Protokoll från SM/SO/STCC-mötet

Protokoll? Är det verkligen ett officiellt SVEMO-protokoll som diskuteras eller är det "bara" privata minnesanteckningar?

Det är stor skillnad.
 
gixxermf skrev:
2618994 Vad är det som säger att hans tolkning av det som är skrivet stämmer då?
Alltså, enda vettiga tolkningen av det som skrivits är att man inte blir tvångsuppklassad det första året men att man blir det det andra. Sen får man ju se hur det blir i praktiken för ex vis såna som får tillräckligt med poäng för uppklassning det första året men inte det andra.

Jag kan inte se att det är annat än en intern, administrativ reform för att SVEMO-personalen skall slippa hantera en massa dispensansökningar - man automatiserar skiten helt enkelt. "Vill du inte klassa upp dig första året, fine, gör då inget. Vill du klassa upp dig skickar du in en ansökan."

Ingen skillnad att tala om i praktiken alltså.
 
@Swedie

Vilka klasser ingår i SO 2007?

Det nämns inget under "SM-Nytt" om delade helger, A och B. Var det något som diskuterades?
 
sandstream skrev:
2619095 @Swedie

Vilka klasser ingår i SO 2007?

Det nämns inget under "SM-Nytt" om delade helger, A och B. Var det något som diskuterades?
Det som sagts i mitt protokoll är endast (eller borde vara endast) ändringar. Så det är samma som i år (2006).

125 racer
Superstock 600
Superbike
R600
R1000
 
sandstream skrev:
2619095 @Swedie

Vilka klasser ingår i SO 2007?

Det nämns inget under "SM-Nytt" om delade helger, A och B. Var det något som diskuterades?

Rookieklasserna kommer att ingå i SO! I SM är det lite annat LMS har gått ut med att det kommer att va separat. och det är dom enda gissar jag! jag tror knappast att Anderstorp och Knutstorp kommer att separera A och B och dom andra SM deltävlingarna går ju ihop med SO...
 
Bingo skrev:
2619082Jag kan inte se att det är annat än en intern, administrativ reform för att SVEMO-personalen skall slippa hantera en massa dispensansökningar - man automatiserar skiten helt enkelt. "Vill du inte klassa upp dig första året, fine, gör då inget. Vill du klassa upp dig skickar du in en ansökan."

Jag förstår inte varför det skulle innebära varken mer eller mindre jobb. Men om det nu blir mindre jobb så är det ju givetvis bättre för Svemo och därför också bättre för alla som har med Svemo att göra, om de kan frigöra lite mer resurser på det här sättet. Och om det nu är så många som söker dispens för att slippa bli A-förare så går man väl till viss del ändå förarna till mötes, åtminstone en bit på vägen?

Win-win situation?
 
nazurro skrev:
2619215 Jag förstår inte varför det skulle innebära varken mer eller mindre jobb. Men om det nu blir mindre jobb så är det ju givetvis bättre för Svemo och därför också bättre för alla som har med Svemo att göra, om de kan frigöra lite mer resurser på det här sättet. Och om det nu är så många som söker dispens för att slippa bli A-förare så går man väl till viss del ändå förarna till mötes, åtminstone en bit på vägen?

Win-win situation?
Ja, jag håller med dig om att det blir bättre för alla så här. Mindre jobb blir det för att så som det var tidigare så satt det någon och klassade upp förarna. Sedan begärde dessa dispens, som de regelmässigt fick. Nu slipper "någon" hantera dispenserna eftersom man första året får dem genom att inte göra något och inte "får" ansöka andra året.

Sen får vi iofs se hur det blir i praktiken.
 
Då har jag en följdfråga: Kan man plocka poäng i samtliga lopp för rookie-klasserna, dvs även de som går i tex Danmark och Finland?

EDIT: En fråga till :)
28-29 Juli Karlskoga + EM (R600 + SB) alternativ SO
Rookie 1000 är alltså inte med den helgen?
 
Last edited:
sandstream skrev:
2619275 Då har jag en följdfråga: Kan man plocka poäng i samtliga lopp för rookie-klasserna, dvs även de som går i tex Danmark och Finland?

EDIT: En fråga till :)
28-29 Juli Karlskoga + EM (R600 + SB) alternativ SO
Rookie 1000 är alltså inte med den helgen?
Så länge det inte är en oanmäld (till svemo) b-tävling såsom sådana som kan vara på Linköpings b-tävlingar, eller under ERF-helger.
 
Swedie skrev:
2619292 Så länge det inte är en oanmäld (till svemo) b-tävling såsom sådana som kan vara på Linköpings b-tävlingar, eller under ERF-helger.
Nu är jag inte med :va
Menar du att ett B-race arrangerat av LMS inte skulle ge poäng för rookieklasserna?
 
