Hehe, vafaaaaan, bara 175hk! Går ju inte!!![]()
Skämt å sido, med 175 kg menade jag torrvikt, ocb kawa skyltade väl med 200hk för zx10r -09???
Ja det stämmer nog, men jag gillar inte o lura mig själv med torrvikter o putsade vevhk


Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hehe, vafaaaaan, bara 175hk! Går ju inte!!![]()
Skämt å sido, med 175 kg menade jag torrvikt, ocb kawa skyltade väl med 200hk för zx10r -09???
Ja det stämmer nog, men jag gillar inte o lura mig själv med torrvikter o putsade vevhkFan ge mig sommar nu..
![]()
Jag kan se en viss poäng i Din parallell med WTCC, men det finns även ett annat sätt att se på det:
* Ta ett stycke standardmotor
* Baka ihop med ett nytt elektronikpaket
* Tillsätt därefter en fritt modiferad fram- och bakram, en egenhändigt konstruerad sving
* Blanda nu i en ny styrkrona, utveckla nya dämpare, krydda efter smak med lite kolfiberkåpor
* Rör om i smeten och skaka väl
Detta recept ger... - En WSBK-hoj om det är en 1 000cc motor, men funkar ju också på en ...Moto-2? Det är väl närapå så att WSBK ändå känns lite mer "prototyp", fabrikanterna tvingas ändå leva med sin egen motor...
Jag vet att liknelsen haltar men tycker att en del av tjusningen med produktionsracing är att hojarna i alla fall påminner om de vi kan köpa över disk och att deras karaktär från kartongen kanske i viss mån även kan identifieras i tävlingssammanhang. På något vis kunde man ju hoppas att detta också borgar för att gatmaskinerna snabbt får del av den utveckling tävlingsteamen bedriver.
Därför kan jag tycka att i alla fall geometrierna borde lämnas orörda vad gäller så väsentliga delar som gaffelkrona, motorupphängning och ram.
Det må ju också vara fruktansvärt kostnadsdrivande för teamen att försöka göra sig gällande när man i princip måste ifrågasätta/konstruera om hojen från grunden?
Jag kan ju ha helt fel, vara oerhört gammalmodig (eller både och) men anser nog att skillnaderna mellan prototyp- respektive produktionsracing borde vara rätt tydlig. Eller så sitter vi med en serie om ett antal år?
Mina 2p
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |
![]() |
SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa
Sveriges MotorCyklister (SM... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
![]() |
TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025
Nu är det klart att världen... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025
Honda var tillbaka i Biarri... |
|
![]() |
En hyllning till mästaren!
Pressrelease från MV Agusta... |