Provisorisk ljuddämpning till besiktning

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Hojen är en GSX-R 1100 med ett Vampire slip-on. Vill vara säker på att den går igenom och jag vet inte om jag kan låna ett originalsystem.

Hur mkt får man mixtra?
En plugg i slutröret som jag sätter fast med en slangklämma är det godkänt?

Ska bygga någon liten insats som jag sticker i pipan med några brickor med pyttesmå hål i.
Precis lagom så hojen orkar gå framåt :D

WestW skrev:
Hur mkt får man mixtra?
En plugg i slutröret som jag sätter fast med en slangklämma är det godkänt?
Plocka fram en tom ölburk och kapa den 5 cm från botten.
Borra ett gäng hål i botten på burken och sätt fast den på slip-onet med en lagom stor slangklämma.
Klart!

Ring och fråga nån BSM återförsäljare ang detta för när jag köpte ett BSM sist hade dom ändrat så att man fick inte sälja dom om det inte satt en en DB (läs decibel) dödare fast monterad då dom låter för mycket. Finns även att köpa löst, enkel av/på montering. Ring Mascot motor och fråga (vet att han säljer iaf). Så slipper det bli nå pul :D

Re: Re: Provisorisk ljuddämpning till besiktning

craze skrev:
Plocka fram en tom ölburk och kapa den 5 cm från botten.
Borra ett gäng hål i botten på burken och sätt fast den på slip-onet med en lagom stor slangklämma.
Klart!

Frågan är bara vad besiktningsgubben säger.
Jag har tänkt göra något lite snyggare som sitter invändigt ialla fall, men med fastsättning med slangklämma.

Re: Re: Re: Provisorisk ljuddämpning till besiktning

WestW skrev:
Frågan är bara vad besiktningsgubben säger.
Jag har tänkt göra något lite snyggare som sitter invändigt ialla fall, men med fastsättning med slangklämma.
Det spelar väl ingen roll om det är snyggt eller inte, bara du inte väsnas för mycket ?
Du lär ju knappast ha det monterat särskilt länge :)

Ölburken brukar inte hålla! Jag kör med en rund bricka som jag skruvar i slutröret, i brickan är det ett liiiitet hål. Jag proppar dämparen full med gullfiber och kröner det hela med två diskbollar innan brickan skruvas dit. Hojen toppar runt 80 men den är tyst! Inget provisoriskt eftersom brickan sitter ordentligt skruvad och innehållet inte kan gasas ut. Har funkat för mig och andra i flera år :D

OLJEKYLD GSXR skrev:
Ölburken brukar inte hålla! Jag kör med en rund bricka som jag skruvar i slutröret, i brickan är det ett liiiitet hål. Jag proppar dämparen full med gullfiber och kröner det hela med två diskbollar innan brickan skruvas dit. Hojen toppar runt 80 men den är tyst! Inget provisoriskt eftersom brickan sitter ordentligt skruvad och innehållet inte kan gasas ut. Har funkat för mig och andra i flera år :D

Precis nått sånt hade jag tänkt mig.
Vad är diskbollar????

Nä, ölburk är ingenting att rekomendera pga den klassas som provisorisk lösning, man kan i stort sett hitta på vad faán som helst, bara det är ditskruvat ordentligt.

Ang. diskbollarna så finns dom att köpa på nästan vilken mc-firma som helst, men skall du använda dessa så måste du trycka dom så förbannat långt in så att inte besiktningsmannen ser dom, för även dessa kallas för provisorisk lösning. Tips är att du plockar av bakre burken, trycker in bollarna i främre röret "tänk på att du skall få ut dom också"och sedan om det går lägger något nät ivägen som du sätter fast i röret och sedan tillbaka med ljuddämparen.

Grejen är den att ser han bollarna så varvar han bara hojen lite så kommer dom snällt ut om du inte satt fast dom.

Lycka till

Diskbollar = små nystan av metalltråd (ungefär golfbollsstorlek). Finns på ICA och liknande också.

Klipp till en sån här i plåt o sätt i avgasröret... bakom den en diskboll... sen e saken biff :tummenupp

Bifogat

• plåt.jpg
    plåt.jpg
    23.5 KB · Visningar: 111
*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back