren om man är riktigt seriös. Jag brukar tömma allt jag har i fickorna, visa var bilen står och eventuellt ge en polare som pant. Av alla cyklar jag provkört blev det inte köp på en utav de, pga högst orimligt pris.

Om priset är högst orimligt,varför provkör du då?
 
Skriver alltid i annonsen provkörning=pengar i handen tycker inte det är för mycket begärt vill inte någon blådåre ska ligga och tokköra eller vurpa mina hojar och har dom inga pengar så kan dom inte köpa hojen enkel mattematik
Om det är några problem med det så får dom ta med sig flickvän/polare som får hålla deras pengar medan dom provkör bara man får se att dom har pengar och är seriösa
inte så kul om dom lägger hojen och inte har pengar med sig att kunna betala hojen jag vill inte betala för någon annan klantar sig med andra ord
provkörning=visa pengar ev jag håller pengarna
vurpa=betala hela hojen
 
Att lämna körkortet i pant är väl iaf. inget problem för någon?
Jag begär självrisken till försäkringen för stöld, då står jag på det säkra.

Ni som säger att man inte betalar en hoj kontant, hur bär ni er åt?
Jag kan tänka mig att när hojen närmar sig 100.000kr så gör man en kontoöverföring, men att ta med sig 50-60.000 är väl det lättaste, snabbaste, och säkraste sättet?
 
Att lämna körkortet i pant är väl iaf. inget problem för någon?
Jag begär självrisken till försäkringen för stöld, då står jag på det säkra.

Ni som säger att man inte betalar en hoj kontant, hur bär ni er åt?
Jag kan tänka mig att när hojen närmar sig 100.000kr så gör man en kontoöverföring, men att ta med sig 50-60.000 är väl det lättaste, snabbaste, och säkraste sättet?

problemet blir att du har lånat ut hojen till personen han har nyckeln till hojen försäkringsbolaget brukar inte tycka om det
det andra du skriver håller helt med dig dom flesta har väl internet bank eller kan fixa en postväxel jag tar alltid med mig kontanter eller om säljaren har samma bank som mig internet dosan
 
Ni som säger att man inte betalar en hoj kontant, hur bär ni er åt?
Jag kan tänka mig att när hojen närmar sig 100.000kr så gör man en kontoöverföring, men att ta med sig 50-60.000 är väl det lättaste, snabbaste, och säkraste sättet?

Säkraste sättet är postväxel. Den kan du inte bli rånad på :)
fullständigt värdelös för någon annan än dig tills du överlåter den och den måste lösas in på bank mot uppvisande av legitimation. Känner inte till om det finns ett maxbelopp för dem...

mvh
Micke
 
Finns inga helt säkra sätt. En bil i pant behöver inte betyda något, man blir inte ägare till den bara för att provköraren försvann med ens hoj. Inte ens säkert att det var provkörarens bil till att börja med.

Lämnar du ut nycklarna till en provkörare är det inte säkert att stölddelen gäller då du frivilligt lämnat ut hojen. F-bolagen kan vara vrånga.

Kontanter fungerar men postväxel är bättre. Som köpare skulle jag vara skeptisk till att springa runt med en större mängd bland folk jag inte vet vilka det är. Bra dock om man kan köra mötet på säljarens hemadress och inte på någon parkeringsplats ute i ingenstans.
 
Last edited:
Ja det lät ju som en mysig stund att handla av dig, uppställning för foto & lämna allt i pant, herregud.....kanske ta ett DNA prov också?

Mysigt har man med polare ????:Bugar
Om någon har rent mjöl i påsen så klagar man inte..........
Om någon inte ställer upp på det eller delar av det
då vet man att det är skit på g......:huvet

Men det är väl varje månad någon får reda på att vi inte lever i kamomillastad
släppa iväg nån med 100 000 av mina skattade pengar utan säkerhet :va

Javisst sista idioten är inte född ännu ....:banana

En postväxel på självrisken är en bra ide
 
Last edited:
Ska sälja hojen själv i vår och har en fundering. Är inte särskilt rädd att hojen skulle bli stulen men om han/hon vurpar den hur gör man.

Skulle ni kunna tänka er att lägga upp självrisken vid en provkörning eller fungerar med ett lite kontrakt som hos firmorna? Nåt tips?

//Dafe
 
Ska sälja hojen själv i vår och har en fundering. Är inte särskilt rädd att hojen skulle bli stulen men om han/hon vurpar den hur gör man.

Skulle ni kunna tänka er att lägga upp självrisken vid en provkörning eller fungerar med ett lite kontrakt som hos firmorna? Nåt tips?

//Dafe

Jag hade betalat självrisken om jag klotat vid provkörning. Det får man ju göra hos en firma.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top