Swedie skrev:
2619292 Så länge det inte är en oanmäld (till svemo) b-tävling såsom sådana som kan vara på Linköpings b-tävlingar, eller under ERF-helger.
Nu snurrar du till det, swedie. Uppklassningspoäng är lika mycket värda om dom tas på en b-helg eller SO. Vi kör endast om uppklassningspoäng, glöm inte bort det. ALLA uppklassningspoäng räknas.
 
Nr:18 skrev:
2619459 Nu snurrar du till det, swedie. Uppklassningspoäng är lika mycket värda om dom tas på en b-helg eller SO. Vi kör endast om uppklassningspoäng, glöm inte bort det. ALLA uppklassningspoäng räknas.
Det är ingen poängräkning i oanmälda tävlingar nej.
 
Swedie skrev:
2619463 Det är ingen poängräkning i oanmälda tävlingar nej.
De enda oanmälda tävlingar som körs är KM på knudan. B-racen på sviestad har status som b-tävling där uppklassningspoäng delas ut.
 
Nr:18 skrev:
2619467 De enda oanmälda tävlingar som körs är KM på knudan. B-racen på sviestad har status som b-tävling där uppklassningspoäng delas ut.
Jag återberättar vad Kenneth Lodnert sa, ta upp det med honom.
 
Arrangörer för B-race som inte ansökt till SVEMO om ett sånt race innan februari fick inte lov att räkna uppklassningspoäng. Ska typ finnas en lista innan säsongen på vilka race som finns och som ingår för en rookie-serie. Tillkommer det B-race under säsongen så fick inte uppklassningspoäng utdelas då. Är det dom sa och som Swedie menar.
 
Swedie skrev:
2619004 Vad är det du inte fortfarande förstår? Om du inte heller litar på vad någon skriver här... invänta ditt svar från svemo så länge utan att röra om i grytan i den här tråden för mycket.

Citat från kenneth:

Hej
Det kommer att skrivas på ett annat sätt i regelboken.
Om vi säger att du har rätt antal poäng men känner att t.ex ekonomin
inte tillåter en A-satsning
kan man bevilja en dispans för ett år att köra kvar som B förare.
Har du rätt antal poäng är det meningen att vi skall direkt klassa upp
er.
Vi kan även tänka att den som inte har rätt antal poäng men vi vet är
både snabb och har framtidsambitioner kan ansöka om att bli A-förare.
mvh
kenneth
 
Axxexs skrev:
2619487 Arrangörer för B-race som inte ansökt till SVEMO om ett sånt race innan februari fick inte lov att räkna uppklassningspoäng. Ska typ finnas en lista innan säsongen på vilka race som finns och som ingår för en rookie-serie. Tillkommer det B-race under säsongen så fick inte uppklassningspoäng utdelas då. Är det dom sa och som Swedie menar.
Sista februari :tungan
 
gixxermf skrev:
2619507 Citat från kenneth:

Hej
Det kommer att skrivas på ett annat sätt i regelboken.
Om vi säger att du har rätt antal poäng men känner att t.ex ekonomin
inte tillåter en A-satsning
kan man bevilja en dispans för ett år att köra kvar som B förare.
Har du rätt antal poäng är det meningen att vi skall direkt klassa upp
er.
Vi kan även tänka att den som inte har rätt antal poäng men vi vet är
både snabb och har framtidsambitioner kan ansöka om att bli A-förare.
mvh
kenneth
Jasså, det ska vara som det varit tidigare - oförändrat. Varför sa de inte det från början?

Det är något farsartat över förklaringarna.
 
Vad jag fattade om vad som sades om däcksbegränsning till STK600/NSB/PRO SBK så var det att man på det nordiska mötet i Köpenhamn så hade alla andra nordiska representanter för deras förbund varit emot däcksbegränsningar.

Även från besiktningsfunktionärer hade man önskemål om att underlätta deras jobb genom att ta bort däcksbegränsning. Kunde krävas 2st personer för en hel helg som märkte och sen kollade så att reglerna efterföljdes. Dom tekniska funktionärerna var svåra att få tag i till race-helgerna.

SVEMO hade inte beslutat ännu om den frågan. Man frågade därför om man kunde ta bort den regeln. En toppförare från STK600 tillfrågades om hans personliga åsikt och han var för en däcksbegränsning då han själv betalade för sina däck. Då diskuterade man om vilken minimigräns på antal däck man isf kunde ha i PRO SBK utan att riskera någon säkerhet för förarna. 3set/6däck ansågs vara ok för kval+race för den klassen.

Någon tog upp en diskution om kvaldäck iom att man skulle börja med poolmästerskap men jag kommer inte ihåg hur det blev med det. Den diskutionen kom nog aldrig igång/så långt.

En annan frågade om ev enhetsdäck. Var inte aktuellt att godkänna sådana så länge dom inte fick riktigt bra med pengar för det och förana fick bra priser på däcken.
 
Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top