prova skinnställ innan köp?

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
Jag tänkte göra något fult! prova skinnställ i butik, och sedan beställa ett billigare på internet. Grejen är att alla skinnställ jag väljer bland på internet inte finns i butiken, så min fråga är då om det är nödvändigt att jagprovar just DET stället, eller om det räcker med att jag provar lite olika ställ av olika märken, och även samma märke.

Jag ska ha ett tvådelat skinnställ, typ arlen ness, alpinestar, berik.
jag är 183 cm lång och väger 70 kilo, alltså jag har inte så mkt fett hängandes alltså. Vilken storlek tror ni jag ska ja?
 

Mäki1

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki SV1000S -04. Kawasaki ER6F -07
Det är såpass VIKTIG utrustning att du SKA prova det märket du ska köpa över internet. Orka skicka tillbaks och krångla med att byta om det inte passar.
Ang. din storlek så PROVA själv...
 

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
52, men räkna med att det kommer sitta lite pösigt.

var du ironisk nu eller..?

Det är såpass VIKTIG utrustning att du SKA prova det märket du ska köpa över internet. Orka skicka tillbaks och krångla med att byta om det inte passar.
Ang. din storlek så PROVA själv...


jo klart jag ska prova mig fram, men typ ca ungefär? jag vet ju att 58 är för stort, men är 48 för litet..? skiljer det mkt märken åt? något speciallt märke för speciell kroppstyp?
 
Last edited:

tarm

fu
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Växjö
Hoj
vtr1000f
var du ironisk nu eller..?

Nej, just denna gången var jag bara vänlig och svarade på din fråga.

Jag är själv 183cm lång och använder storlek 52. Men eftersom du väger 15kg mindre än jag så kan du räkna med att ett skinnställ för din längd kommer sitta pösigt. En storlek som sitter åt bra kommer vara alldeles för kort - vilket är värre än när det sitter pösigt.

Mitt tips: handla skräddarsytt, eller ett ställ i storlek 52 och en burk kakor.

Edit: 52 är rätt storlek för någon som är 183cm lång, enligt: http://www.alpinestars.com/sizing/
 
Last edited:

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Ort
Skanör
Hoj
Ducati SS1000 DS
var du ironisk nu eller..?

ja , ironisk .
:mattias
Stället ska sitta riktigt tajt men samtidigt kännas ok , dvs skydden ska inte skava . Det innebär ju att du är tvungen att prova just det stället du vill köpa .
Dessutom , om det är eller blir något fel på stället så är det lättare att ordna det om du köpt det i en butik .
Tror jag ... :)
 

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
Nej, just denna gången var jag bara vänlig och svarade på din fråga.

Jag är själv 183cm lång och använder storlek 52. Men eftersom du väger 15kg mindre än jag så kan du räkna med att ett skinnställ för din längd kommer sitta pösigt. En storlek som sitter åt bra kommer vara alldeles för kort - vilket är värre än när det sitter pösigt.

Mitt tips: handla skräddarsytt eller ett ställ i storlek 52 och en burk kakor.

jaha! sorry ;) missuppfattade det hela.. menjag får väl ligga i på gymmet en stund helt enkelt.. lagom till nästa vår? eller så klipper jag av fötterna så jag blir kortare..
 

Mäki1

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki SV1000S -04. Kawasaki ER6F -07
var du ironisk nu eller..?




jo klart jag ska prova mig fram, men typ ca ungefär? jag vet ju att 58 är för stort, men är 48 för litet..? skiljer det mkt märken åt? något speciallt märke för speciell kroppstyp?

