Protest mot planerad vajerväg

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Jag och en hel del andra är emot planerna att bygga om Rv55 Katrineholm - Flen till 2+1-väg med vajer. Man har till 21 december att lämna in klagomål på byggplanerna.
Vi kör en namninsamling mot detta projekt eftersom VV inte verkar förstå att många ogillar dessa vägar.

Namn och telefonnummer mottages tacksamt, antingen via PM eller om ni skriver det i tråden. Sedan för jag upp namnen på protestlistan som kommer att skickas till VV och lokaltidningen.

Tack på förhand!


Så här är protesten utformad:



Protest mot ombyggnad av Rv.55 Katrineholm – Flen till 2+1-filig väg med vajer!

Vi protesterar mot att Rv.55 ska förstöras genom ombyggnad till 2+1-filig väg med mittvajer!

Framkomlighet: Framkomligheten försämras dramatiskt då uppemot 60% av sträckan kommer att bli enfilig i bägge riktningarna. Detta innebär att de som kör långsamt kommer att bestämma tempot för alla andra på större delen av sträckan.

Säkerhet: Under en tioårsperiod har 3 personer omkommit på sträckan varav en är mötesolycka. Följaktligen finns säkerhetsmässigt inte mycket att vinna med en mittvajer. Däremot kan vajern göra vägen farligare! Det räcker att en motorcykel med passagerare under en tioårsperiod kör in i räcket med dödsolycka som följd, för att hela projektet skall vara förgäves.

Forskning visar (se Mc-Folket nr.6-05) att mittvajer av den typ som används i Sverige är den absolut sämsta räckestyp en motorcyklist kan köra in i. Detta är det enda räcke som sliter bort kroppsdelar.

I Norge är vajerräcken numera förbjudna eftersom de inte är förenliga med Nollvisionen ur motorcykelperspektiv.

Det finns mc-vänliga räcken framtagna.

Vad vill vi? Om ökad säkerhet är det som prioriteras bör riktade insatser vid korsningar göras, och framförallt vid Vallakorset på Rv.55.

För ökad framkomlighet bör vägen göras 2+2-filig med ett mc-vänligt mitträcke. Då vägen redan är 13 meter bred bör det räcka med endast en liten breddning för att få plats med detta.
 
Alltså namninsammlingar värkar aldrig hjälp! : /
Se till att sammla ihop ett gäng mc knuttar och be dessa sätta sig ivägen när
vägverket killarna kommer för att montera vajern!
Ring tv och radio och tidningarna innan för att de ska komma fram så politikerna publikt
måste göra något!.....
 
:tummenupp :tummenupp
ReDan skrev:
Alltså namninsammlingar värkar aldrig hjälp! : /
Se till att sammla ihop ett gäng mc knuttar och be dessa sätta sig ivägen när
vägverket killarna kommer för att montera vajern!
Ring tv och radio och tidningarna innan för att de ska komma fram så politikerna publikt
måste göra något!.....
 
Ja, när ska VV fatta att vajerräcken är livsfarliga för mc-åkare?
 
Neb Jones skrev:
Ja, när ska VV fatta att vajerräcken är livsfarliga för mc-åkare?
´
...och när ska folk fatta att motorcyklar är livsfarliga för människor? :rolleyes:

Ok, lite seriöst då.
Jag vet faktiskt inte om det är undersökt hur farliga dessa egentligen är.
Om alternativet är att glida över på motsatta körbanan och frontalkrocka med trafiken där så kanske inte det är så illa med vajerräcken ändå?
Och oftast sätts dessa vajerräcken upp på ganska raka, trista 90-vägar som man ändå inte kör så inspirerat på.
Jag har faktiskt bara hört talas om en enda person som råkat ut för en olycka och skadat sig på ett vajerräcke (tror han har en hemsida om det).
Jag har ingen aning om hur den olyckan hade slutat utan räcken, men den hade förmodligen inte slutat helt skadefri.

I slutändan kommer det alltid att handla om det totala antalet människoliv som sparas per krona. Det som är mest effektivt vinner. Även om det råkar vara på bekostnad av oss mc-förare.
 
Micke N skrev:
´
...och när ska folk fatta att motorcyklar är livsfarliga för människor? :rolleyes:

Ok, lite seriöst då.
Jag vet faktiskt inte om det är undersökt hur farliga dessa egentligen är.
Om alternativet är att glida över på motsatta körbanan och frontalkrocka med trafiken där så kanske inte det är så illa med vajerräcken ändå?
Och oftast sätts dessa vajerräcken upp på ganska raka, trista 90-vägar som man ändå inte kör så inspirerat på.
Jag har faktiskt bara hört talas om en enda person som råkat ut för en olycka och skadat sig på ett vajerräcke (tror han har en hemsida om det).
Jag har ingen aning om hur den olyckan hade slutat utan räcken, men den hade förmodligen inte slutat helt skadefri.

