Provade Street Triple i dag

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Ort
Färingsö
Hoj
KTM Superduke 08:a
Var på Triumph center i Länna i morse och testade den nya Street Triplen. Finns tydligen bara 3 exemplar i landet för närvarande (Johans MC i Gbg har en också). Den har många likheter med ER-6N, som den är tänkt att konkurera med.

Mycket bekväm uprätt körställning, hyfsad sikt i backspeglarna. Gick jämt och fint vid krypkörning, och drog sedan mycket bra över hela registret. Kändes inte fullt lika lättsvängd som ER-6:an, vilket antagligen beror på fetare bakdäck. Effekten kom linjärt utan pucklar.

Motorn lät också förvånansvärt gott med originalburkarna på, men det finns effektdämapre som ser ut som original samt ett helsystem från Arrow.

Det sägs att Triumph sparat in på bromsarna jämfört med Daytonan, men jag tyckte de nöp mycket bra (bättre än på ER-6:an). Synd att det inte går att välja till ABS bara. Överlag ger Street Triplen ett allmänt bättre intryck än ER-6:an vad gäller prestanda och kvalitetskänsla (men så skiljer det 17 tkr i pris också...). För mig så som varande en gammal stöt på +35 så kostar helförsäkring 5500 per år i S-holm (lite mer än för Kawan).

Summa sumarum om man är sugen på en bekväm och mycket pigg "mellanklass fighter" så testa denna, men som sagt för en betydligt mindre slant kan man få en ER-6:a (med ABS) som gör i pricip samma jobb.
 

Bifogat

  • Street Triple 1.jpg
    Street Triple 1.jpg
    36 KB · Visningar: 279
ähh! i vitt är den helt OK,

skulle absolut kunna tänka mig en sån! :tummenupp

Med tanke på priset tror jag att den kommer att bli en riktig succe!

/issi
 
fly_custom.jpg


Nån fler än jag som ser likheten?

Dom där framlyktorna är så hiskeligt osnygga alltså.
 
Maximal Effekt 107bhp vid 11,700 rpm.
Maximalt Vridmoment 69Nm vid 9,100 rpm.

Torrvikt 167kg.

Släng på Arrowsystemet så kapar du 7kg till samt får lite mer/annan effekt.

Oj, det är ju betydligt mer än ER6. Den måste ju gå som ett troll!
 
Färger: Jet Black, Fusion White och Roulette Green.


Årsmodell 2008
Typ Vätskekyld, DOHC, trecylindrig radmotor
Kapacitet 675cc
Borrning/Slag 79.0 x 71.4mm
Kopressions Förhållande 12,65:1
Bränslesystem Multipoint sekventiell elektronisk insprutning med "forced air induction"
Tändning Digital - induktiv typ
Primärtransmission Rakskurna Drev
Sekundärtransmission O rings kedja
Koppling Flerskivig, Våt
Växellåda 6-växlad
Ram Fackverksram i Aluminium
Svingarm Dubbelsidig, Förstärkt, Aluminium med justerbar infästning
Hjul fram Lättmetall 5-ekrad, 17 x 3.5 tum
Hjul bak Lättmetall 5-ekrad, 17 x 5.5 tum
Däck fram 120/70 ZR 17
Däck bak 180/55 ZR 17
Fjädring farm Gaffel med 45mm innerben och justerbar förspänning, kompression och returdämpning
Fjädring bak Monoshock med piggy back, Justerbar förspänning, kompression och returdämpning

Broms fram
Dubbla 308mm flytande skivor, Radialmonterade 4 kolvs ok, Radial huvudbromscylinder
Broms bak 220mm skiva, Enkelkolvs ok
Längd 2030mm
Bredd (Styre) 736mm
Höjd (Utan backspeglar) 1250mm
Sitthöjd 800mm
Hjulbas 1395mm
Gaffelvinkel/Försprång 24.3º/95.3mm
Torrvikt 167kg
Tankvolym 17.4 liter
Maximal Effekt 108PS (107bhp) vid 11,700 rpm
Maximalt Vridmoment 69Nm (51ft.lbf) vid 9,100 rpm
Färger

Jet Black, Fusion White, Roulette Green
Försäkringsklass (Triumph fr Från 8.200:-)
 
...Dom där framlyktorna är så hiskeligt osnygga alltså.

Citat I.Stenmark: -"hä lönsch et förklár för döm som åsit begriip":)

Meningen med Triple-familjen är inte att dom ska vara "snygga" på plastbitehojars vis. Då finns ju kåphojarna att tillgå. En nakenhoj ska vara kantig och rå med "blickfångande" detaljer - därav glosögondesignen. Alltså ska den vara "Fulläcker":va

Jag personligen gillar trippelfamiljens design med den avhuggna bakdelen. Den ser smal ut på bilderna men jag tror den kommer bra till sin rätt under drift med förare på.

Att trolla fram 5-10 hk till med slip-on plus Tuneboy är nog rimligt att förvänta sig och borde ge en rejält rolig vardagshoj som inte heller skulle skämma ut sig på bana eller vid inspirerad körning.

Priset är obegripligt lågt i en D675-ägares ögon:mad: :D .

Denna blir intressant att testa!
 


Priset är obegripligt lågt i en D675-ägares ögon:mad: :D .

Denna blir intressant att testa!

Tjenna Roffe.

Priset är lågt för att den är, "sockerbiten för flugorna".
Ett sätt för att locka över Hornet;ER6,Z750 m.m ägare till Triumphs underbara värld:D
Sen är det inte enbart bromsar som är av billigare sort utan det finns fler detaljer som Triumph valt att spara pengar på.

Hur som helst troligen en hoj att räkna med och som ställer många konkurenter i skamvrån för den har ett kanon chassi och troligen helt suverän motor för kundgruppen.

Tänker själv testa en nästa gång jag åker förbi handlaren.
 
...Tänker själv testa en nästa gång jag åker förbi handlaren.

Halloj Stephan - har Du plats över i garaget bredvid XT:n?:D Däremot höll jag på att sätta kaffet i vrångstrupen när jag läste senaste Bike - PS-bilden på en "Tiger 675"! Skulle den hojen komma som 2008 vore det stor risk för ytterligare trängsel i mitt redan trånga garage:näsblod . Jag säljer förmodligen min skoter i höst för att förbereda mig i a f...
 
provkörde den när johans precis hade fått in den...sjukt skön att köra. klart bättre effekt kurva än Er-6:an...

som sagt tidigare, skön sittställning och den lilla kåpan över framlycktorna gör mer nytta än man tror.
 
provkörde den när johans precis hade fått in den...sjukt skön att köra. klart bättre effekt kurva än Er-6:an...

Klar vinnare, med 675-motorn kommer den nog piska skiten ur det mesta i den klassen. Säkert en bra trickhoj. Många pluspoäng till Triumph här.... :yoparty
 
Back
Top