Provköra hoj - utan rätt behörighet?

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Tjenare på er! :Bugar

Snart är det dags att sälja av sparkcykeln (125an) och köpa mellanhoj! :yoparty

Hojarna det står emellan är Drz400SM och Xt660x.

Har ni några tips på hur man kan få möjlighet att provköra dessa hojar innan köp? Dvs inte hos en privatperson på blocket, utan av tex återförsäljaren själv eller dylikt. Jag har A1 behörighet, men dessa hojar kräver ju A2. Är återförsäljarna hårda på det? Eller beror det helt och hållet på vilken återförsäljare? Tycker att det vore lite hårt att behöva köpa hojen först, och provköra sen... :hihi

Var på SMC's event idag på Arlanda i hopp om att få provköra Xt660'n som dom hade där, men icke det... Honda var snällare, jag fick köra deras cb500 istället :va:tummenupp

Så, hur gjorde ni när ni köpte er första hoj? Chansade ni? :D
Har ni några tips på hur man går tillväga? :)

Tack på förhand!!:pannkyss

Jag köpte min första hoj privat och tog med en kompis som har mc kort som fick provköra och testa att hojen var ok.
Men visst det blir ju svårt att få en känsla för om man kommer att trivas med hojen om man bara kan provsitta.
Nu skulle jag bara ha den hojen att köra upp med så det gjorde ju inte så mycket, när jag sen fick kortet så böt jag hoj.

Innan jag hade kortet, sa en handlare: om en kompis skriver på provkörningspappret och tar dig som passagerare vet ju inte vi om ni byter förare bakom knuten.

Jag förstår ju självklart att dom inte släpper ut en i trafik utan behörighet, var kanske otydlig i texten, men att bara få klämma och känna fram och tillbaks på en parkering duger gott! :)

Låter inte alls dumt Reset000! Om brorsan tar med mig bakpå till en parkering, så är ju saken biff! :smasha

Xt660 lär ju inte bli några problem, men drz400an verkar det vara ont om här i sverige :arsele

Jag kan hjälpa dig, ska du välja mellan en Drz400SM och Xt660x så är valet lätt, Sukkan wheelar inte ens på ettan utan våld. Jag kan tänka mig att en tonåring som du vill att framhjulet lättar lite vid gaspådrag, sen så kommer säkert nån här att skriva att den måste ju ändå strypas så ursprungseffekten är oviktigt :rolleyes:
Men jag har en känsla av att du kommer att ta bort strypningen iaf :)
Kör på Yamman, den har ett fullvuxet chassi till skillnad från den där lilla gula "moppen"

Den som lånar ut ett fordon till någon som inte har behörighet för att köra fordonet kan få problem om något händer, så det är ju inte så konstigt om handlarna inte är helt sugna på det.

Annars låter ju det där med att ha med sig en polare eller bror som går med på bytet som en hyfsad workaround.

De får nog lov att bli så :tummenupp
Har mailat runt lite nu till Suzuki återförsäljare. Det verkar vara ont som zlatan med drz:or här i Sverige, xt660 kryllar det av dock! :)

Tack och bock för hjälpen!

Å tredje sidan, har du körkortstillstånd för A2 samt har med dig en godkänd handledare på egen hoj samt övningskörningsväst har du ju all laglig rätt att ge dig ut och provköra.

Jag kan verkligen inte fatta hur jag alltid känner mig som en fullblods buse efter varje gång jag är inne på sporthoj...

Fan första gången jag fick känna på ett riktigt gasres var på en hoj jag provkörde utan korrekt behörighet. Jag köpte hojen förövrigt:rolleyes:

Innan jag hade kortet, sa en handlare: om en kompis skriver på provkörningspappret och tar dig som passagerare vet ju inte vi om ni byter förare bakom knuten.

Jag förstår ju självklart att dom inte släpper ut en i trafik utan behörighet, var kanske otydlig i texten, men att bara få klämma och känna fram och tillbaks på en parkering duger gott! :)

Låter inte alls dumt Reset000! Om brorsan tar med mig bakpå till en parkering, så är ju saken biff! :smasha

Xt660 lär ju inte bli några problem, men drz400an verkar det vara ont om här i sverige :arsele

Meh... jättedumt om det händer nått. Självrisken vid provkörning är ca 10.000, kör fel förare är det oförsäkrat.
Jag löste problemet med att ta kortet först, provköra hojar sen och sist köp. Standard enkel om än rätt tråkig lösning, men funkar.

Å tredje sidan, har du körkortstillstånd för A2 samt har med dig en godkänd handledare på egen hoj samt övningskörningsväst har du ju all laglig rätt att ge dig ut och provköra.

Hurrudu du! Inte alls tokigt faktiskt! :banana
Ser inte heller varför de inte skulle gå med på det.

Tackar! :):)

När jag tog kortet så bad handlarna mig komma med handledare precis som swlabr säger.
Ingaproblem bara att provköra.

Jag kan verkligen inte fatta hur jag alltid känner mig som en fullblods buse efter varje gång jag är inne på sporthoj...

Fan första gången jag fick känna på ett riktigt gasres var på en hoj jag provkörde utan korrekt behörighet. Jag köpte hojen förövrigt:rolleyes:

Så länge FRA är inne på sporthojpunktkom och spårar mina inlägg till min person så har jag själv fanimig ALDRIG kört 1km/h över skyltat, gnäller ivrigt fördömande på alla a2:are som ska ta bort strypningen, är hysteriskt antikommunistisk samt svänger alltid av, parkerar och hjälper gamla damer över alla övergångsställen som finns.

Meh... jättedumt om det händer nått. Självrisken vid provkörning är ca 10.000, kör fel förare är det oförsäkrat.
Jag löste problemet med att ta kortet först, provköra hojar sen och sist köp. Standard enkel om än rätt tråkig lösning, men funkar.

Övningskör du med en demohoj med handledare på annan hoj bakom så är ansvaret handledarens & således han som betalar självrisken :-)

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...