I slutändan kommer det alltid att handla om det totala antalet människoliv som sparas per krona. Det som är mest effektivt vinner. Även om det råkar vara på bekostnad av oss mc-förare.


Det finns i andra länder i Europa säkrare vajerräcken för MC-förare.
Men i Sverige ska det alltid vara den billigaste lösningen.
Högsta skatt, billigaste lösning som till ex. oljegrus.
 
sege skrev:
När ska mc-åkare förstå att vajerräcken räddar fler liv än det dör mc-åkare sammanlagt varje år?
Helt rätt :tummenupp

Det man ändå skulle kunna propagera för är att VV sätter upp räcken som är lika bra som dagens för att fånga upp bilar men som samtidigt är skonsammare mot hojåkare.
Ska finnas på kontinenten enligt en artikel i MC-folket.
(Sen har vi ju snön på vintern som en del av de länderna kanske saknar).
 
sege skrev:
När ska mc-åkare förstå att vajerräcken räddar fler liv än det dör mc-åkare sammanlagt varje år?
Vill inte tjafsa i denna tråd, men tycker du det verkar så smart att sätta vajer på en väg med väldigt få dödsolyckor? Bara för att E4 norr om Gävle blev säkrare med vajer behöver inte alla vägar bli det. Sen ska väl inte en väg bara vara säker, man vill ju gärna komma framåt oxå.

Tack till er som skrivit på :)
 
>> FARTGALEN << skrev:
Vill inte tjafsa i denna tråd, men tycker du det verkar så smart att sätta vajer på en väg med väldigt få dödsolyckor? Bara för att E4 norr om Gävle blev säkrare med vajer behöver inte alla vägar bli det. Sen ska väl inte en väg bara vara säker, man vill ju gärna komma framåt oxå.

Tack till er som skrivit på :)

håller med skippa wire
 
E det någon som vet hur en mc-förare ser ut efter att ha klotat på en väg med vajerräcken?
i så där lagom hastighet som sporthojs-galningar brukat hålla???
för då skulle jag vilja veta det..
eftersom jag bara kan tänka mig typ att man kan bli delat på mittlen eller något annat hemskt..
 
hojbrud skrev:
E det någon som vet hur en mc-förare ser ut efter att ha klotat på en väg med vajerräcken?
i så där lagom hastighet som sporthojs-galningar brukat hålla???
för då skulle jag vilja veta det..
eftersom jag bara kan tänka mig typ att man kan bli delat på mittlen eller något annat hemskt..

Som blandfärs ungefär.

sen har vv två olika sorters vajerräcken, de som sitter runt Trollhättan är de värsta. där hänger vajrarna på stora, spetsiga krokar som sticker rakt ut. Åka in i ett sånt räcke är samma sak som att dyka ner i en mixer!
 
Det är väl inte bara dödsfall som ska motverkas av mitträcken utan även allvarliga olyckor? Du säger inget om hur många allvarliga olyckor med svåra personskador som inträffat på vägsträckan.

Själv tycker jag inte framkomligheten påverkas så mycket av räckena, de enda jag kan tänka mig som på allvar hindras av räcken är de som kör betydligt fortfare än hastighetsgränsen eftersom de andra håller ungefär samma tempo. Kan du inte tänka dig att ligga i laglig hastighet i 5-10 minuter innan nästa omkörningssträcka så borde du kanske se över dina trafikvanor. Å andra sidan hindras utryckningsfordon vilket är betydligt allvarligare.

Sen är det ganska typiskt Sverige att när man är missnöjd med typen av mitträcken (dvs den som är farlig för MC-åkare) så skriker man som ett barn och är emot hela idén istället för att propagera för att mitträcken används men att de av mc-vänligare modell används istället.

Hellre ett gäng frustrerade motocyklister/bilister som måste sänka hastigheten från 200km/h till laglig hastighet i 10 minuter än att möta en bil på fel sida av vägen med avsomnad förare i min mening.

//Eric
 
Slurken skrev:
Som blandfärs ungefär.

sen har vv två olika sorters vajerräcken, de som sitter runt Trollhättan är de värsta. där hänger vajrarna på stora, spetsiga krokar som sticker rakt ut. Åka in i ett sånt räcke är samma sak som att dyka ner i en mixer!

ja det va det jag trodde.. e livrädd föra att köra fort på vägar med vajeräcken, speciellt när det bara är en fil.