Alltså förlåt...men är du LAM? Åk till din lokala handlare så får du bäst svar på storlekar, skillnader osv osv...
Personligen köper jag aldrig sånt över nätet om det inte är samma sort som jag redan har hemma.
Man vill ju prova och posera i spegeln i butiken såklart!
Och gynna den lokala handlaren! :mattias
 
Last edited:

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
Alltså förlåt...men är du LAM? Åk till din lokala handlare så får du bäst svar på storlekar, skillnader osv osv...
Personligen köper jag aldrig sånt över nätet om det inte är samma sort som jag redan har hemma.
Man vill ju prova och posera i spegeln i butiken såklart!
Och gynna den lokala handlaren! :mattias

inte lam! för-lite-tid och SLÖ!:tummenupp
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Tror att Berik och arlen ness kommer sitta pösigt på dig eftersom du är lång o smal. Du kommer behöva 52 för din längd men det kommer som sagt sitta löst. Alpinestar lr dainese passar lång-smala människor bättre än AN o Berik
 
Last edited:

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
Tror att Berik och arlen ness kommer sitta pösigt på dig eftersom du är lång o smal. Du kommer behöva 52 för din längd men det kommer som sagt sitta löst. Tror alpinestar lr dainese passar dig bäst


men eftersom att det är tvådelat jag är ute efter så borde jag väl kunna ta nån storlek "för litet". eller blir det glipa på en gång?

Bara slö tror jag. Typiskt ungdomar... :7peta

faktiskt inte bara, numer jobbar jag 12(!) timmar om dygnet
 
Last edited:

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Du måste prova samma märke och åtminstone snarlik modell, det borde räcka om du inte är allt för petig. Det är värt att jobba sig för att prova exakt det du skall köpa. Detta är ju kroppstrumpan du skall sova, älska och åka mc i närmaste 10 åren. Nu skojade jag till det på slutet men första halvan var seriös:D
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
men eftersom att det är tvådelat jag är ute efter så borde jag väl kunna ta nån storlek "för litet". eller blir det glipa på en gång?



faktiskt inte bara, numer jobbar jag 12(!) timmar om dygnet

Bara för att stället är 2 delat så innebär det inte att du ska köra med stället delat. Stället ska vara hopmonterat vid färd. Riktigt tråkigt att ligga och glida på ryggen när jackan har kasast upp på axlarna....
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
men eftersom att det är tvådelat jag är ute efter så borde jag väl kunna ta nån storlek "för litet". eller blir det glipa på en gång?
faktiskt inte bara, numer jobbar jag 12(!) timmar om dygnet

Man har ju lite fördelen av att det inte gör något ifall stället blir lite kort i armar o ben så länge det inte skaver...men det ska vara bekvämt sittandes på hojen så alldeles för kort får det inte vara. Jag är 1.79 och skulle inte kunna köra med ett 50 ställ just pga av att pungen försvinner inåt o skinnstället vill kravla sig upp i röva.

Men storlekarna på modellerna är "ganska" lika så länge du testar samma MÄRKE. Men det behöver inte vara 100%
 

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
Bara för att stället är 2 delat så innebär det inte att du ska köra med stället delat. Stället ska vara hopmonterat vid färd. Riktigt tråkigt att ligga och glida på ryggen när jackan har kasast upp på axlarna....


jo okej, jag misstänkte att det skulle vara något sådant..

Jag är 1.79 och skulle inte kunna köra med ett 50 ställ just pga av att pungen försvinner inåt o skinnstället vill kravla sig upp i röva.

men du kanske är en hingst.. hur lång?:rolleyes:
 
Last edited:

Invalido

Guest
hmm. är 180 lång o arlen ness 54 passade mig super bra... 56 va för stort o 52 kom jag inte i...nej e inte fet..

var stor skilnad på olika märken tyckte jag.
typ berik str 54 fick jag inte i armarna o 56 var förstort för resten av kroppen.
 
Last edited:

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
52, men räkna med att det kommer sitta lite pösigt.
Jag är ca 181 och väger 80kg (har inte heller särskilt mkt fett hängandes :tungan)
Jag klämde in mig i en 48a dainese 2-delat, sitter lite slappt kring magen men annars är det bra. Jag tycker att det är absolut lättast att komma i om jag delar på det först. Lelles här i uppsala har många ställ, blir lite långt för dig men du kan ju passa på om du har vägarna förbi.

men eftersom att det är tvådelat jag är ute efter så borde jag väl kunna ta nån storlek "för litet". eller blir det glipa på en gång?
Tvådelade skinnställ sitter ihop på mitten normalt sett med en dragkedja...
 
Last edited:
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top