Protestlista försäkringsförslaget

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
^Mats^ skrev:
2649262 Protestlista försäkringsförslaget

Missa inte att skriva på SMC namninsamling mot försäkringsförslaget!
Hittas på http://svmc.se/templates/CampaignStartPage.aspx?id=1476

Har skrivit på :tummenupp

Detta har ju orsakat en hel del diskussion på forumet eftersom vissa (läs några få) tycker att hojåkarna ska betala för sig (även om inga andra ska behöva det (rökare mfl)) ... jag har då inga som helst problem med att stödja SMC i detta fall...
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Hela min familj har skrivit på!

Hemska tanke om alla skulle börja köra plattermoppe... :zpy
 

MacMarine

GSXR
Gick med
20 Sep 2006
Ort
Vindeln
Hoj
GSX1100
Det har ju inte göra med om att några få skall få betala för sig då i flera länder detta system redan gäller utan att kostnaderna är högre än i sverige.

som det är nu har vi redan vissa försäkringsbolag som försöker sätta marknadskrafterna ur spel med premier på 25000-50000 kr per år detta är ett större bekymmer än förslaget, men ingen (SMC) säger något om detta.

Nu är det så att även om jag har en politisk åsikt så är det synd att blanda in den i en underbar Hobby och beklagar verkligen att vissa kämpar hårt för att göra detta.
 

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
ZX12R -02 i delar
För mig som kör BMW verkar premien bli ca 400 procent högre omförslaget går igenom. :gnissla

Höj båtpremierna istället, folk drunknar så mycket på sommaren.
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Mell skrev:
2650940 För mig som kör BMW verkar premien bli ca 400 procent högre omförslaget går igenom. :gnissla

Höj båtpremierna istället, folk drunknar så mycket på sommaren.
Vad blir den då om man kör sporthoj? :gnissla
 

MacMarine

GSXR
Gick med
20 Sep 2006
Ort
Vindeln
Hoj
GSX1100
Dags för en liten utveckling.
Våra premier i sverige är höga för försäkringsbolagen påstår att dom försäkrar en liten grupp som måste ta kostnaden. I nästa mening säger man att pga något som händer i USA så måste vi höja premierna då hela klotet är tvungen att bära kostnaderna.
Så här ligger det nog till det är inte nog konkurens i sverige utan några få kan bestämmma att nu ska vi sätta åt en liten grupp. Vilket går bra då media hjälper till och piskar upp stämnngen.
känner en kille i USA Kevin deras premier är inte på långa vägar nära våra och där är alla kostnader i försäkringar.
Och Mell har faktiskt rätt i sin iaktagelse vad gäller båtar men där sitter höga chefer i försäkringsbolagen i styrelserna som båtägare och någon annan får bära båtstöldernas kostnader. och det snackas inte så mycket om dom trots att dessa nu försvinner i snabb takt till öst

genom att byta bolag får jag nu helförsäkra till lägre kostnad än min halvförsäkring var förra året.

så slutsatsen är om fler gör aktiva val kan vi påverka :gnissla
 
Last edited:

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
ZX12R -02 i delar
Sen att branchen har en överenskommelse att du inte får byta bolag förrän vid huvudförfallodagen fastän du har månadsbetalning. Du måste ställa av i 30 dagar för att du ska kunna byta bolag.

Förslaget som ligger nu är väl att försäkringsbolagen ska stå för alla kostnader för trafikförsäkringen, inte staten. Detta innebär att vi betalar skatt som ska täcka vården, och kör vi fordon som är trafikförsäkrat så betalat vi vården genom försäkringen. Detta är ett steg mot att privatisera hela landstinget.
 

MacMarine

GSXR
Gick med
20 Sep 2006
Ort
Vindeln
Hoj
GSX1100
redan nu så betalar bensinskatten massor mer än kostnader som fordon orsakar inräknat miljöpåverkan

all förändring på landstinget måste vara positiv som det nu är är det fullständig katastrof något som ansvarsutredningen tagit fasta på och något kommer snart att hända nu när valet är över

det är ju bara att ställa av hojen säga upp försäkringen sen kan man byta bolag på våren gäller bara att man har ett säkert bra ställe att förvara den på
 

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
ZX12R -02 i delar
MacMarine skrev:
2652638 redan nu så betalar bensinskatten massor mer än kostnader som fordon orsakar inräknat miljöpåverkan

all förändring på landstinget måste vara positiv som det nu är är det fullständig katastrof något som ansvarsutredningen tagit fasta på och något kommer snart att hända nu när valet är över

det är ju bara att ställa av hojen säga upp försäkringen sen kan man byta bolag på våren gäller bara att man har ett säkert bra ställe att förvara den på

Blir bara snett ur konkurrenssynpunkt, om jag hittar en billigare försäkring är jag ju låst till nuvarande bolag.
Borde gå att säga upp försäkringen utan protester tycker jag.
Ibland knorrar dom då man har hojen garageförsäkrad i ett bolag och vill ställa på och teckna hel/halvförsäkring i ett annat bolag.

Bensinskatt är skatt. Försäkring är försäkring. Nuvarande förslag gör att försäkringen ska betala det vi betalar skatt för.
Det är sjukt. Höj skatten lika mycket för alla fordon istället, det är mer rimlig. Att lägga över statens kostnader för trafikförsäkringen på försäkringstagarna är ett förslag som är rättvist om det var så med allt som orsakade kostnader. Cykling, ridning, renovera taket, badning osv. Det är inte rimligt.
Att vissa utsätter sig för mer risker än andra köper jag inte, då det inte gäller i övrigt. Då skulle ingen haft råd att spela innebandy, för klubborna skulla vara så hårt beskattad(alt en klubbförsäkring) pga alla ledband som går av.

Sluta tramsa och banta byråkratin i landstinget och slå ihop det med kommunera så slopas en massa dubbeljobb och de som blir utan jobb skolas om till sjuksköterskor och läkare. Klart och betalt!
 

MacMarine

GSXR
Gick med
20 Sep 2006
Ort
Vindeln
Hoj
GSX1100
för min del blev det för mycket då garageförsäkringen skulle kosta 2300 kr/år
vilket är tydliga bevis på att något är snett

sen kan jag hålla med om att all konkurens begränsning som hindrar att man snabbt kan byta bolag måste bort
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Är det ingen i den här tråden som tycker att vi betalar för mycket skatt i Sverige?
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top