Jag vet som alla andra skriver, att det motverkar hemska olyckor.. ja men det gäller ju att plåtlådorna på fler hjul än 2, dock inte motorcyklar..
 
hojbrud skrev:
ja det va det jag trodde.. e livrädd föra att köra fort på vägar med vajeräcken, speciellt när det bara är en fil.

Jag vet som alla andra skriver, att det motverkar hemska olyckor.. ja men det gäller ju att plåtlådorna på fler hjul än 2, dock inte motorcyklar..

Du frågade hur en sporthojs-galning som kör in i ett mitträcke ser ut. Hur tror du samme galning ser ut som kör omkull på en väg utan mitträcke? Vare sig han åker in i mötande trafik eller inte så är det nog sällan en vacker syn när man kör omkull på motorcykel i hög fart.

Får räcket dig dessutom att sänka hastigheten av rädsla så uppnår det ju önskad effekt eftersom lägre hastighet direkt innebär lägre olycksrisk, allt annat lika.

//Eric
 
DR-Zätare skrev:
Du frågade hur en sporthojs-galning som kör in i ett mitträcke ser ut. Hur tror du samme galning ser ut som kör omkull på en väg utan mitträcke? Vare sig han åker in i mötande trafik eller inte så är det nog sällan en vacker syn när man kör omkull på motorcykel i hög fart.

Får räcket dig dessutom att sänka hastigheten av rädsla så uppnår det ju önskad effekt eftersom lägre hastighet direkt innebär lägre olycksrisk, allt annat lika.

//Eric

jo det uppfyller sin effekt hos mig, men kanske inte hos andra.
Mötande trafik, jo visst. men om räcket sitter där så träffar du räcket (om man klotar olyckligt, åt fel håll) men om räcket inte är där, så händer det ju faktiskt att inte det finns mötande trafik.
Tror att sanolikheten att man överlever utan räcke e större än när räcket är där..


men nu skulle de visst börja göra "hål" i asfalten i stället för mitträcken..
det blir nog inte vidare kul med dem heller..

tyvärr tänker VV på den övriga trafiken och inte den lilla mängden som kör hoj.
 
hojbrud skrev:
E det någon som vet hur en mc-förare ser ut efter att ha klotat på en väg med vajerräcken?
i så där lagom hastighet som sporthojs-galningar brukat hålla???
för då skulle jag vilja veta det..
eftersom jag bara kan tänka mig typ att man kan bli delat på mittlen eller något annat hemskt..


Är det ngn som riktigt vet hur det ser ut om man frontar med en bil i "så där lagom hastighet som sporthojs-galningar brukar hålla" ? Jag tror det kvittar faktiskt, död som död. Det blir ingen öppen kista i vilket fall som helst.
 
>> FARTGALEN << skrev:
Jag och en hel del andra är emot planerna att bygga om Rv55 Katrineholm - Flen till 2+1-väg med vajer. Man har till 21 december att lämna in klagomål på byggplanerna.
Vi kör en namninsamling mot detta projekt eftersom VV inte verkar förstå att många ogillar dessa vägar.


Lycka till, Vägverket får alltid som dom vill!
 
Micke N skrev:
´
...och när ska folk fatta att motorcyklar är livsfarliga för människor? :rolleyes:

Ok, lite seriöst då.
Jag vet faktiskt inte om det är undersökt hur farliga dessa egentligen är.
Om alternativet är att glida över på motsatta körbanan och frontalkrocka med trafiken där så kanske inte det är så illa med vajerräcken ändå?
Och oftast sätts dessa vajerräcken upp på ganska raka, trista 90-vägar som man ändå inte kör så inspirerat på.
Jag har faktiskt bara hört talas om en enda person som råkat ut för en olycka och skadat sig på ett vajerräcke (tror han har en hemsida om det).
Jag har ingen aning om hur den olyckan hade slutat utan räcken, men den hade förmodligen inte slutat helt skadefri.

I slutändan kommer det alltid att handla om det totala antalet människoliv som sparas per krona. Det som är mest effektivt vinner. Även om det råkar vara på bekostnad av oss mc-förare.

Jag är stark motståndare till dessa vajerräcken ända sedan en kamrats pojkvän dog, pga vajerräcket, när de körde omkull på en dylik vägsträcka.
Tycker det är lika obehagligt varje gång jag kör på "vajerväg".
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top