Provisorisk punkalagning efter spikgenomträngning ?

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Punka efter spik i däcket.(grov nubb) Behöver kunna rulla lite med hojen, kanske köra i 10 km/t. Med spiken i så läcker det ut på kort tid.

Går det att fixa så man kan pumpa upp det något? Har för mig att någon nämnde gänga i en skruv av någon sort. Kan det stämma? :va

Det finns däcklagningsatser åtminstånde på touringbutiken (Djurmo är väl inte alltför långt från Grycksbo). Man trycker i en plugg med solution mm beskrivning medföljer. Men Om man skall göra en mer permanent lagning bör däcket lagas från insidan.

Många däckfirmor hatar punkasprej, säger de i alla fall.

Anders R skrev:
2063976 Många däckfirmor hatar punkasprej, säger de i alla fall.

OK, för att det är jobbigt när man ska lossa ett punkaspraylagat-däck eller?

PacMan skrev:
2064330 OK, för att det är jobbigt när man ska lossa ett punkaspraylagat-däck eller?

Ja det är kletigt. Skaffa något som ser ut som piprensare (finns troligen hos din lokala hälare) som man kletar in och trycker dubbelvikt in i däcket utifrån. Har t.o.m kört bankörning med en sådan, vilket jag dock inte rekomenderar. Annars så kan man trycka in plugg från båda hållen men vanligtvis från insidan.

Att gänga in en skruv fungerar bra om det endast är för att behålla luften i däcket. Jag rullade själv över en skruv som låg på garagegolvet här om dagen. Till en början pyste det ut en del men efter att ha skruvat åt den ordentligt så stannade luften kvar.

#Olsson# skrev:
2063594 Punka efter spik i däcket.(grov nubb) Behöver kunna rulla lite med hojen, kanske köra i 10 km/t. Med spiken i så läcker det ut på kort tid.

Går det att fixa så man kan pumpa upp det något? Har för mig att någon nämnde gänga i en skruv av någon sort. Kan det stämma? :va

Kasta i en slang å kör, Eller ner till en däck firma så lagar dom det med special
gummi som trycks i hålet å kan köra tills däcket är slut.

Skruva in e skruv. Har en i ena däcket på firma bilen. Har haft det så nu i en vacka och det funkar fint, fint. :tummenupp

Tack för alla tips. :Bugar Jag testar skruvmetoden. Jag behöver dessutom bara runt 50% av normaltryck, så det bör nog funka.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg