Prov för djurägare

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
SVD skrev:
Minister föreslår prov för djurägare

Alla djurägare borde gå en kurs eller klara ett prov i djurskötsel, föreslår Finlands jord- och skogsbruksminister Sirkka-Liisa Anttila.
Helsingfors djurskyddsförening har tidigare presenterat ett liknande förslag för alla som skaffar hund på över 15 kilo, men ministern går längre och anser att alla djurägare bör skolas, skriver tidningen Aamulehti.

Vem som ska betala för systemet tar Anttila inte ställning till, men hon kräver att möjligheterna utreds.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/minister-foreslar-prov-for-djuragare_6079525.svd

Jag tycker detta låter som en utmärkt idé. Ett prov inför anskaffandet av alla sorters djur i alla storlekar.

Kostnaden skall naturligtvis betalas av den som vill skaffa djuret,

Märkligt att det föreslås tillståndskrav för djur men inte för barn...

Fast å andra sidan så har vissa stadsmakter tidigare bestämt vilka medborgare som inte ska få reproducera sig. Hur gick det för dem?

Tanken är god, men jag tror att flertalet av oss här inte skulle vara innehavare av "förarbevis barn" oavsett vilken regering vi har.

Nä, nu ska jag sluta svamla! Jag tycker det är klockrent med utbildningar i att handha djur (och barn). Till exempel har Botkyrkabyggen (Kommunalt bostadsbolag i södra Stockholm.) med framgång haft kurser för hundägare för att minska klagomålen från sina hyresgäster.

Märkligt att det föreslås tillståndskrav för djur men inte för barn...

Fast å andra sidan så har vissa stadsmakter tidigare bestämt vilka medborgare som inte ska få reproducera sig. Hur gick det för dem?

Tanken är god, men jag tror att flertalet av oss här inte skulle vara innehavare av "förarbevis barn" oavsett vilken regering vi har.

Nä, nu ska jag sluta svamla! Jag tycker det är klockrent med utbildningar i att handha djur (och barn). Till exempel har Botkyrkabyggen (Kommunalt bostadsbolag i södra Stockholm.) med framgång haft kurser för hundägare för att minska klagomålen från sina hyresgäster.

Det ena utesluter inte det andra. Men nu är det ett bekymmer med kamphundar och deras tribalförsedda, adidasbyxeälskande ägare så då får man väl börja där. Nu åker övriga djurägare med på ett hörn och det är väl helt ok. Kamphundsgänget blir väl kränkta annars :rolleyes:

Kan det läggas ner så mycket energi & tid på riskutbildningar etc när folk ska ta körkort, så är det väl mer eller mindre självklart att någon sorts utvärdering / koll skall göras innan man får ta hand om ett djur.

Nu gillar jag iofs inte kamphundar, i synnerhet inte om det hänger en tribalförsedd steroidknaprare i andra ändan av kopplet, men i det stora hela så tycker jag att vanligt folks taxar, golden/labrador retrievers, schäfrar mm är ett minst lika stort problem. Dom skiter också överallt å ägarna tror att alla andra också tycker om hundskit, dom springer kors å tvärs på vägar, cykelbanor å skrämmer hundrädda minst lika mycket. Hundägare verkar tro att alla älskar hundar lika mycket, och att hunden blir kränkt om den inte får göra som den vill :huvet

Innan jag blir påhoppad av alla hundfundamentali, eller jag menar, hundägare, så finns det faktiskt hundägare som både vet vad dom pysslar med och har koll på hunden, och anpassar sig till situationen. Men tyvärr är dom i klar minoritet!

Det är väl skitbra! då sållas dom värsta idioterna kanske bort från början...

Eller så blir det ännu mera outlaw att som addidaskrigare dra runt på en felavlad kamp-blandis i kopplet.

En hund som då givetvis inte kommer att rastas tillräckligt på grund av snutnoja och en hund som aldrig får uppsöka vetrinären av samma orsaker...

Jippie!

Det ska ABSOLUT INTE vara en vikt gräns.

Kan hända att ägare håller hunden precis under 15kg som hunden kanske inte mår bra utav.

Sen är det kostnaden. En hund brukar kosta 10 000:-. Och det är mycket!

Vem betalar för detta prov/utbildning? Hur dyrt kommer det vara?

Kommer uppfödare få behålla många hundar? Kommer de sälja mindre? Kommer denna kurs orsaka att personer inte skaffar djur?

Kommer uppfödare få behålla många hundar? Kommer de sälja mindre? Kommer denna kurs orsaka att personer inte skaffar djur?

Antagligen. Men å andra är det ju ingen rättighet att få ha hund.

Lagen är ju inte till för den stora massan, de som har vett i skallen och innehar en skopa sunt förnuft. Lagen är till för att komma åt de som saknar just vett och sunt förnuft.

Eller så blir det ännu mera outlaw att som addidaskrigare dra runt på en felavlad kamp-blandis i kopplet.

En hund som då givetvis inte kommer att rastas tillräckligt på grund av snutnoja och en hund som aldrig får uppsöka vetrinären av samma orsaker...

Jippie!

Håller med dig.

Tanken är förvisso god med utbildning, men för helvete... Snart måste man för fan ha tillstånd till allt. I utopia borde det ju räcka med goda grannars angiverivilja vid ett dåligt skött husdjur.

Det ska ABSOLUT INTE vara en vikt gräns.

Kan hända att ägare håller hunden precis under 15kg som hunden kanske inte mår bra utav.

Sen är det kostnaden. En hund brukar kosta 10 000:-. Och det är mycket!

Vem betalar för detta prov/utbildning? Hur dyrt kommer det vara?

Man kan ju också göra som du... Fråga SH vad man bör göra när ens hund inte har druckit på 3 dagar, och sitta och invänta svar i flera timmar.

Last edited:
Det är en god idé, men går den att genomföra? Ska man alltid ha på sig "licensen" när man är ute med hunden? Ska det gälla katter? Hur lätt är det inte att gömma en katt inne i huset, utan att någon behöver få veta att den finns där?

Det är som sagt en god idé, men det hade varit en ännu godare idé att få avlägga prov för att få avla vidare på mänskligheten.. Inom hästvärlden skulle man absolut inte avla på vare sig en hingst eller ett sto som visat prov på psykisk instabilitet, i människovärlden är det helt okej. Ju dummare i huvudet man är ju mer ynglar man av sig, och i lägre ålder. Det går utför för mänskligheten...

Men, om jag ska återgå till ämnet, kommer det funka i längden med ett prov?

Man kan ju också göra som du... Fråga SH vad man bör göra när ens hund inte har druckit på 3 dagar, och sitta och invänta svar i flera timmar.

Inte druckit på 3 dagar? Hmm. Nej, Jag fick han att dricka ganska snart efter jag skapat tråden. För det andra så åt han färsk foder som innehåller mycket vatten!

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år